Mezi postavou a tělem 2. Postava a typ typ (divadelní definice): konvenční postava, jejíž charakteristické fyzické, fyziologické a morální rysy obecenstvo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Doporučená literatura: *HUŠEK, R., LAUBER, J.: Simulační modely.. SNTL/Alfa Praha,1987. * NEUSCH L, S. A KOLEKTIV: Modelovanie a simulacia.. SNTL Praha,
Vymezení a funkce volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální konstruktivismus
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Vymezení, funkce, zdroje
funkce médií ve společnosti moc médií
Kritický realismus v literatuře
Emoce (city).
Analytická psychologie
Právo jako filozofický pojem
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_05.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Carlo Goldoni Anna Bartošová, C1B
Média a role čtenáře: kulturální studia
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Psychologie II Sociální psychologie
Databázové modelování
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Marxismus a jeho varianty
TRESTNÍ PRÁVO Objekt trestného činu Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Všeobecné osobnostní právo
Aspekty filmového herectví
Definice managementu.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Nová institucionální ekonomie
Psychologické aspekty zdraví
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Ideologie v digitálních hrách
Masová média jako mediální instituce
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
(přednáška k předmětu Základy práva)
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Vymezení a funkce volného času
Moc médií 3.3..
Informatika pro ekonomy přednáška 3
Vymezení normality.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Vymezení normality.
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

Mezi postavou a tělem 2

Postava a typ typ (divadelní definice): konvenční postava, jejíž charakteristické fyzické, fyziologické a morální rysy obecenstvo předem zná – tyto rysy, které během hry zůstávají neměnné, se ustavily literární tradicí (šlechetný lupič, hodná prostitutka, fanfaron, všechny postavy comedie dell´arte) 1) typ vzniká tehdy, když se individuální a originální charakteristické rysy obětují zobecnění a zveličení – divák daný typ snadno identifikuje podle nějakého psychologického rysu, společenského prostředí nebo činnosti; 2) typ se zpravidla netěší dobré pověsti: vyčítá se mu povrchnost a to, že se nepodobá skutečným osobám – v bergsonovském pojetí je spojován s komickou figurou, definovanou jako „mechanický nános na živém organismu“ x tragickým postavám se sice přiznává mnohem lidštější, individuálnější rozměr, přesto však i tu nejpropracovanější postavu je možné redukovat na soubor rysů, či dokonce distinktivních znaků, a nemá nic společného se skutečnou osobou – a naopak, typ není nic jiného než postava, která přiznává vlastní zjednodušení a omezení – a konečně: typy mají největší schopnost zapojit se do zápletky a sloužit jako demonstrativní objekty hry, neboť se následkem své fixní ideje dostávají do konfliktu s ostatními postavami (individualizovanými či rovněž typizovanými); 3) typizované postavy se vyskytují zejména v divadelních formách se silnou historickou tradicí; postav, které se stále znovu vracejí představují velké lidské typy či nešvary, na něž dramatik útočí – historicky se vznik typizovaných figur zdůvodňuje tím, že herec hrál stále stejnou postavu, pro niž postupně vytvořil soubor gest, repertoár komických prostředků nebo originální psychologii – některé typy dramatu se bez typů neobejdou, např. fraška nebo komedie charakterů

Typy a realistický diskurz typ = jakákoli jednoduchá, výrazná, zapamatovatelná, snadno uchopitelná a široce rozpoznatelná charakterizace, ve které je několik rysů postaveno do popředí, zatímco změna či „vývoj“ jsou potlačeny na minimum protikladem „typu“ je postava románová, „definovaná multiplicitou rysů, které se nám jen postupně odkrývají v průběhu vyprávění, vyprávění, které se opírá o růst či vývoj postavy a je tak zaměřeno na tuto postavu v její jedinečné individualitě (R. Dyer)

pohledy na „typecasting“ Stanislavský = kritika obsazování podle typů = z pohledu Stanislavského repertoárová divadla vytvářejí špatné, masově, produkované herectví a vede herce k tvorbě typů, nikoli postav repertoárová divadla 19-tého století a „lines-of-business“ (oborové herectví) avantgarda (Brecht, Ejzenštejn, Kulešov) = Brecht vidí v antirealistickém aspektu typů alternativu k mainstreamové komerční praxi = proto se chápe typů spojených např. s commedia dell´arte a dalšími nerealistickými tradicemi jako vaudeville, apod. = prostředek dosažení zcizení a denaturalizace; teoretici a praktici ruské avatgardy považují typecasting za prostředek zajištění větší míry realismu = „typáž“ v sovětském filmu = využití neherců Kracauerovo porovnání hvězdy a neherce: typická hollywoodská hvězda připomíná neherce v tom, že hraje postavu identickou se svou vlastní či z ní odvozenou, často s pomocí masek a reklamních odborníků. Jako v případě figury ze skutečného života na plátně i přítomnost hvězdy odkazuje mimo film. Hollywoodská hvězda vnucuje filmovému obrazu svoje fyzické vzezření, skutečné či stylizované.

„Typecasting“ a herectví v raném filmu posun od „teatrálního“ [histrionic] melodramatického pantomimického stylu herectví, ovlivněného teoriemi herectví typu Delsartova systému póz k „realistickému“ [verisimilar] stylu divadlo - tendence: 1) oborová a repertoárová tradice a obsazování typů v melodramatu i 2) hvězdné systémy, opírající se o individuálního herce „casting directories and services“

Rudolf Arnheim: In Praise of Character Actors (1931) hvězda (hlavní herec) x „charakterový“ herec = oba typy se stylizují – jinak by nebyli herci: avšak modely charakterových herců existují ve skutečnosti, zatímco hrdinové jsou pouze obrazovou propagací kosmetického průmyslu = hrdina je „člověk bez vlastností“ (jistě má nějaké pohlaví a věk, ale to vyčerpává jeho osobní rysy) hlavní herce si člověk může plést, charakterové nikdy = osobitost a individualita charakterového herce bývá často zdůrazněna až za hranici snesitelnosti = specifický typ bližší realitě x hlavní herec představujetyp obecný, idealizovaný

Hvězdy, hvězdný systém Richard Dyer: Stars 2 okruhy zájmu: 1) sociologický a 2) sémiotický 3 okruhy otázek: 1) proč mají hvězdy význam? jakým druhem společenské reality jsou? jaký je jejich vztah k ostatním aspektům společenské struktury a hodnotám? = hvězdy jako společenské jevy; 2) co hvězdy značí? jaké významy a afektyobrazy hvězd ztělesňují? = hvězdy jako obrazy; 3) jak hvězdy značí? = jak obrazy hvězd fungují v samotných textech ve vztahu k jiným aspektům textu? = hvězdy jako znaky

koncept ideologie soubor idejí a reprezentací, prostřednictvím jichž lidé kolektivně chápou svět a společnost, ve které žijí; vyvíjí se ve vztahu ke konkrétním historickým materiálním podmínkám lidského života v každé společnosti lze zaznamenat rozpory dvou řádů: mezi ideologiemi různých skupin (dominantní ideologie usilující o hegemonii x opoziční ideologie, jiné společenské skupiny) a v rámci každé z těchto ideologií (rozpory v rámci dominantní ideologie: důraz na rovnoprávnost x individualismus) ideologická analýza = z hlediska ideologie = obrazy hvězd jako strukturovaná polysémie = konečná multiplicita významů a afektů = některé zdůrazněny, jiné zakryty, vytěsněny = textová analýza: jaké významy a afekty lze v textu číst? jak si je přivlastňují různé společenské skupiny?

Vznik hvězdného systému Richard deCordova: Picture Personalities. The Emergence of the Star System in America 1910 – Carl Laemmle odlákal Florence Lawrencovou, „the Biograph Girl“ z Biographu do své společnosti Imp (Independent Motion Picture Company) první příklady diskurzu o herectví; 1910 – tramvajová „nehoda“ Florence Lawrencové – jméno herce, vytvoření spojení mezi různými filmy, tzv. „picture personality“; star diskurz - život herců mimo plátno; od zájem o soukromý život herců, konstrukce hvězdy jako koherentního nekontradiktorního obrazu; Fatty Arbunckle Case - skandální diskurz

hvězda 1) fenomén produkce - 2 póly – 1) hvězda jako zásadní složka hollywoodské ekonomie = prostředek manipulace trhu a diváků; 2) hvězda jako prvek související se specifičností filmového média = důraz na detail při tvorbě hvězdy (Balázs) 2) fenomén konzumpce – identifikace (mody vztahů hvězda-publikum); vztah hvězdy a statu quo (dominantního diskurzu) hvězdy a typy: (1) Good Joe, 2) drsňák, 3) pin- up); alternativní typy: 1) rebel, 2) nezávislá žena

obraz hvězdy komplexní totalita, jež má chronologický rozměr totalita v temporalitě, strukturovaná polysemie: multiplicita významů a účinků, které obraz hvězdy značí multiplicita není nekonečná, nýbrž omezená textem polysemie je strukturovaná = prvky označování se vzájemně podporují nebo stojí v opozici, kontradikci časový rozměr = obraz hvězdy se v čase vyvíjí

Hvězda a postava užití hvězdy při tvorbě postavy: a) selektivní = výběr určitých významů ze strukturované polysemie hvězdného obrazu (R. Redford a svícení); b) shoda (perfect fit) – rysy hvězdy = rysy postavy; c) problematické obsazení Barry King rozlišuje a) ztělesňování (impersonation) a b) zosobnění (personification) = a) herec proměňuje tělo a hlas podle postav, které hraje (Maryl Streep) x b) zdůrazněná kontinuita hvězdného obrazu navzdory rozdílnostem postav (A. Schwarzenegger)

Okno do dvora (Alfred Hitchcock, 1954) a 3 druhy hereckých úkolů film jako „performance text“ = pole kontrastních hereckých stylů, z nichž každý je určen měřítkem obrazu a ospravedlněný či motivovaný zápletkou 1) herci „myslí“ pro kameru, promítají v detailech nepatrné reakce na události, odehrávající se mimo obraz (James Stewart); 2) prezentační forma, kdy jsou herci sledováni (jako v nejranějších filmech) ve výrazné frontální pozici, provádějíce široká, výrazná a temperamentní gesta ve velkých celcích a bez možnosti dialogu (postavy v oknech „přes dvůr“); 3) komplexnější vystupování, které vychází z realistické scény (Grace Kellyová, Thelma Ritterová, Wendell Corey)