ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Obsah: Úvod 6 základních alternativ a ty další Automobilky a vývoj Závěr Použitá literatura
Úvod: Perspektivní alternativa ropy nebo utopie? Jsou emise hlavním problémem? Na čem by mělo nejvíce záležet? Alternativní pohony – výhody a nevýhody
Alternativní pohony automobilů: · Propan-Butan · zemní plyn · bionafta · elektromobily · hybridní pohon · vodíkový pohon …………….a další
propan-butan : LPG je zkratka pro Liquefied Petroleum Gas - propan-butan dnes nejvyužívanějším alternativním pohonem – cena dle ropy přestavba motoru je jednoduchá zemní plyn : Stlačený zemní plyn- Compressed Natural Gas – CNG přestavba motoru ve dvou formách: zkapalněné, označované jako LNG - Liquefied Natural Gas a stlačené CNG
bionafta : je směs vyrobená z řepky olejky, nevýhodou je nemožnost pěstování ve velkém množství, vznětový motor může jezdit na toto palivo elektromobily : pohon – baterie, elektrický proud nevýhody jsou problémy s tímto pohonem
hybridní pohon : automobily s hybridním pohonem mají dva motory, spalovací a elektromotor nevýhodami jsou vysoká cena, vyšší hmotnost a poruchovost vodíkový pohon : vodík - palivo budoucnosti, nalézá se všude a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné ceny jsou vysoké a výroba je náročná
auta na líh : speciální motor, výroba lihu olej z řas (biopaliva) : řasy vyrábí biopalivo – 30x efektivněji než na polích auta jezdící na kuchyňský olej : úpravené dieselové motory, olej z fritézy auta na vzduch : auto má malý kompresor a obrovské nádrže na stlačený vzduch
všechny automobilky dnes mají podchycený vývoj alternativních pohonů, některé spolupracují a tím snižují náklady na vývoj na trh uvádí každý koncern automobily které pustil do výroby, př.: Saab – biopaliva, Toyota – hybridy, Fiat – CNG ….. všichni se soustřeďují i na zdokonalování současných spalovacích motorů – efektivnosti spalování a snižování spotřeby
ZÁVĚR : vymyšleného toho je hodně, ale v praxi málo ekologie by měla být součástí všeho díky ropnému průmyslu zatím nebylo nic převratného globálně použito vše je o lidech a těm jde o peníze až na prvním místě v současnosti se pomalu, ale jistě mění postoj k lepšímu
Hybridní Toyota Prius (dostupná na českém trhu) spotřeba (l/100 km) město 5,0 mimo město 4,2 kombinovaná4,3 spal. motor : zážehový čtyřválec 1500ccm elekromotor :synchronní s permanentními magnety
DĚKUJI VŠEM ZA POZORNOST Literatura : http://www.hybrid.cz/hlavni?page=153 http://www.nazeleno.cz/technologie- 1/hybridy-a-elektromobily-1/vodikovy- pohon-perspektivni-alternativa-ropy-nebo- utopie.aspx DĚKUJI VŠEM ZA POZORNOST