Řešení městské a příměstské dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Dopravní fakulta Jana Pernera Katedra technologie a řízení dopravy
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Marketingový výzkum v dopravě Autobusová linka Praha - Brno
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Průzkum kvality a spokojenosti s PID
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Zavedení MHD zdarma ve Frýdku – Místku 2011
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Společné projekty PID a SID
 Integrované dopravní systémy  Elektronická jízdenka › úvod › výhody a nevýhody › dotazník  Zdroje.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ JIHLAVSKÉ SÍDELNÍ AGLOMERACE Mgr. Tereza Chloupková, oddělení strategického rozvoje města Jihlavy Mgr. Tomáš Koukal, vedoucí.
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Přístupnost IDS pro OOSPO
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Problematika IDS na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Řešení městské a příměstské dopravy Integrované dopravní systémy – IDS Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

V následujícím textu se vyskytují zkratky, jejichž význam si nejprve vysvětlíme: MHD – Městská hromadná doprava je souhrn veřejné dopravy na území města, která je provozována dopravními prostředky pro hromadnou přepravu osob. Bus – autobus T-bus – trolejbus Tram – tramvaj IAD – individuální automobilová doprava

P+R – Parkoviště Park & Ride umožňuje zaparkování vozidla a následný přestup na kapacitní veřejnou dopravu. IDS – Integrovaný dopravní systém je koordinované zajišťování dopravní obsluhy, jež obvykle zahrnuje městskou a příměstskou veřejnou dopravu.

Městská doprava Při řešení městské dopravy je nejdůležitější zajistit lidem co nejkvalitnější přepravu (dostupnost, rychlost, pohodlí, nízkou cenu…), přitom ale zachovat kvalitní „ žití “ ve městě. Najít přijatelné řešení problému: „člověk – doprava (ve městě)“

Městská doprava vzájemná kombinace = veřejná doprava + individuální doprava ostatní (např.: zásobování) MHD (bus, t-bus, tram, metro…) taxislužba vzájemná kombinace IAD cyklistická aj. pěší Autor © Karel Zíka

Ve městě se nepřemísťují pouze jeho obyvatelé, ale i lidé, kteří přes město tranzitují či do něj z nějakého důvodu dojíždějí. Důvodem jejich dojíždění může být zaměstnání, návštěva zdravotnického zařízení, úřadu, účast na kulturní akci, nákup apod. Proto je třeba si uvědomit, že městskou dopravu je nutné řešit v širším kontextu, aby lidé měli možnost k přepravě využít veřejnou dopravu, nebo případně vhodně zkombinovat využití vlastního automobilu a veřejné dopravy, např.: pomocí záchytných parkovišť na okrajích města s návazností na kapacitní veřejnou dopravu.

monocentrická (jedno dominantní město), Příměstská doprava Pojem příměstská doprava zahrnuje všechny dopravně-přepravní vztahy mezi městem a vnější aglomerací města. Převážná část příměstské dopravy má na rozdíl od samotného centra města se souvislou sítí centristicky dostředný charakter, tj. paprskovitě uspořádaný charakter. Příměstská doprava může být: monocentrická (jedno dominantní město), polycentrická (více dominantních měst).

Rozsah příměstské dopravy je určen spádovým územím, které je vymezeno přijatelnou dobou dojížďky do města. Platí zde přímá úměra: čím větší město, tím větší bývá spádová oblast. V ČR je to obvykle 40 – 60 km od centra města, v USA a Japonsku to bývá i více než 100 km.

Spádová oblast Autor © Karel Zíka

Autor © Karel Zíka

Možnosti hledání přijatelných řešení: a) Omezování IAD pomocí restriktivních opatření - např.: vybírání poplatků za vjezd do centra města, neúměrná cena za parkování, zákaz vjezdu do centra… - nejsou vždy účinná, - přinášejí pocit omezení svobody, - chybí přidaná hodnota.

b) Nabídka vhodné alternativy - zvýšení atraktivity přijatelných druhů dopravy (MHD, pěší provoz, cyklistická doprava), ale i vhodně koordinovaná IAD (např.: parkoviště P+R).

Integrované dopravní systémy - IDS Podmínkou úspěšné alternativy k IAD je vytvoření nabídky časově a prostorově dostupné dopravy, jež je cenově přijatelná pro cestujícího, ale zároveň neúměrně nezatěžuje veřejné rozpočty. Integrované dopravní systémy - IDS

IDS je systém, který pracuje na principu spolupráce jednotlivých dopravců a druhů dopravy na celém území, a to tak, aby celý systém cestujícímu (zákazníkovi) přinášel co největší užitek. Využíváme tzv. synergický efekt – efekt ze společného působení více prvků, jenž je obvykle větší nebo kvalitativně lepší než součet efektů ze samostatného působení jednotlivých prvků.

Podmínkou jsou vzájemné návaznosti spojů, Podmínkou jsou vzájemné návaznosti spojů, jednotný tarif, informační systém i marketing a jednotné přepravní podmínky. První systémy vznikaly v 60. letech 20 stol. v západní Evropě, zejména v německy mluvících zemích. V r. 1965 v Hamburku, r. 1972 v Mnichově, r. 1977 ve Stuttgartu a v mnoha dalších městech až v 90. letech. Jde o tzv. dopravní svazy – Verkehrsberbund.

Výhody IDS: Systémová dopravní provázanost obsluhovaného území, optimální návaznost linek a jízdních řádů jednotlivých dopravců, jednotnost dopravy z pohledu cestujícího. Ekonomicky výhodné jízdné. Jednotný tarifní systém, především jednotná soustava jízdních dokladů, která zjednodušuje orientaci cestujících v soustavě jízdenek a v podmínkách jejich používání bez ohledu na použitý dopravní prostředek. Jednotný informační systém. Zaručené standardy kvality přepravy.

Tyto výhody vytvářejí předpoklady k dosažení cíle, jímž je zajištění efektivní mobility obyvatel a zvýšení atraktivity veřejné dopravy. Autor © Karel Zíka

IDS dnes funguje v mnoha regionech ČR, např.: PID (Pražská integrovaná doprava) IDS JMK (Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje) ODIS (Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje) IDOL (Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje) ZID (Zlínská integrovaná doprava) IDSOK (Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje) IDP (Integrovaná doprava Plzeňska)

Organizační uspořádání IDS

Účastníci IDS IDS zahrnuje čtyři skupiny účastníků: Cestující – mají konkrétní požadavky na dopravní obsluhu a úroveň její kvality, představují konečné zákazníky, tj. spotřebitele služby. Objednatelé dopravní obsluhy – kraje a obce (města) zastupují cestující ve formulaci požadavků na dopravní obsluhu, kompenzují dopravcům ztrátu, aby cestující nemuseli hradit veškeré celkové náklady. Dopravci – provozovatelé dopravy pro potřeby cestujících.

Organizátor (koordinátor) – má za úkol koncepčně rozvíjet hromadnou dopravu, a to po stránce dopravní, organizační a ekonomické. Organizátorem může být buď specializovaná instituce (v Praze je to například ROPID), nebo instituce, která tuto funkci historicky vykonává (například hlavní dopravce – není vhodné), nebo odbor dopravy krajského či městského úřadu.

cestující kraje města obce mají požadavky na dopravní obsluhu Autor © Karel Zíka

Předchozí schéma představuje tzv. Tříúrovňový model IDS. Možný je i dvouúrovňový model – bez organizátora. Ten však není příliš vhodný, hodí se spíše jen pro menší IDS s malým množstvím dopravců.

Na základě nařízení EU má objednatel dopravní obsluhy uzavírat s dopravci dlouhodobé smlouvy – cca na 10 let. Tím má být jasně určen objem dopravních výkonů s požadovanou kvalitou přepravy, o níž se mohou libovolní dopravci ucházet ve výběrových řízeních na konkrétní autobusové linky.

Hlavní přínosy dlouhodobých smluv s dopravci: jasnější pravidla pro výpočet kompenzace (dotace), dopravce bude moci efektivněji hospodařit (optimalizace vozového parku, opravárenské základny), jasný výhled pro plánování objemu dopravy, převoditelnost nevyčerpaných výkonů do dalších let (umožní hospodárnější dopravní plánování).

Koordinátor má za úkol zejména: zastřešovat a zastupovat systém IDS, zprostředkovat vztah mezi objednateli dopravy a dopravci, zajišťovat prezentaci IDS a osvětu mezi cestujícími, zajišťovat komunikaci se zákazníky, vyhlašovat výběrová řízení na obsluhu linek, navrhovat dopravní obsluhu, vhodné trasy linek, kapacitu, koordinovat jízdní řády (časovou a prostorovou návaznost spojů),

kontrolovat, zda dopravci dodržují standardy kvality (dodržování jízdních řádů, obsazenost spojů, nasazování garantovaných nízkopodlažních vozidel, čistota vozidel…), navrhnout tarifní uspořádání, rozdělovat dotace mezi dopravce, provádět přepravní průzkumy a na základě jejich výsledků navrhovat opatření, usilovat o uplatňování zásad IDS.

IDS je složitý systém, který musí vznikat postupně. Nejprve jsou do IDS zapojeni pouze někteří dopravci na menším území, postupně se jejich počet zvyšuje a spolu s tím se rozšiřuje i obsluhované území.

- viz předchozí schéma Provoz neintegrované dopravy návrh realizace I. etapy IDS realizace optimalizace jsou předpoklady pro další rozšíření? ne ano návrh realizace II. etapy IDS - viz předchozí schéma Autor © Karel Zíka

- viz předchozí schéma - viz předchozí schéma návrh realizace III. etapy IDS - viz předchozí schéma návrh realizace n-té etapy IDS - viz předchozí schéma Autor © Karel Zíka

Finanční zajištění IDS

objednatelé dopravních výkonů veřejnost cestující daně objednatelé dopravních výkonů dotace tržby z jízdenek organizátor rozdělí dotace mezi jednotlivé dopravce dopravce dopravce dopravce Autor © Karel Zíka

Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroje: VONKA, J. – DRDLA, P. – BÍNA, L. – ŠIROKÝ, J. Osobní doprava. Pardubice: Dopravní fakulta Jana Pernera, 2001. ISBN 80-7194-320-7. ZELENÝ, L. Osobní přeprava. Praha: ASPI, 2007. ISBN 978-80-7357-266-2. Autorem obrázků a fotografií je Karel Zíka. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.