Kožní soustava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidská kůže (cutis, derma).
Advertisements

Krycí soustava (kůže) Kožní kryt je aktivní ochrannou bariérou, která odděluje vnitřní prostředí organismu od okolního prostředí Kůže je vícevrstvý dlaždicový.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
K Ů Ž E (výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Čidla receptory.
Tělní pokryv Jana Machová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
spracoval: Nguyen Thanh Binh
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_17_HMAT TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
3 VRSTVY KŮŽE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kožní soustava.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kožní soustava.
Transkript prezentace:

Kožní soustava

Význam: - Pokrývá povrch těla Odděluje vnitřní prostředí od vnějšího Chrání ho před mechanickým poškozením (UV záření, CH látky, škodlivé organismy) Podílí se na řízení tělesné teploty Sídlo hmatu Vylučovací orgán (upravuje vodní režim v těle) Zásobárna energie (tuk v podkožním vazivu) Tvorba vitamínu D

Stavba kůže:

Pokožka: tvořena několika vrstvami buněk, které jsou vytlačovány k povrchu, kde odumírají (odlupování v podobě šupinek) Škára: vazivová tkáň, zajišťuje pevnost a pružnost (bohatě prokrvena, nervová zakončení- teplo, chlad, tlak, svědění, bolest (ochrana před poškozením) Podkožní vazivo: tuková, izolační tkáň, chrání svaly a nervy (zásobní látky), určuje tvar a hmotnost celého těla

Barva kůže (vlasů): závisí na množství pigmentu MELANINU Barva kůže (vlasů): závisí na množství pigmentu MELANINU. Geneticky dáno, ochrana před slunečním zářením.

albinismus

Kožní útvary: vlasy, chlupy, obočí, řasy, nehty, kožní žlázy. Papilární linie: Vznikají na povrchu kůže (prsty) – individuálním, neměnné a jedinečné obrazce – DAKTYLOSKOPIE Kožní žlázy: na celém těle Potní (0,5/1l – 24h bez námahy): voda, sůl, močovina Mazové: ochrana Pachové: zahájena činnost v pubertě, charakteristický pach Mléčné: vývoj u žen v pubertě, tvorba mateřského mléka

Onemocnění kůže: Ekzémy, alergie, bradavice, záněty, opary, lupénka, akné, rakovina

Poranění kůže: popáleniny, omrzliny, poleptání chemickými látkami

Napadení kůže organismy: Svrab – zákožka svrabová Klíště Štěnice domácí

Zajímavosti: nejcitlivější je kůže na – očních víčkách, špičce jazyka, dlaňové straně prstů nejméně citlivá kůže je na zádech na prstech, dlaních a ploskách nohou jsou tzv. papilární linie  u nás poprvé popsal J. E. Purkyně r. 1823), tvořící obrazce (dermatoglyfy) – pro jednotlivce zcela originální, individuální, dědičné – význam pro kriminalistiku (daktyloskopie) nehty na rukou rostou čtyřikrát rychleji než nehty na nohou. člověk ztrácí v průměru 40-80 vlasů denně, ty jsou plynule nahrazovány lidská kůže opadává a kompletně se obnovuje každých 27 dní.

Rekordy: nejdelší nehty: 90 cm nejdelší vlasy: 6,8 m (muž) 5,62 m (žena)