Děje v roztocích RNDr. Marta Najbertová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Reakce anorganické Chemie I
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
1 Termodynamika kovů. 2 Základní pojmy – složka, fáze, soustava Základní pojmy – složka, fáze, soustava Složka – chemické individuum Fáze – chemicky i.
Elektrochemie.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Chemie anorganická a organická Chemická vazba
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
CHEMICKÁ VAZBA.
ŠablonaIII/2číslo materiálu392 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Komplexotvorné rovnováhy ve vodách
Teorie kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
Reakce alkanů a cykloalkanů.
Chemické rovnováhy ve vodách
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Reakce anorganické chemie II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Mezimolekulové síly.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chemická rovnováha Pojem chemické rovnováhy jako dynamické rovnováhy.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Nekovalentní interakce
Protolytické děje.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Termodynamika (kapitola 6.1.) Rozhoduje pouze počáteční a konečný stav Nezávisí na mechanismu změny Předpověď směru, samovolnosti a rozsahu reakcí Nepočítá.
Disperzní soustavy Mgr. Jaroslav Najbert.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
A CIDOBAZICKÉ VLASTNOSTI ROZTOKŮ RNDr. Marta Najbertová.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
G RAVITAČNÍ POLE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Chemické vlastnosti vod Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu chemické vlastnosti vod Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí.
E LEKTRICKÝ PROUD V KAPALINÁCH A PLYNECH Ing. Jan Havel.
P ODMÍNKY VZNIKU CHEMICKÉ VAZBY Mgr. Jaroslav Najbert.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
A LKYNY RNDr. Marta Najbertová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní.
R YCHLOST CHEMICKÉ REAKCE RNDr. Marta Najbertová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
EU peníze středním školám
Chemické reakce RNDr. Marta Najbertová.
Typy molekul, látek a jejich vazeb v organismech
Citrátový cyklus Mgr. Jaroslav Najbert.
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Roztoky - elektrolyty.
Vodivost kapalin. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb volných částic s elektrickým nábojem. Elektrický proud (jako jev) je uspořádaný pohyb.
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
ELEKTROLYTICKÝ VODIČ.
Vážková analýza - gravimetrie
Fyzika 2.D 13.hodina 01:22:33.
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Děje v roztocích RNDr. Marta Najbertová

Označení vzdělávacího materiálu Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638 IČO 620 330 26 Operační program Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.CH.10 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Děje v roztocích Zhotoveno Ročník Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP – G) Anotace Materiál je určen jako studijní materiál v předmětu chemie. Je zaměřen na obecnou charakteristiku dějů v roztocích a jejich popis pomocí rovnováhy. Primárně je koncipován pro seminář chemie, lze jej využít i v hodinách chemie.

Roztoky Roztoky jsou analytické disperzní soustavy, obsahují alespoň dva druhy hmoty (dvě fáze nebo dvě složky), z nichž jeden druh (dispergovaný podíl = rozpuštěná látka) je rozptýlen ve druhém (disperzním prostředí = rozpouštědlo) ve formě více nebo méně jemných částic. Roztoky neelektrolytů – roztoky rozpuštěných látek s nepolární nebo slabě polární kovalentní vazbou – molekuly rozpouštědla a rozpuštěné látky poutány pouze van der Walsovými silami. Roztoky elektrolytů – rozpouštědlo a rozpuštěná látka ve formě iontů. Potenciální elektrolyty – látky s polární kovalentní vazbou. Molekuly se působením polárního rozpouštědla rozpadnou na ionty. Pravé elektrolyty – látky s iontovou vazbou. Ionty jsou již přítomny v molekule látky před rozpuštěním.

Ionizace a disociace - - - - - - - + + + + + + + Rozpad původní struktury pravých a potenciálních elektrolytů za vzniku volně rozptýlených iontů se obvykle označuje společným označením elektrolytické disociace. Ve skutečnosti ale oba děje probíhají odlišně. Potencionální elektrolyty – silovým působením polárních molekul rozpouštědla se původní polárně kovalentní vazba rozpouštěné látky bez náboje přemění na ionty – ionizace. Následně dojde k disociaci. - + Pravé elektrolyty – ionty jsou již přítomny v krystalové struktuře iontové sloučeniny, dojde pouze k jejich rozptýlení mezi molekuly rozpouštědla – disociace. - + - - + - - - + + + +

Disociační rovnovážná konstanta Procesy elektrolytické disociace v kapalných roztocích mají rovnovážný charakter. Obecně probíhá disociace podle rovnice B – elektropozitivní část molekuly A – elektronegativní část molekuly β, α – stechiometrické koeficienty β-, α+ – náboje Rovnováhu můžeme kvantitativně vyjádřit disociační rovnovážnou konstantou Kd, která má tvar obecné rovnovážné konstanty: Kd proto, abychom vyjádřili elektrolytickou disociaci

Disociační rovnovážná konstanta Je důležité zdůraznit, že uvedené vztahy platí v určitém rozsahu koncentrací, při kterých nedochází k vzájemnému elektrostatickému ovlivňování vzniklých iontů mezi sebou a nedochází k interakcím s molekulami rozpouštědla. Při vyšších koncentracích bychom měli koncentrace nahradit aktivitami iontů.

Disociační rovnovážná konstanta Protože má disociační rovnovážná konstanta charakter obecné rovnovážné konstanty, může nabývat teoreticky jakoukoliv hodnotu. Z hlediska popisu soustavy a pochopení dějů v ní probíhající jsou důležité 3 hodnoty: Koncentrace produktů je výrazně menší než výchozích látek, disociací vzniklo málo iontů, roztok je slabý elektrolyt. Koncentrace iontů a nedisociovaných molekul přibližně stejná. Koncentrace produktů je výrazně větší než výchozích látek, disociací vzniklo hodně iontů, roztok je silný elektrolyt.

Iontový produkt V případě látek nerozpustných nebo omezeně rozpustných, jejichž Kd je výrazně menší než 1 (řádově 10-4 až 10-49), se k popisu dějů v elektrolytu používá veličina iontový produkt, vztah pro jeho výpočet se nazývá součin rozpustnosti. Protože je koncentrace nedisociované látky téměř konstantní, lze ji zahrnout do původní Kd. Tento vztah bude důležitý pro definici stupnice pH. Obvykle se slučuje pojem iontový produkt a iontový součin. Iontový produkt je veličina, jeho hodnota je označována jako iontový součin. Zatím neuvádím jednotku iontového součinu. Nalezení reakcí, jejichž produkty mají nízkou hodnotu iontového produktu, je důležité pro kvalitativní a kvantitativní analýzu. Protože součin konstant na levé straně je konstantní, můžeme zavést novou konstantu iontový produkt látka BβAα.

Iontový produkt Iontový produkt – součin koncentrací iontů, vznikajících elektrolytickou disociací, umocněný na jejich stechiometrické koeficienty, je v nasyceném roztoku elektrolytu při neměnných podmínkách (teplota, tlak) konstantní. Př.: V tabulkách je uvedena hodnota iontového produktu síranu barnatého při 25◦C a tlaku 101325 Pa 1,5 ∙ 10-9. Určete koncentrace iontů v roztoku. Protože oba ionty vznikají disociací v poměru 1:1, , je výpočet snadný

Praktická aplikace – srážecí reakce Iontový produkt AgCl má hodnotu KAgCl = 1, 1 . 10-10. Jaké děje nastanou v roztoku po přidání dobře rozpustného chloridu sodného? Po znovuustanovení rovnováhy se zvýšila koncentrace Cl- na hodnotu [Cl-] = 2 . 10-3. Původní koncentrace Po přidání NaCl se zvýšila koncentrace Cl- . Protože KAgCl musí být konstantní, část z přidaného Cl- se sloučilo s Ag+ za vzniku nedisociovaného AgCl. Koncentrace Ag+ po proběhnutí dějů je Bližší o této problematice v praktických cvičeních, zaměřených na analytickou chemii. Problematická je tato rovnováha v případě možné tvorby komplexních sloučenin. Tento jev, který se označuje srážení stejnojmenným iontem, je základem pro důkaz kationtů a aniontů v analytické chemii a je využíván při přípravě sloučenin.

Solvolýza Solvolýza je děj, kdy dochází k vzájemné reakci iontů rozpuštěné látky s ionty rozpouštědla. Podle charakteru rozpouštědla se pro obecný pojem solvolýza upřesňuje: Je-li rozpouštědlem voda hydrolýza amoniak amonolýza alkohol alkoholýza Z praktického hlediska jsou nejdůležitější hydrolytické reakce (voda je nejrozšířenější rozpouštědlo). Při hydrolytických reakcích dochází ke změnám koncentrací H3O+ a OH-. Tyto změny koncentrací mají za následek změnu pH, detailně budou zmíněny v oddíle acidobazické vlastnosti roztoků.

Aktivity iontů Vlastnosti roztoků závisí na koncentraci látek pouze při malé koncentraci iontů vzniklých disociací. Při vyšších koncentracích iontů dochází k jejich elektrostatickému přitahování a tvorbě lokálních shluků. Zředěné roztoky Koncentrované roztoky Toto je důležité si uvědomit a použít pro vysvětlení pH roztoků silných kyselin a zásad, kde budeme vycházet z jejich koncentrace, určující koncentraci H3O+ a OH-. Koncentrace je ve výpočtech nahrazena aktivitami iontů (γ) ☺

Solvatace - - - - - - - - + + + + + + + + + + Příkladem tvorby lokálních shluků je solvatace. V tomto případě se elektrostaticky přitahují ionty rozpuštěné látky a rozpouštědla, které vytváří okolo iontu lyosféru. Vzniklá lyosféra má větší objem než původní iont. V případě vody mluvíme o hydrataci a hydrosféře. + + - + - + + - - - + + + - - - + +

Zdroje a použitá literatura 1. Atkins, P. W. a De Paula, Julio. Fyzikální chemie. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2013. xxvi, 915 s. ISBN 978-80-7080-830-6. 2. Klikorka, Jiří, Votinský, Jiří a Hájek, Bohumil. Obecná a anorganická chemie: celost. vysokošk. učebnice pro vys. školy chemicko-technologické. 1. vyd. Praha: SNTL, 1985. 591 s. 3. Grafy, rovnice a vzorce vytvořeny autorem aplikacemi v Microsoft PowerPoint 2010.