THEODORE DREISER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poučení od motýla Jednoho dne se v zámotku objevil malý otvůrek; člověk seděl a několik hodin pozoroval motýla, jak se usilovně snaží protlačit tělo tímto.
Advertisements

To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
Rozhovor s Bohem.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Citáty O LÁSCE.
O lásce a milování Až se mě jednou zeptáš, jestli mám raději Tebe nebo svůj život, já Ti odpovím, že svůj život. A Ty odejdeš …. aniž bys věděla, že můj.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Slova Květiny.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Někdy je dobré se zastavit a zamyslet se nad životem Všem mým přátelům.
Jak úžasná 1. Jak úžasná musí ta láska být,
Zněl pláč 1. Zněl pláč noci té, když se narodil a měl jenom tu stáj a bez nároků žil. Zněl pláč noci té, tam Bůh našel nás, kde pláč je nám domovem. 1/5.
Zněl pláč 1. Zněl pláč noci té, když se narodil a měl jenom tu stáj
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Pohár mléka Endless love. way H.P..
B Ů H
Když je nejhůř Když je nejhůř. Byly 2 žáby Žily spolu.
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PROLETÁŘSKÁ POEZIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
2. V zajetí řádu klasicismu 3. Jen konat povinnost Ó krutý hlase cti! Čím přimět tě k té ráně! Pierre Corneille.
Vyznání.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Duha Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro.
Boris Pasternak Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Každý den jsme trochu starší…
Samuel Beckett Čekání na Godota
Dopis od Boha.
Je zajímavé sledovat, jestli to pošleš zpět
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Okamžik Aus dem portugiesischen übersetzt
Neděle pěkná jako tulipán, a proto není radno býti sám, říkáme vesele, dneska jen v kostele vítáme zrovna vás. Slečna jde v džínách, to se nedělá, jít.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Charles Bukowski Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
ANDRÉ GIDE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HENRI BARBUSSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS 4 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
1.
To k tobě promlová Bůh … prostřednictvím Ducha Svatého.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bulharský lev 30. června 1917 vstupuje Řecko do války proti Bulharsku a jeho spojencům. Pro bulharského velitele Zhostova přichází životní šance….
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
které je stále třeba brát v úvahu !
Každý den jsme trochu starší…
CIVILISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
On.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

THEODORE DREISER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

THEODORE DREISER (1871–1945) americký prozaik z rodiny zchudlého německého přistěhovalce, měl mnoho sourozenců – od dětství se musel o sebe starat sám studoval sociologii, pracoval jako novinář

Tvorba: psal sociálněkritické romány obdivoval Balzaca a byl ovlivněn naturalismem vycházel z osobní zkušenosti jedince, který vyrůstal ve špatných sociálních podmínkách kritizoval „americký sen“ (snadno a rychle zbohatnout) – ukazoval, že touha po penězích a kariéře deformuje lidské city jeho postavy jsou sobecké, pokrytecké, bez cti – využívají každou příležitost ve svůj prospěch

Americká tragédie psychologický román řeší problém zločinu a trestu, lidské touhy po bohatství a úspěchu vychází ze skutečného případu, kdy muž utopil svou milenku, protože mu překážela v kariérním vzestupu hlavní hrdina Clyde Griffith se rozhodne podobným způsobem zabít těhotnou milenku (pracují spolu v továrně) – je překážkou v jeho sňatku s bohatou dívkou rozhodne se ji opustit – vyřeší to „nehodou“ – při projížďce na loďce Roberta spadne do vody – Clyde jí nepomůže a ona se utopí po dlouhém vyšetřování je obviněn, a ačkoli jí smrt nakonec způsobí nechtěně, je odsouzen k trestu smrti (skončí na elektrickém křesle)

Hlavní myšlenka obviňuje společnost, která povýšila úspěch a bohatství nade vše a pokřivila systém hodnot ve vědomí mladých lidí – ti pak dělají vše pro to, aby zbohatli a získali společenskou prestiž … A tam se pak ustrašeně rozhlížel kolem. Neboť teď – právě teď nastal proti jeho vůli onen okamžik, kterému se dlouho vyhýbal – který je však jeho pánem. Na břehu žádný hlas, postava ani zvuk. Žádná cesta, chatrč ani dým! A nastal okamžik, který sám sobě přichystal nebo který pro něj něco přichystalo a jenž teď rozhodne o jeho osudu! Okamžik činu – okamžik vyvrcholení! Teď je třeba jen se rychle a divoce přitočit na tu nebo onu stranu – vyskočit – vzepřít se o levý nebo pravý bok a převrhnout loďku; a kdyby se mu to nepodařilo, musí loďku rychle rozhoupat, a kdyby měla Roberta příliš mnoho námitek, musí ji udeřit aparátem nebo veslem. Dokáže to – dokáže to – rychle a prostě, jen kdyby měl teď dost duchapřítomnosti a odvahy, a pak rychle odplave za svou svobodou – za úspěchem – samozřejmě – za Sondrou a štěstím - za novým, velkolepějším, krásnějším životem, než jaký kdy poznal. …

… A zatím v jeho očích panenky čím dál víc rostly a byly kalnější; jeho tvář, tělo i ruce byly napjaty, staženy v křeči; seděl zmrtvěle, nehybná vyrovnanost jeho duševního stavu byla čím dál zlověstnější, ale nezračila se v ní vlastně krutá a odvážná ničivá síla, nýbrž přímý příslib nějakého vytržení nebo křeče. A Roberta si náhle všimla zvláštnosti jeho chování – uvědomila si něco z té příšerné choromyslnosti, z tělesné i duševní zamlženosti, jež byla v podivném a bolestném protikladu s tímto místem, a zvolala: „Co je, Clyde? Clyde! Co se děje? Co se to s tebou stalo? Vypadáš tak – tak podivně – tak – tak – Vždyť takhle jsem tě ještě nikdy neviděla. Co je to s tebou?" Náhle vstala nebo se spíše jen předklonila, plazila se po rovném dně a snažila se přiblížit k němu, neboť se zdálo, že již spadne kupředu do loďky – nebo stranou do vody. A když Clyde v tom okamžiku vycítil hloubku své neschopnosti, svou zbabělost a nemohoucnost tváří v tvář takové chvíli, hned se poddal přílivu utajeného hněvu nejen na sebe, nýbrž i na Robertu – na její sílu – na moc života, který ho takto strhuje zpět. Ale přece se bál jakýmkoli způsobem jednat – chyběla mu vůle – měl jenom dost vůle říci jí, že se s ní nikdy, nikdy neožení – že neodjede a neožení se s ní, i kdyby všechno prozradila – že miluje Sondru a zůstane jen u ní – ale ani to nedokázal říci. Hněval se, byl zmaten a rozpálen.

Když se Roberta k němu přiblížila, když ho chtěla vzít za ruku a odejmout mu aparát, aby jej položila do loďky, ohnal se po ní, ale ani tentokrát v tom nebyl jiný úmysl než oprostit se od ní – od jejích doteků – proseb – útěšných projevů účasti – zbavit se navždy její přítomnosti – Bože! … … Když Roberta klesla poprvé pod vodu a pak se vynořila, levý bok převracející se loďky ji udeřil do hlavy a její zkřivená tvář byla obrácena ke Clydovi, který zatím již měl hlavu nad hladinou. Byla omráčena, otřesena hrůzou, bolestí a strachem zbavena rozumu – zbavil ji rozumu strach z vody a utonutí, jímž celý život trpěla, i rána, kterou ji Clyde tak náhodně a takřka nevědomky zasadil. „Pomoc! Pomoc!“ „Proboha, topím se, topím se. Pomoc! Můj Bože!“ „Clyde, Clyde!“ A pak ten hlas v jeho sluchu! „Ale tohle – tohle – není to snad právě to, co jsi zamýšlel a co sis v té chvíli přál – co jsi chtěl ve své veliké tísni? Hle! Vždyť přes tvůj strach, přes tvou zbabělost, toto – toto bylo pro tebe vykonáno. Náhoda – náhoda tvoje zamyšlená rána ušetří ti nyní námahu s tím, co ses snažil vykonat a k čemu jsi neměl odvahu! Chceš snad teď, když toho není třeba, protože je to náhoda, chceš jí snad jít na pomoc a znovu se tak vrhnout do hrůz porážky a neúspěchu, které tě tak mučily a od kterých jsi teď tímhle osvobozen?

Mohl bys ji zachránit. Ale nemuselo by se to podařit! Hle, jak kolem sebe bije. Je omráčena. Sama je neschopna se zachránit, a kdyby ses k ní přiblížil, mohla by ve své šílené hrůze přivodit i tvoji smrt. Ale ty toužíš žít! A kdyby žila ona, nestál by tvůj život od nynějška za nic. Utiš se na okamžik – na zlomek minuty! Vyčkej – vyčkej – nedej se pohnout k soucitu. A pak – pak – Vidíš! Dívej se. Je konec. Už klesá. Nikdy, nikdy ji už neuvidíš živou – nikdy. A tam pluje po vodě tvůj klobouk – jak sis přál. A tam na loďce visí na čepu vesla její závoj. Nech jej tam. Což tím nebude potvrzeno, že to byla náhoda?“ A pak už nic – několik vlnek – klid a slavnost této úžasné scény. … … A zatím co pak Clydovi ještě zněl v uších zvuk Robertiných výkřiků, zatím co viděl ještě před sebou poslední, šílený, bledý, prosebný pohled jejích očí, ze všech sil plaval truchlivě a pochmurně ke břehu. A vždyť ji konec konců vlastně nezabil. Ne, ne. Díky Bohu za to. Nezabil. Ale nezabil ji přece jen (to již vystupoval na blízký břeh a vytřásal vodu z kalhot)? Nezabil ji? Vždyť odmítl jít jí na pomoc, když ji mohl zachránit a když přece bylo jeho vinou – byť se to stalo náhodou – že spadla do vody. A přece – a přece – …

Theodore Dreiser Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz