2014 Výukový materiál MB 04 - 88 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Teorie o vzniku života na Zemi
2.3. Evoluce eukaryotické buňky
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PRAHORY A STAROHORY Filip Bordovský
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Systém organismů.
Charakteristika skupiny
Biologie 1.E
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Rostlina = autotrofní eukaryotický organismus, který je schopen přeměnit světelnou energii v energii chemickou procesem zvaným fotosyntéza = organismy,
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Výživa buňky.
Rozdělení buněk.
Názory na vznik a původ života
LES ŘASY.
1.Obecné zákonitosti živých soustav
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Vznik života na Zemi Planeta Země Postavení Země ve vesmíru
Geologické éry Země.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Semiautonomní organely a cytoskelet
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Předgeologické období a prahory
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vznik života na Zemi.
Prekambrium Éry Země vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
PLANETA ZEMĚ. ZEMĚ JE… …Malá planeta, která se otáčí - kolem své osy za ……..…..a v důsledku toho se střídá den a noc - kolem slunce za …………….a v důsledku.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Chemické složení živých organismů
PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI
Název prezentace (DUMu): Buňky
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: VÝVOJ ZEMĚ ŽIVOTA A ČLOVĚKA
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Srovnání prokaryotické a eukaryotické buňky
4. Buňky.
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Vznik života na Zemi.
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 podmínky života:  voda  živiny:  CO 2 + minerální soli pro rostliny  organické látky pro živočichy a houby  teplo  kyslík pro aeroby

 a) kreatizmus:  stvoření nadpřirozenou bytostí – Bohem  b) eternizmus:  život je věčný, nevzniká ani nekončí  panspermie > život na Zemi přenesen z jiných planet

 c) samozrození:  živá hmota stále vzniká z neživé hmoty  d) postupná abiogeneze:  postupná organizace živé hmoty z neživé  tato teorie je nejuznávanější

 vznik života spadá do období prahor  před 3,5 – 4 mld. let  vodní prostředí bylo rozhodující  3 etapy vzniku života:  1) chemický vývoj  abiogenetické období  vznik organických sloučenin z anorganických

 2) biochemický vývoj:  autoreprodukční, replikační období  vývoj makromolekul a nukleových kyselin  specializace  vznikají tzv. koacerváty

 3) biologický vývoj:  období buněčné  stálé zdokonalování koacervátů  složitější a členitější útvary  vznik praorganizmů > eobionti

 původní organismy :  jednobuněčné  anaerobní a heterotrofní  vývoj autotrofních organismů poměrně rychlý  asi před 3 – 305 mld. let vznikla chemoautotrofní prokaryota  jako zdroj vodíku používala H 2 S ( nikoli H 2 0 )  ! neuvolňovala do ovzduší kyslík

 před 2,8 mld. let vznikla fotoautotrofní prokaryota ( dnešní sinice)  vliv fotosyntézy > O 2 se hromadil v ovzduší  O 2 umožnil :  vývoj aerobních organizmů – před 2 až 2,5 mld. lety

 vývoj eukaryot:  endosymbióza :  samostatnost mitochondrií a plastidů  kruhovitá DNA  první krok endosymbiózy:  pohlcení aerobních prokaryot anaerobními prokaryoty > vznikly mitochondrie  pohlcení vláknitých struktur > mitotického aparátu  vznik živočišné buňky

 druhý krok endosymbiózy:  pohlcení fotosyntetizujících prokaryot > vznikly chloroplasty  před 1 mld. let  vznik rostlinné buňky

1. vyjmenuj podmínky života ne zemi 2. čím se zabýval kreatizmus 3. jaká teorie je dnes nejuznávanější 4. vyjmenuj 3 etapy ve vývoji života na Zemi 5. v kterém období vznikají tzv. koacerváty 6. vznik eobionti spadá do období původní organismy byly aerobní / anaerobní 8. chemoautotrofní prokaryota jako zdroj vodíku používala ………… nikoli …….. 9. vývoj aerobních organizmů probíhal před … mitochondrie vznikly tzv. ……………