renesance a humanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Česká kultura v 16. století renesance
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
RENESANCE A HUMANISMUS
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance Kristýna Strouhalová.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Dej2 Renesance a humanismus
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Humanismus.
RENESANCE - pokračování
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Významní představitelé renesanční literatury
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Renesance Dějepis 7.ročník.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Literatura období renesance
Renesance a humanismus
Literatura v období renesance
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

renesance a humanismus Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o humanismu a renesančním slohu.

Základní pojmy freska sgrafito dogma knihtisk geocentrismus heliocentrismus inkvizice

Renesance vzniká v Itálii 14. – 16. století Italští vzdělanci projevují zájem o slavnou minulost římské říše, především její literaturu, vědu a filosofii hovoříme o znovuoživení (renesanci) antické kultury opouští latinu a píší v národním (italském) jazyce antické jazyky latina a řečtina však zůstávají předmětem studia obr 1.

Zápis do sešitu Renesance vznik – Itálie zájem o minulost římské říše, znovuoživení (renesance) antické kultury 14. – 16. století

Architektura antické vzory, sloupy, štíty pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká pravoúhlá okna světlé prostorné sály patra oddělena římsami kupole, oblouky arkádovitá nádvoří fasády bohatě zdobené freskami a sgrafity (dvoubarevné proškrabávané vzory do omítky) těžkopádné a studené hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově se staví vily

Architektura Známé renesanční památky: Medicejský palác ve Florencii chrám sv. Petra v Římě katedrála ve Florencii letohrádek královny Anny (Praha) zámek Nelahozeves měšťanské domy v Telči  zámek v Jindřichově Hradci zámek v Litomyšli zámek v Českém Krumlově

Zápis do sešitu Architektura Známé renesanční památky: antické vzory, sloupy pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká okna, prostorné sály, kupole arkádovitá nádvoří fasády zdobené freskami a sgrafity hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově vily Známé renesanční památky: chrám sv. Petra v Římě katedrála ve Florencii letohrádek královny Anny (Praha) zámek Nelahozeves domy v Telči  zámek v Litomyšli

Malířství a sochařství více světských motivů, dokonalá a nahá těla znovu objevena perspektiva sochy již samostatným uměleckým dílem obr. 2

Malířství a sochařství Autoři: Leonardo da Vinci – snaha vystihnout ideální proporce lidského těla → přiblížení se skutečnosti; obraz Mona Lisa, obraz Dáma s hranostajem Michelangelo Buonarroti – obdiv k dokonalé souměrnosti a harmonii, snaha vyjádřit i vnitřní krásu; socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě, kupole chrámu sv. Petra v Římě Raffael Santi – freska Athénská škola, obraz Sixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození Venuše Tizian – Marsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrét

Zápis do sešitu Malířství Autoři: i světské motivy, dokonalá těla perspektiva Autoři: Leonardo da Vinci – Mona Lisa Michelangelo Buonarroti – socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě Raffael Santi – obraz Sixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození Venuše Tizian – Marsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrét

Literatura ovlivněna vědeckými objevy píše se v národních jazycích převažuje světská literatura hrdinou je člověk „který myslí“ vítězí rozum nad city obr 3

Literatura Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie (duchovní epos) Francesco Petrarka – Sonety Lauře (milostná poezie) Giovani Boccacio – Dekameron (100 povídek) Niccolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“) Francois Villon – básně plné kontrastů (Balada) William Shakespeare – autor divadelních her (Romeo a Julie, Hamlet, Othello, Macbeth…) Miguel de Cervantes – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha (román) Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor)

Zápis do sešitu Literatura ovlivněna vědeckými objevy, v národních jazycích, vítězí rozum nad city Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie Francesco Petrarka – Sonety Lauře Giovani Boccacio – Dekameron (povídky) Niceolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“ Francois Villon – básně William Shakespeare – divadelní hry (Romeo a Julie, Hamlet…) Miguel de Cervantes – Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor)

Humanismus společenské hnutí ve 14. - 16. století, které se obracelo k člověku a životu pozemskému, humanus = lidský propaguje smyslové poznávání důležitost vzdělávání kritizuje středověká církevní dogmata (tvrzení, o kterých se nepochybuje) ideálem je člověk tělesně i duševně dokonalý vznikají národní jazyky, národy si uvědomují svou identitu myšlenky se rychle šíří díky knihtisku (Jan Gutenberg 1450) tento styl vyhovoval především měšťanstvu, které stále více bohatne a „chce si užít“ pozemského života, ale v Římě jej paradoxně prosazovali třeba i papežové

Zápis do sešitu Humanismus společenské hnutí, obracelo se k člověku, humanus = lidský důležitost vzdělávání, smyslového poznávání kritizuje církevní dogmata  tělesně i duševně dokonalý člověk = ideál vznikají národní jazyky knihtisk (Jan Gutenberg 1450)

Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd – matematika, fyzika, astronomie Mikoláš Koperník –  O pohybu nebeských těles, kritika geocentrismu (Země středem vesmíru), zdůvodnil heliocentrismus (středem je Slunce) Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, zdokonalil dalekohled, pokračoval v Koperníkových stopách, ale před inkvizicí musel odvolat Giordano Bruno – upálen za ideu o nekonečnosti vesmíru a dalších sluncích a planetách Tycho de Brahe – teorie o tom, že Země sice je středem vesmíru, ale obíhá kolem ní jen Slunce a Měsíc a ostatní planety obíhají kolem Slunce

Zápis do sešitu Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd Mikoláš Koperník –  kritika geocentrismu, zdůvodnil heliocentrismus Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, dalekohled Giordano Bruno – upálen inkvizicí Tycho de Brahe

OPAKOVÁNÍ Renesance Malířství Architektura vznik – Itálie zájem o minulost římské říše, znovuoživení (renesance) antické kultury 14. – 16. století Architektura antické vzory, sloupy pravidelné budovy, základní geometrické tvary široká okna, prostorné sály, kupole arkádovitá nádvoří fasády zdobené freskami a sgrafity hrady jsou střídány pohodlnými zámky na venkově vily Známé renesanční památky: chrám sv. Petra v Římě katedrála ve Florencii letohrádek královny Anny (Praha) zámek Nelahozeves domy v Telči  zámek v Litomyšli Malířství i světské motivy, dokonalá těla perspektiva Autoři: Leonardo da Vinci – Mona Lisa Michelangelo Buonarroti – socha Davida, freska Stvoření Adama v Sixtinské kapli v Římě Raffael Santi – obraz Sixtinská madona Sandro Boticelli – Zrození Venuše Tizian – Marsyas a Apollón Albrecht Dürer – autoportrét

OPAKOVÁNÍ Humanismus Literatura Nové vědecké objevy ovlivněna vědeckými objevy, v národních jazycích, vítězí rozum nad city Autoři: Dante Alighieri – Božská komedie Francesco Petrarka – Sonety Lauře Giovani Boccacio – Dekameron (povídky) Niceolo Machiavelli – Vladař (politický spis – „účel světí prostředky“ Francois Villon – básně William Shakespeare – divadelní hry (Romeo a Julie, Hamlet…) Daniel Adam z Veleslavína – Kalendář historický, Kronika česká (spoluautor) Humanismus společenské hnutí, obracelo se k člověku, humanus = lidský důležitost vzdělávání, smyslového poznávání kritizuje církevní dogmata  tělesně i duševně dokonalý člověk = ideál vznikají národní jazyky knihtisk (Jan Gutenberg 1450) Nové vědecké objevy rozvoj přírodních věd Mikoláš Koperník –  kritika geocentrismu, zdůvodnil heliocentrismus Jan Kepler – dráhy planet, dalekohled Galileo Galilei – fyzika, mechanika, dynamika, dalekohled Giordano Bruno – upálen inkvizicí Tycho de Brahe

Otázky a úkoly Ve které zemi renesance vznikla? Vyjmenuj základní znaky renesanční architektury. Kde se stavitelé inspirovali? Co je typické pro renesanční výtvarné umění? vyjmenuj některé renesanční umělce a jejich díla. Znáš nějakého renesančního spisovatele? Uveď příklad jeho díla. Co je to humanismus? Srovnej pohled lidí na svět v renesanci a v gotice. Jaké změny humanismus přinesl například v rámci vědeckého výzkumu?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-08-02]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 7 pro základní školy a víceletá gymnázia: učebnice. 1. vydání. Redaktor Václav Fronk. Plzeň: Fraus, 2009, 160 s. ISBN 978-807-2385-584. [2014-08-02] obr. 1 – katedrála ve Florencii http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Firenze.Duomo01.JPG/360px-Firenze.Duomo01.JPG obr. 2 – Fra Angelico: Zvěstování http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Fra_Angelico_006.jpg/462px-Fra_Angelico_006.jpg obr. 3 – Leonardo da Vinci: Vitruvius http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10168704318/foto09/01.jpg