Tvůrce: Mgr. Alena Výborná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Advertisements

ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Opakování ryby.
RYBY.
Ryby.
PREZENTACE – RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Obecná charakteristika Stavba těla
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
Digitalizace výuky Příjemce
Dravé ryby.
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Poznávačka: kruhoústí
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování ryb.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Nejpočetnější skupina obratlovců 25 OOO druhů V ČR jich žije 80
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
SLADKOVODNÍ RYBY
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.13 Anotace: Vzdělávací oblast: Ryby
SLADKOVODNÍ RYBY.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OBRATLOVCI RYBY.
Život ve vodě Filip Bordovský.
Základní škola Kladruby
Nejznámější sladkovodní ryby
Ryby 7. ročník.
vytvořila: Lucie Míková
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
7. třída.  Ke každému očíslovanému obrázku napiš rodové a druhové jméno ryby Např. 1. hořavka duhová  Společně provedeme kontrolu (opravu)  Klíčová.
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_23_ Ryby II. - zástupci Číslo projektu:
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
BAHNÍK VÝCHODOAFRICKÝ úhořovitý tvar těla hřbetní, ocasní a řitní ploutev splývají v lem Zajímavosti: dýchá párovými plicními vaky, sucho přečkává zahrabán.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
RYBY (písemka - zástupci)
Zástupci sladkovodních ryb
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
Třída: Ryby.
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_ryby
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Tvůrce: Mgr. Alena Výborná RYBY Výukový materiál EK 03 - 73 Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

RYBY nejpočetnější skupina obratlovců nejstarší doklady o existenci známe z prvohor – před 440 mil. lety ve všech typech vod rozmanitý tvar těla kostry dosahují různé míry zkostnatění

RYBY plynový měchýř – naplněný plyny s převahou dusíku, nadlehčuje tělo ryby a pomáhá ho udržet v určité poloze a v různých hloubkách proudový orgán – patrný jako postranní čára, orientace v prostředí na světě žije přes 25 000 druhů ryb

RYBY žábry jsou z vnějšku chráněny tělo většinou opatřeno souměrnou ocasní ploutví, párovými ploutvemi hrudními a břišními a nepárovou ploutví hřbetní a řitní ploutve vyztuženy kostěnými ploutevními paprsky u některých druhů tuková ploutvička (lososovité)

RYBY Sladkovodní ryby: všechny ryby žijící u nás bývají obvykle usídleny ve čtyřech základních typech tekoucích vod – rybí pásma 1) pásmo pstruhové: horní rychle tekoucí úsek (horské potoky) 2) pásmo lipanové: podhorské potoky a říčky

RYBY 3) pásmo parmové: střední úsek řeky s širokým korytem a rychle proudící vodou 4) pásmo cejnové: nížinné, pomalu tekoucí vody se slepými rameny toto přirozené rozdělení může být narušeno činností člověka

RYBY v naší fauně nejvíce ryb kaprovitých kapr obecný: původně divoký žil v řekách domestikován (zdomácněn) - rybníky

KAPR OBECNÝ

RYBY karas obecný: podobný kaprovi nemá vousky kolem tlamy nevadí mu znečištěná voda lín obecný: šupiny drobné, hluboko pod kůží stojaté vody

KRAS OBECNÝ

LÍN OBECNÝ

RYBY plotice obecná: červené oči nejhojnější kaprovitá ryba

PLOTICE OBECNÁ

RYBY další zástupci naší fauny: okoun říční: pěkně vybarvená ryba ve všech typech vod candát obecný: chutné málo tučné maso

OKOUN ŘÍČNÍ

RYBY pstruh obecný: lososovitá ryba rychle tekoucí, čisté vody bohaté na kyslík horské, podhorské oblasti štika obecná: sportovní ryba pomalu tekoucí, stojaté vody

PSTRUH OBECNÝ

ŠTIKA OBECNÁ

RYBY sumec velký: naše největší ryba pomalu tekoucí, stojaté vody úhoř říční: hadovité tělo na dně vod aktivní v noci

SUMEC VELKÝ

ÚHOŘ ŘÍČNÍ

RYBY HOSPODÁŘSKÝ VÝZNAM RYB: výživa lidstva rybí maso kryje 15 % potravin živočišného původu sladkovodní rybářství v ČR se zaměřuje hlavně na chov ryb v rybnících mořské ryby jsou důležitou součástí národního hospodářství pro přímořské státy (sledi, tresky, makrely, tuňáci…)

Opakování: 1) Jaké jsou hlavní znaky ryb? 2) Kdy se začaly vyskytovat první ryby? 3) Plynový měchýř slouží k ………….. 4) Pomocí čeho se ryby orientuje v prostředí? 5) Můžeme pstruha ulovit v rybníku? 6) Jaké jsou naše nejhojnější ryby?

Zdroj: DOBRORUKA, Luděk J. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 152 s. ISBN 80-718-3134-4 Obrázky: http://commons.wikimedia.org 9. 5. 2014 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Kapr_obecn%C3%BD.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Carassius_carassius_Prague_Vltava_1.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/L%C3%ADn_obecn%C3%BD.jpeg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Rutilus_rutilus_Prague_Vltava_2.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Perca_fluviatilis_Prague_Vltava_3.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Salmo_trutta_Prague_Vltava_2.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Esox_lucius_ZOO_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Silurus_glanis_white2_headonly.jpg?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/European_eel_in_aquarium.JPG?uselang=cs