Základy marketingu. 27.7.2015Podniková ekonomika Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO MARKETINGU.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Distribuční politika Petra Krajníková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Úvod do marketingu.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Marketingový mix 4 P.
Výrobek a jeho životní cyklus
Komunikace a stimulování prodeje
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
MARKETING Brigita Stloukalová. Nastudujte si sami: Šimková, E. Základy managementu a marketingu pro neziskové organizace. Kap. 8. Marketing v neziskové.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
MARKETINGOVÝ MIX.
Koncepce marketingového řízení
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Životní cyklus výrobku
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
MARKETING.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské koncepce
VY_32_INOVACE_EKO_04 MARKETINGOVÝ MIX. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: marketingový.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MARKETINGOVÝ MIX.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_POD_77 ROČNÍK: 3. VZDĚLÁVACÍ OBOR:PODNIKÁNÍ V HOTELNICTVÍ.
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Marketing v EU Ing. Alena Klapalová č.d.634.
Základy marketingu Podniková ekonomika
MARKETING. Marketing Metoda řízení, při níž se zaměřujeme na potřeby zákazníků 1. výběr vhodné cílové skupiny 2. výběr marketingových nástrojů.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
MARKETING 3 Produkt jako nástroj marketingu. Produkt Z pohledu marketingu se člení na: Spotřební zboží Výrobní prostředky.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Marketing a marketingový.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Základy marketingu Podniková ekonomika Podniková ekonomika Co je marketing? Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
MARKETING Přednáška P
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tvorba marketingového mixu
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
Marketingový systém řízení
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Výrobkové strategie dle investičních cílů
Marketingové strategie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Základy marketingu

Podniková ekonomika Marketing je… „…manažerská funkce zodpovědná za identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků zákazníka tak, aby společnost dosáhla zisku.“ (Wilson, Gilligan, Pearson, 1992) „…sociální proces, při kterém jednotlivci a skupiny získávají to, co si přejí a co potřebují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných produktů a služeb s ostatními.“(Kotler, 2001) „…proces plánování a implementace koncepcí, cen, propagace a distribuce idejí, zboží a služeb pro vytváření směn, které uspokojují cíle jednotlivců a organizací.“ (Americká marketingová asociace)

Podniková ekonomika Cíle marketingu 1. rozpoznat rozdíly v potřebách zákazníků 2. rozdělit trh na jednotlivé segmenty 3. vytvořit pro každý segment nabídku výrobků(služeb) 4. zajistit, aby sestavená nabídka byla zákazníkovi dostupná jak fyzicky, tak cenově a aby byl o její existenci informován. „Náš marketing je tak dokonalý, že kdybychom krabice se softwarem prodávali prázdné, zákazníci by je i nadále kupovali.“ (Microsoft)

Podniková ekonomika Struktura marketingového řízení Situační analýza Cíl a strategie Marketingový mix Kontrola

Podniková ekonomika Situační analýza 1.VNITŘNÍ ANALÝZA – zaměřena na procesy, které může organizace aktivně ovlivnit. např. analýza prodeje, počtu smluv, nabídek a poptávek, míra úspěšnosti ve výběrovém řízení a důvody neúspěšnosti, výše dosahované marže, image společnosti atd. 2.VNĚJŠÍ ANALÝZA  Analýza trhu 1.Identifikace cílových trhů 2.Segmentace trhu  Měření trhu – např. velikost trhu, potenciál trhu, prognóza trhu, velikost prodeje.  Analýza zákazníka – kvantitativní a kvalitativní aspekty nákupu  Analýza konkurence … SWOT analýza

Podniková ekonomika Marketingové strategie (programy) 3 základní výkonové cíle:  Velikost tržního podílu  Velikost prodeje  Výše zisku Marketingové strategie:  ÚTOČNÉ – zvyšování tržního podílu, prodeje a potenciálních zisků (expanze)  OBRANNÉ – nasycené trhy a trhy nacházející se ve fázi poklesu (stabilita či útlum).  DIFERENCIACE PRODUKTU  MINIMALIZACE NÁKLADŮ Realizace marketingových strategií – MARKETINGOVÝ MIX

Podniková ekonomika Marketingové strategie (programy) MARKETINGOVÝ MIX - 4P  PRODUCT  PRICE  PLACE  PROMOTION

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT Produkt  cokoliv, co může být nabízeno na trhu k uspokojení potřeb nebo přání.  představuje konkrétní nabídku organizace na trhu. Produkt je symbiózou:  Funkčnosti  Účinnosti  Designu (FED)

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT ŽIVOTNÍ CYKLUS PRODUKTU Zavádění – pomalý růst prodeje, vysoké náklady, není dosahováno zisku Růst – přijetí produktu na trhu a rychlý růst zisku Zralost – pokles tempa růstu prodeje. Zisk je stabilní nebo klesá v důsledku vzrůstající konkurence. Pokles – významný pokles prodeje, zisk začíná mizet.

Podniková ekonomika Marketingový mix PRODUKT Výrobkový mix – (sortiment výrobků) - soubor všech produktů a položek, které konkrétní prodejce nabízí k prodeji svým zákazníkům. Např.  výrobkový mix Kodak - dvě výrobkové řady – informační produkty a zobrazovací produkty.  Michelin- tři výrobkové řady: pneumatiky, mapy a služby hodnocení úrovně služeb restaurací. V rámci výrobkových programů je řešeno následující:  Jak často a kolik produktů zavádět na trh?  Lze odlišit výrobek prostřednictvím netradičního obalu?  Které dodatečné služby by mohly přispět k získání konkurenční výhody? atd.

Podniková ekonomika Marketingový mix CENA Cena - částka, kterou musejí zákazníci za produkt zaplatit. Cenu produkce stanovujeme dle analýzy nákladů, cen a nabídek konkurence a zákaznického zájmu.  Cenovým dnem jsou náklady na produkt.  Ceny konkurence a ceny substitutů jsou orientačním bodem,  Cenovým stropem je zákaznické zhodnocení. Cenové programy zodpovídají následující otázky:  Jakou cenu stanovit pro produkty nebo služby, které vstupují na trh poprvé?  Je vhodné usilovat o stejnou cenu jakou má konkurence?  U kterých produktů je výhodné snížit cenu (marži), abychom podpořili jejich prodej na úkor jiných produktů?  Který výrobek použít jako cenový tahák?

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Mezi výrobcem a konečným spotřebitelem – zprostředkovatelé (maloobchod, velkoobchod, obchodní zástupci) Proč jsou výrobci ochotni delegovat část prodejní činnosti na zprostředkovatele? „Zprostředkovatelé zajišťují hladký chod zboží, tato procedura je nezbytná k překlenutí rozporu mezi potřebami zákazníka a nabídkou výrobce – tento rozpor vzniká v důsledku toho, že výrobce vyrábí zpravidla úzký sortiment zboží ve velkém množství, zatímco spotřebitel potřebuje široký sortiment zboží v malém množství.“ Stern a El-Ansary Distribuční programy řeší následující:  Je vhodnější distribuovat výrobky přímo nebo nepřímo?  Které typy maloobchodních prodejen vybírat z hlediska ekonomického a které z hlediska image?  Jakým způsobem bude řešena logistika dodávky výrobků a poskytování služeb?

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Úrovně marketingových cest Délka marketingové cesty je dána počtem zprostředkovatelských úrovní.  Marketingová síť nulové úrovně (přímá distribuční cesta) Výrobce – spotřebitel.  Jednoúrovňová marketingová síť Výrobce – zprostředkovatel - konečný spotřebitel  Dvouúrovňová marketingová cesta Výrobce – více zprostředkovatelů - konečný spotřebitel

Podniková ekonomika SPOTŘEBITEL VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL VÝROBCE Maloobchod SPOTŘEBITEL Velkoobchod VÝROBCE Velkoobchod Maloobchod Zprostředkovatel Ú roveň 0 Ú roveň 1 Ú roveň 2 Ú roveň 3

Podniková ekonomika Marketingový mix MÍSTO (distribuce) Zprostředkovatelé:  MALOOBCHOD – všechny aktivity, které jsou spojeny s prodejem zboží nebo služeb konečným spotřebitelům, pro neobchodní použití.  VELKOOBCHOD – zahrnuje všechny činnosti týkající se prodeje zboží a služeb subjektům, které je nakupují za účelem dalšího prodeje.

Podniková ekonomika Marketingový mix PROPAGACE Podpůrné aktivity, propagace, poskytnutí informací o produktu, firmě a ovlivnění spotřebitelského chování. Patří sem: reklama, podpora prodeje, PR atd. Zaměřují se na následující otázky:  Co je cílem komunikace a co chce výrobce zákazníkovi sdělit?  Které komunikační nástroje jsou zákazníky nejvíce vyhledávány a které je tedy vhodné využít?  Jak stanovit rozpočet na komunikaci?  ….

Podniková ekonomika Marketingový mix PROPAGACE REKLAMA jakákoliv placená forma neosobní prezentace a propagace myšlenek, zboží nebo služeb konkrétním investorem. reklama na produkt vs. sociální reklama „Polovina výdajů na reklamu jsou vyhozené peníze. Jen nikdy nevíme, která je to polovina.“

Marketingový mix PROPAGACE K reklamě se váže 5 hlavních rozhodnutí, které jsou známy jako 5 M : 1.Mission (poslání) – cíl reklamy Reklama může být informativní, přesvědčovací nebo připomínací. 2.Money (peníze) 3.Message( sdělení) – jaké sdělení má být předáno zákazníkovi? 4.Media 5.Measurement (měřítko) Podniková ekonomika

Marketingový mix PROPAGACE Message( sdělení) – jaké sdělení má být předáno zákazníkovi? Co vše dělá reklamu účinnou? –Kreativita –Sdělení tvoříme na základě rozhovorů se spotřebiteli, odborníky – snaha zjistit, co spotřebitel chce a jak produkt využívá. –Forma sdělení – racionální x emocionální reklama –Vážit slova, vzbudit pozornost –Slogany - novinka, otázka, historka, příkaz, několik možností, jak, co a proč –Známé = pozitivně přijímané –Humor v reklamě – ano či ne? –Etika reklamy Podniková ekonomika

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika

Podniková ekonomika MARKETINGOVÝ MIX PRODUKTCENAPROPAGACEMÍSTO Jakost Design Vlastnosti Značka Balení Velikost Služby Záruky... Ceník Slevy Srážky Doba splatnosti Platební podmínky... Podpora prodeje Reklama Prodejní síly Public Relations Přímý marketing... Distribuční cesty Pokrytí trhu Zásoby Doprava...

Podniková ekonomika Literatura  KOTLER, Philip. Marketing management. Praha : Grada Publishing, s. ISBN  KOZEL, Roman. Moderní marketingový výzkum. Praha : Grada Publishing, s. ISBN X.

Úkoly na seminář 5 ( ) 1. Jaké komunikační programy (promotion) využívá FSS MU (případně jiná fakulta MU)? 2. Podpora prodeje a její formy. 3. Co je to PR (Public Relations)? Jaké mohou být činnosti a úkoly PR? Podniková ekonomika