Little´s law basics-1st part

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Execution of Orders 06C14 AutorLadislava Pechová.
Tutorial: Physics Topic: Cooling engine system Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Stručný úvod MPH_RIOP | BPH_PIS1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Statistická analýza dat
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Introduction to MS Dynamics NAV XXVII. (Production) Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic Faculty of economics and business administration.
Radim Kříž Text messages Text messages are short written messages between mobile phones. Text messaging is sometimes called SMS (short messaging service).
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Tutorial:
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Revize MGA/Aktualizace AGA
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
Introduction to MS Dynamics NAV XXVII. (Production)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Živá fáze.
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revison of the 2nd semester
Little´s law basics Ing. J.Skorkovský,CSc. KPH-ESF-MU BRNO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Costing methods in MS Dynamics NAV (Inventory Costing-basics)
Ing.J.Skorkovský,CSc. MASARYK UNIVERSITY BRNO, Czech Republic
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Transkript prezentace:

Little´s law basics-1st part

Běžná situace, kterou je potřeba řešit 30 zákazníků/hodina – (max kapacita provozovny) 8 zákazníků čeká ve frontě (nárazník) 5 minut trvá doba obsluhy jednoho zákazníka Potřeba odstranit všechny časy, které nepřinášejí hodnotu 1 obslužné místo=12 zákazníků za hodinu, takže pro 30 zákazníků /hodinu je potřeba kapacita 2,5 obslužného místa 8 zákazníků čeká ve frontě 5 minut/obsluha 1 zákazníka

Otázky Jak dlouho průměrně čeká zákazník ve frontě ? Kolik průměrně lidí může být naráz obslouženo ? Kolik zákazníků je v provozovně v jenom okamžiku (jak čekající, tak ti, které personál obsluhuje) ? Jaká je průměrná doba „průstupu“ (průtoku) zákazníka provozovnou (čekání i obsluha) Zjednodušující podmínky „Vstupní tok“ (průměr) =„Výstupní tok“ (průměr) Díky průměrování neuvažujeme fluktuace (viz hody mincí)

Klíčová měřítka (proměnné) Lead Time =LT (jak dlouho trvá celý proces) Inventory = WIP (kolik jednotek je v procesu= nedokončená výroba-Work In Progress) Throughput Rate =T (počet zákazníků/jednotka času) – někdy Flow Time nebo Flow Rate – např. 30/hod Cycle Time = čas/jednotka = počet minut /zákazník nebo počet hodin/výrobek = CT = (někdy se tomu říká TAKT TIME) - např- 5 minut/1 zákazník CT= 1/T=1/ FT, kde FT = Flow Time Tyto měřítka jsou propojena Littlovým zákonem WIP=T x CT =T/FT (někdy je T označováno jako TH) Příklad 1 : T= 30 výrobků/hod, výroba jednoho výrobku trvá 0,5 hodiny (0,5 hod/výrobek=CT). Otázka : kolik je WIP ? Odpovědˇ : WIP =30*0,5=15 výrobků Příklad 2 : T=30 zákazníků/hod, obsluha jednoho je 5 minut, WIP=(30/60) *(5/1)=30/12=2,5 T WIP Lead Time

Řešení |(home study) WIP =T x LT(třetí sloupec je kvůli jednotkám) Proces WIP T (Zák/hod) LT Buffer 8 30   Obsluha 5 Celkem Proces WIP T (Zák/hod) CT (min/Zák) LT Buffer 8 30 0,5   Obsluha 5 Celkem WIP =T x LT(třetí sloupec je kvůli jednotkám) LT= WIP /T (třetí sloupec je kvůli jednotkám) Proces WIP T (Zák/hod) CT(min/Zák) Lead Time Buffer 8 30 0,5   Obsluha 2,5  5 Celkem  10,5 Proces WIP T (Zák/hod) CT (/min/Zák) Lead Time Buffer 8 30 0,5 16  Obsluha 2,5  5 Celkem  10,5  21 Zadání (z předchozích snímků) 30 zákazníků/hodina – (max kapacita provozovny) = Throughput Rate = T 8 zákazníků čeká ve frontě (nárazník) = WIP 5 minut trvá doba obsluhy jednoho zákazníka = CT (Cycle Time) 2,5=TxLT=((30/60)*5)=(3*5)/6 , 10,5=8,0+2,5 a dále pak LT=16=WIP/T=8/(3/6)= (8*6)/3=58/3=16 a 5=(2,5*(3/6))=2,5*6/3=15/3

Otázky Jak dlouho průměrně čeká zákazník ve frontě ? Odpověď =16 Kolik průměrně lidí může být naráz obslouženo ? Odpověď = 2,5 Kolik zákazníků je v provozovně v jenom okamžiku (jak čekající tak ty, které personál obsluhuje) ? Odpověď = 10,5 Jaká je průměrná doba „průstupu“ zákazníka provozovnou (čekání i obsluha) ? Odpověď = 21 minut

Takt time (process capacity)= Cycle Time Throughput Rate: kolik jednotek (výrobků) může linka vyrobit za určitý časový úsek Takt Time : inverzní hodnota k Flow Time (což je jiný název pro T) nebo také čas výroby jednoho ks výrobku na stroji – viz žluté Obdélníčky, který je úzkým místem bottleneck) – v našem případě stroj s časem 30, protože to trvá nejdéle !!!! 30 15 -> Takt Time=TT= Cycle Time = 30 minut Takt Time = celkový dostupný čas, který je k dispozici/ zákaznický požadavek Příklad : Požadavek 100 výrobků, 1 směna denně, 8 hodin směna, 5 dní v týdnů Dostupný čas : 1 x 8 x 5=40 hod a požadavek je 100 , takže TT=0,4 hod =40/100 =24 minut a Thoughput Rate = 1/Takt Time = 1/0,4 =2,5 výrobku/hod

Little´s law-2nd part Skorkovský ,KPH,ESF.MU Based on resource : Factory Physics (Hopp and Spearman)

Little´s law - definition (formula) Fundamental relationships among : WIP (Work In Process) Cycle Time (CT) Throughput (T or sometimes TH) Formula Can be applied to : Single machine station Complex production line Entire plant WIP=TH x CT Relationships among these variables will serve to se clearly precise (quantitative) description of behaviour of the single production line . It helps user to use a given scale to benchmark actual production systems

Definition of basic parameters Throughput (Throughput rate, TH) : production per unit time that is sold (see TOC definition) If TH is measured in cost dollars rather 1than in prices, it is typically called : Cost of good sold (COGS) Upper limit of TH in production process is capacity If you release more raw material above capacity of the line (machine), system become unstable –> WIP goes up !!

Definition of basic parameters WIP (Work In Process) : inventory between start and end points of the product routing WIP can be used as one parameter to calculate (measure) an efficiency Efficiency can be defined as Turnover Ratio = TH/FGI for warehouses or TH/(FGI+WIP) for production plants where FGI=Finished goods inventory WIP : inventory still in line FGI : inventory waiting for dispatch (shipping)

Definition of basic parameters CT (Cycle Time or so called Throughput Rate) : average time from release of the job of the beginning of the routing until it reaches an inventory point at the end of the routing or time that part spends as a WIP. LT (Lead Time) : managerial constant used for planning of production Service Level (especially for MTO lines, where plant have to satisfy orders with specific due dates) : Service level P{Cycle time=<Lead Time}

Definition of basic parameters Utilization U(x) = Arrival rate / Effective production rate Where Arrival Rate =r = amount of parts arriving to workstation per time unit Effective production time is maximum average rate at which the workstation can process parts (considering effects of failures, setup times and so on) Bottleneck rate (see TOC) rb = rate (parts per unit time or jobs per unit time) of workstation having the highest long term utilization

Definition of basic parameters T₀ =Row process time of the line is the sum of the long –term average process time of each workstation in the line (single job entering empty line from staring point to the ending one) 7, 8, 9, 7, 6, 10 7,83 5,3, 4, 5, 6, 8 5,16 9, 8, 4, 5, 5, 6 6,1 19,16=7,83+5,16+6,1

Definition of basic parameters Critical WIP (W₀) of the line is the WIP level for which a line with given values of rb (bottleneck rate) and T₀ achieves maximum throughput ( rb ) with minimum cycle time (which is in this case T₀ ) W₀ = rb xT₀ WIP=TH x CT Poznámka vyučujícího : problém s reprezentací algoritmu je např. ten, že v různé literatuře se využívá jiné označení proměnných. Principy jsou samozřejmě identické.

Use of defined parameters (home study) Simple production line that makes giant one-cent pieces It is as a model very with unrealistic assumption because process times are deterministic (no waiting times after every operation and no queue times before any other operation, 24 hours /day an unlimited market) balanced line Any machine can be regarded as the bottleneck (one half part per hour=0,5 ) 1 2 3 4 Head stamping Tail stamping Rimming Deburring 2 h 2 h 2 h 2 h rb = bottleneck rate (parts per unit time or jobs per unit time) of workstation having the highest long term utilization =0.5 penny per hour, which means 24 hour x 0.5=12 pennies /day T₀ =Row process time of the line is the sum of the long –term average process time of each workstation in the line = 8 hours=2+2+2+2=8 Critical WIP (W₀) of the line is the WIP level for which a line with given values of rb and T₀ achieves maximum throughput ( rb ) with minimum cycle time (which is in this case T₀ ) = rb x T₀ = 0.5 x 8 = 4 pennies

Use of defined parameters (home study) Tail stamping Rimming Deburring Rimming Head stamping Tail stamping Deburring Rimming Rimming 4 1 2 Rimming Bottleneck= rb =0,4 It is neither the station that contains the slowest machines nor the one with fewest machines !!! Rimming 3 Station number Number of machines Process time (hours) Station capacity (jobs per hour) 1 2 0.5=(1/2)*1 5 0.4=(1/5)*2 3 6 10 0.6=(1/10)*6 4 0.67=(1/3)*2 T₀ =Row process time of the line =2+5+10+3 =20 and Critical WIP(W₀) =rb x T₀ = 0.4 x20 = 8 pennies <number of machines (11). This is because system is not balanced. Not balanced line is the line where some stations are not fully utilized !!!

Best case performance I (home study) WIP=1, Total cycle time= T ₀=8=CT, Throughput=1/8=part/hour= rb/4=0,125, Bottleneck rate = rb=0,5=4*0,125 WIP=2, Total cycle t ime= T ₀=8=CT Throughput=WIP/CT=WIP/T ₀= 2/8=part/hour= rb/2=0,250, což je 50 % of rb where bottleneck rate = rb=0,5 t=0 t=2 time time t=4 t=6 WIP=3 WIP=4 t=1 Text on the next slide t=2 t=4 t=6 WIP=3, Total cycle time= T ₀=8=CT, Throughput=WIP/CT=WIP/T ₀= 3/8=part/hour = 0,375, což je 75 % of rb where bottleneck rate = rb=0,5 t=8

Best case performance II (home study) T₀ =Row process time of the line is the sum of the long –term average process time of each workstation in the line (single job entering empty line from staring point to the ending one) t=4 t=6 t=8 WIP=4 All stations stay busy all the time. Because no waiting so T ₀=8 h., rb=0,5 . So minimum value of T ₀ an maximum value of rb (throughput) is achieved only if WIP is set to critical value ! Critical WIP (W₀) of the line is the WIP level, for which a line with given values of rb and T₀ achieves maximum throughput ( rb ) with minimum cycle time (which is in this case T₀ ), so WIP (W₀) = rb x T₀ = 0.5 x 8 = 4 pennies- on the next slide se red line

Best case performance III (home study) Parameters : 100 % rb=0,5 WIP CT=T₀ % T₀ TH=Throughput % rb 1 8 100 0,125=1/8 25 2 0,25=2/8 50 3 0,375=3/8 75 4 0,5=4/8 5 10 125 0,5=5/10 6 12 150 0,5=6/12 7 14 175 0,5=7/14 16 200 0,5=8/16 9 18 225 0,5=9/18 20 250 0,5=10/20 Table 1. 20 hours = 12 hours waiting before line and 8 hours processing All machines remains busy so rb=0,5 (2 hours per processing one penny) % T₀ =(CT/ T₀) *100, so e.g. 250=(20/8)*100 % rb =((WIP/ T₀)/0,5)*100, where rb=0,5 Explanation : Max rb=0,5 so if WIP=5, then T₀ =5/0,5=10, If WIP=6, then T₀=6/0,5=6/(5/10)=12 and so on

Best case performance IV

Conclusion Close examination of Table 1 reveals fundamental relationship among WIP, CT and TH (throughput) At every WIP level WIP is equal to the product of TH and CT (cycle time) This relation is known as Little´s law. WIP=TH * CT Source : Factory Physiscs, Wallace J Hopp and Mark L. Spearman ; ISBN 13: 978-1-57766-739-1 or ISBN 10 :1-57766-739-5 http://www.factoryphysics.com/principle/littleslaw.htm

Example 1 (home study Estimating Waiting Times: If are in a grocery queue behind 10 persons and estimate that the clerk is taking around 5 minutes/per customer, we can calculate that it will take us 50 minutes (10 persons x 5 minutes/person) to start service. This is essentially Little's law. We take the number of persons in the queue (10) as the "inventory". The inverse of the average time per customer (1/5 customers/minute) provides us the rate of service or the throughput. Finally, we obtain the waiting time as equal to number of persons in the queue divided by the processing rate 10/(1/5) = 50 minutes).

Example 2 (home study) Planned Inventory Time: Suppose a product is scheduled so that we expect it to wait for 2 days in finished goods inventory before shipping to the customer. This two days is called planned inventory time and is sometimes used as protection against system variability to ensure high delivery service. Using Little's law the total amount of inventory in finished goods can be computed as : FGI = throughput × planned inventory time

Youtube examples (6 minutes) http://www.youtube.com/watch?v=VU8TUSnQ-vw http://www.youtube.com/watch?v=rtGihR-bm-U