Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METABOLISMUS ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
RISKUJ – PROKARYOTA Biologie 1.ZA,SC,OS Mgr. Petra Siřínková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Bakteriologie Určování bakterií.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA BAKTERIE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Biologie 1.E
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Biologie 1.E
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Bakteriální nemoci člověka
Bakterie.
Výživa buňky.
LES ŘASY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_590.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
meiotická segregace a kombinace genů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Semiautonomní organely a cytoskelet
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
2014 BACTERIA AND ALGAE Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
STRUCTURE OF THE EUCARIOTIC CELL 2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt:
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Prokaryotní organismy Bakterie III. Grampozitivní bakterie grampozitivní buněčná stěna celkem 13 skupin obvykle chemoheterotrofní aerobní, anaerobní,
MIKROBIOLOGIE Virologie Bakteriologie Bakteriologie Parazitologi e Parazitologi eMykologie.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Prokaryotní organismy Archaea
Bakterie.
Získávání energie pro život
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
Prokaryotická buňka.
Základní škola, Hradec Králové
Les 2. hodina Řasy LES – složitý ekosystém = společenstvo různých organizmů a jejich neživé prostředí Organismy z prostředí potřebují: světlo + teplo.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Výukový materiál MB 04 - 99 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005 Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR 2014 BAKTERIE a sinice

stavba bakteriální buňky

tvar bakterii kulovitý tvar = koky diplokoky řetízky – streptokoky hroznovité útvary – stafylokoky tyčinkovitý tvar – tyčinky bacily: tyčinkovité bakterie uvnitř mají spory odolné vůči nepříznivým vlivům

POPIŠ TVARY BAKTERIÍ

stavba bakterií - DNA volně uložená jediná DNA kružnicová cirkulární DNA = jediný chromozom = nukleoid nese asi 3 500 genů nukleoid přichycen k cytoplazmatické membráně na 2 místech

rozmnožování bakterií nepohlavně > příčné binární dělení jedna kružnicová DNA se duplikuje vzniknou 2 identické kopie buňka roste plazmatická membrána se vchlipuje rozdělení mateřské buňky na dvě dceřiné stejná genetická informace

příčné dělení

POPIŠ OBRÁZEK

výživa bakterie žijí na Zemi 3,5 mld. let v půdě, ve vodě, ve vzduchu, v tělech živočichů a rostlin potřebují energii a zdroj uhlíku: fototrofní bakterie: využívají sluneční energie chemotrofní: energii získávají oxidací chemických látek autotrofní: zdroj uhlíku z CO2 heterotrofní: zdroj uhlíku z organických látek

Dělení bakterií podle metabolismu 1) bakterie fototrofní využívají sluneční energii fotosyntéza >> zdrojem vodíku není voda, ale sirovodík nebo přímo molekulární vodík !! nikdy neuvolňují kyslík jako zelené rostliny a sinice fotoautotrofní bakterie: jako zdroj uhlíku využívají oxid uhličitý fotoheterotrofní bakterie: jako zdroj uhlíku využívají organické látky

Dělení bakterií podle metabolismu 2) bakterie chemotrofní: získávají energii oxidací organických nebo anorganických látek a) chemoautotrofní bakterie: oxidace anorganických látek b) chemoheterotrofní bakterie: oxidací organických látek a to kvašením nebo dýcháním  nejvíce rozšířený !!! saprofytické bakterie > mineralizují organické látky na anorganické za uvolňování tepla parazitické bakterie

Dělení bakterií podle kyslíku 1) aerobní bakterie: využívají vzdušný kyslík 2) anaerobní bakterie: bez vzdušného kyslíku energii získávají kvašením = fermentací organických látek zejména glukózy = glykolýza Lactobacillus bulgaricus zkvašuje laktózu na kyselinu pyrohroznovou > dále na kyselinu mléčnou význam v mléčném průmyslu

Dělení bakterií podle kyslíku obligátně anaerobní bakterie: žijí trvale bez vzdušného kyslíku kyslík je pro ně jedovatý fakultativně anaerobní: dokáží žít bez i s kyslíkem

zdroje JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: teoretická a praktická část. 2. dopl. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. ISBN 80-718-2050-4 KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie. Praha: Fortuna, 2000, ISBN 80-7168-714-6. CHALUPOVÁ - KARLOVÁ, Vlastimila. Obecná biologie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, ISBN 978-80-7182-282-0. ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-15-3. ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003, 797 s. ISBN 80-718-3268-5