Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

Téma č.1: Základy obecné psychologie
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět psychologie a jeho historický vývoj
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
Obecná a vývojová psychologie
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Psychologie - z řeckého psyché = duše, duch, dech a logia = věda, výzkum, nauka je věda, která studuje lidské chování,mentální procesy a tělesné dění.
Aplikovaná psychologie
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Obecná psychologie I a II
Behaviorismus (část II)
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do psychologie
Humanistická a existenciální psychologie
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
Systém psychologických věd
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Přednáška č. 1 a 2 Čím se psychologie může zabývat Historie psychologie Základní psychologické směry a obory Obecná a vývojová psychologie 2015/16.
Psychologie – předvědecká fáze I
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
ZÁKLADY PSYCHOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
PSYCHOLOGICKÉ ŠKOLY Mgr. Jiřina Boušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.05.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Metody psychologie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Humanistická a existenciální psychologie
Základy psychologie.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena 12. 3. 2015 Člověk jako osobnost předmět psychologie, psychologické disciplíny a směry Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena 12. 3. 2015

ÚVOD Věda, zabývající se lidmi a duševními stavy obecně Věda o chování a prožívání člověka Psyché + logos -> učení o duši Hlavní cíl: popsat, porozumět a předpovědět lidské chování a prožívání

HISTORIE Dlouhá minulost, ale krátká historie Antika Sókratés, Platón, Aristotelés (spis O duši) – vědomí a procesy myšlení Hippokratés – provázanost fce orgánů s mozkovou činností Pozdější evropská filosofie J. Locke – Tabula rasa (co je vrozené a co naučené) Descartes – procesy myšlení, racionální uvažování

HISTORIE Pozitivismus A. Comte (pro lidské bádání důležité objektivní pozorování faktů) Proti větev tzv. duchovědné psychologie – pro ně důležitá lidská stránka; každý jev s sebou nese svazek významů Objektivní vs. chápající přístup ke zkoumání člověka 1879 – Wilhelm Wundt – 1. psychologická laboratoř v Lipsku; vznik psychologie jako samostatné vědy

HISTORIE Wilhelm Wundt Medicína = neuropsychologie Empirická experimentální věda Introspekce + jednoduché experimenty Medicína = neuropsychologie Ekonomie = psychologie trhu Darwinova teorie = evoluční psychologie

PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY

TEORETICKÉ APLIKOVANÉ Obecná psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Sociální psychologie Klinická psychologie Psychologie zdraví Poradenská psychologie Pedagogická psychologie Psychologie práce Forenzní psychologie

Obecná psychologie Vývojová psychologie TEORETICKÉ Obecná psychologie Vývojová psychologie Základní psychologické jevy (kognice, emoce, motivace) Obecné principy fungování těchto jevů u zdravého jedince Vývoj jedince v čase (od početí až do smrti) Tělesné, kognitivní, emocionální či sociální změny - >popisuje je a hledá jejich příčiny

Psychologie Sociální psychologie osobnosti TEORETICKÉ Psychologie Sociální psychologie osobnosti Odlišnosti a podobnosti mezi lidmi Popis vzorců chování, myšlení, prožívání, které určují, jak se člověk projevuje Vzájemná interakce mezi jedincem a společností Důraz na jedince a jeho duševní děje

Klinická psychologie Psychologie zdraví APLIKOVANÉ Klinická psychologie Psychologie zdraví Diagnostika a následná léčba psych. Potíží Psychodiagnostika Psychoterapie Provázanost psychiky a tělesné a duševní kondice Prevence, zvládání stresu Zvládání bolesti nebo dlouhodobých onemocnění

Poradenská Pedagogická psychologie psychologie APLIKOVANÉ Poradenská Pedagogická psychologie psychologie Školy, úřady práce, manželské poradny Člověk je zdravý, jen si neví rady Podstata motivace k učení Inteligence v učícím procesu Vliv kantora na výuku Vyvinutí efektivní metody vyučování

Psychologie práce Forenzní psychologie Psych. Jevy vyskytující se v pracovní oblasti Jak motivovat k výkonu Ideální pracovní podmínky (soudní) Během trestního řízení Psychologie výslechu Spolehlivost výpovědí Řešení sporů ve vězení

PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY

Psychologické směry Experimentální psychologie Dynamická psychologie (hlubinná) Psychoanalýza Behaviorismus Gestalt psychologie Humanistická psychologie Kognitivní psychologie

Experimentální psychologie Založil Wilhelm Wundt První psychologická laboratoř 1879 Zkoumá na podkladech experimentů oblast duševních pochodů

Dynamická psychologie (hlubinná) Chování ovlivňováno nevědomými procesy Psychika je dynamická a determinovaná (vše má svou příčinu) Základy = S. Freud s psychoanalýzou Následován C. G. Jungem s analytickou psychologií, A. Adlerem s individuální psychologií Později obranné mechanismy, ego

Psychanalýza Založil S. Freud Vztah mezi minulými zkušenostmi a současnými problémy Vliv nevědomí na chování člověka Člověk vystaven pudům jako zákl. determinantám svého chování Ukazatele nevědomí: sny, vtipy, tzv. chybné úkony

Behaviorismus Myšlenkově blízký reflexologii I. P. Pavlova Zakladatel: J. B. Watson: omezil zkoumání psychiky na pozorovatelné jevy = chování Stimul -> reakce B. F. Skinner (operantní podmiňování) Skalní behavioristé – chování je naučené, duševní obsah naprogramován rodiči a učiteli pomocí odměn a trestů

Gestalt psychologie (tvarová) Německo Celostní pojímání psychologických fenoménů M. Wertheimer, K. Koffka, W. Köhler

Humanistická psychologie Reakce na redukci psychiky v behaviorismu 3. síla v psychologii Humanisté jsou proti behavioristům Víra ve svobodnou vůli a neustálou možnost volby Zaměření na lidské fenomény tvořivosti, lásky a naděje Životní cesta člověka je neustálá sebeaktualizace (naplňování potenciálu) C. Rogers – terapie zaměřená na klienta, cílem napomáhat lidem v procesu stávání se) A. Maslow

Kognitivní psychologie Zlomové práce: Jean Piaget (kognitivní vývoj dětí) G. Miller (paměť) N. Chomský (o lingvistice) U. Nieser – psychologové se musí zabývat mentálními událostmi Opozice k behaviorismu Paměť, vnímání, pozornost, myšlení, inteligence, a sociální kognice

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychologick%C3%A9_sm%C4%9Bry https://is.muni.cz/www/344438/7159323/Psychologicke_smery.pdf http://www.studijni-svet.cz/dejiny-psychologie-a-psychologicke-smery/ http://galaktis.cz/clanek/psychologicke-smery/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychologick%C3%A9_discipl%C3%ADny http://www.gybon.cz/~rusek/zsv/psyc01.html http://spolecenske-vedy.blogspot.cz/2011/01/1-predmet-psychologie-jeji- discipliny.html Habermann, T. – Hajíček, J. – Hejtmánek, L. – Šubert, J. - CVIČEBNICE ZSV, www.scio.cz, s. r. o., Praha