Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena 12. 3. 2015 Člověk jako osobnost předmět psychologie, psychologické disciplíny a směry Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena 12. 3. 2015
ÚVOD Věda, zabývající se lidmi a duševními stavy obecně Věda o chování a prožívání člověka Psyché + logos -> učení o duši Hlavní cíl: popsat, porozumět a předpovědět lidské chování a prožívání
HISTORIE Dlouhá minulost, ale krátká historie Antika Sókratés, Platón, Aristotelés (spis O duši) – vědomí a procesy myšlení Hippokratés – provázanost fce orgánů s mozkovou činností Pozdější evropská filosofie J. Locke – Tabula rasa (co je vrozené a co naučené) Descartes – procesy myšlení, racionální uvažování
HISTORIE Pozitivismus A. Comte (pro lidské bádání důležité objektivní pozorování faktů) Proti větev tzv. duchovědné psychologie – pro ně důležitá lidská stránka; každý jev s sebou nese svazek významů Objektivní vs. chápající přístup ke zkoumání člověka 1879 – Wilhelm Wundt – 1. psychologická laboratoř v Lipsku; vznik psychologie jako samostatné vědy
HISTORIE Wilhelm Wundt Medicína = neuropsychologie Empirická experimentální věda Introspekce + jednoduché experimenty Medicína = neuropsychologie Ekonomie = psychologie trhu Darwinova teorie = evoluční psychologie
PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY
TEORETICKÉ APLIKOVANÉ Obecná psychologie Vývojová psychologie Psychologie osobnosti Sociální psychologie Klinická psychologie Psychologie zdraví Poradenská psychologie Pedagogická psychologie Psychologie práce Forenzní psychologie
Obecná psychologie Vývojová psychologie TEORETICKÉ Obecná psychologie Vývojová psychologie Základní psychologické jevy (kognice, emoce, motivace) Obecné principy fungování těchto jevů u zdravého jedince Vývoj jedince v čase (od početí až do smrti) Tělesné, kognitivní, emocionální či sociální změny - >popisuje je a hledá jejich příčiny
Psychologie Sociální psychologie osobnosti TEORETICKÉ Psychologie Sociální psychologie osobnosti Odlišnosti a podobnosti mezi lidmi Popis vzorců chování, myšlení, prožívání, které určují, jak se člověk projevuje Vzájemná interakce mezi jedincem a společností Důraz na jedince a jeho duševní děje
Klinická psychologie Psychologie zdraví APLIKOVANÉ Klinická psychologie Psychologie zdraví Diagnostika a následná léčba psych. Potíží Psychodiagnostika Psychoterapie Provázanost psychiky a tělesné a duševní kondice Prevence, zvládání stresu Zvládání bolesti nebo dlouhodobých onemocnění
Poradenská Pedagogická psychologie psychologie APLIKOVANÉ Poradenská Pedagogická psychologie psychologie Školy, úřady práce, manželské poradny Člověk je zdravý, jen si neví rady Podstata motivace k učení Inteligence v učícím procesu Vliv kantora na výuku Vyvinutí efektivní metody vyučování
Psychologie práce Forenzní psychologie Psych. Jevy vyskytující se v pracovní oblasti Jak motivovat k výkonu Ideální pracovní podmínky (soudní) Během trestního řízení Psychologie výslechu Spolehlivost výpovědí Řešení sporů ve vězení
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY
Psychologické směry Experimentální psychologie Dynamická psychologie (hlubinná) Psychoanalýza Behaviorismus Gestalt psychologie Humanistická psychologie Kognitivní psychologie
Experimentální psychologie Založil Wilhelm Wundt První psychologická laboratoř 1879 Zkoumá na podkladech experimentů oblast duševních pochodů
Dynamická psychologie (hlubinná) Chování ovlivňováno nevědomými procesy Psychika je dynamická a determinovaná (vše má svou příčinu) Základy = S. Freud s psychoanalýzou Následován C. G. Jungem s analytickou psychologií, A. Adlerem s individuální psychologií Později obranné mechanismy, ego
Psychanalýza Založil S. Freud Vztah mezi minulými zkušenostmi a současnými problémy Vliv nevědomí na chování člověka Člověk vystaven pudům jako zákl. determinantám svého chování Ukazatele nevědomí: sny, vtipy, tzv. chybné úkony
Behaviorismus Myšlenkově blízký reflexologii I. P. Pavlova Zakladatel: J. B. Watson: omezil zkoumání psychiky na pozorovatelné jevy = chování Stimul -> reakce B. F. Skinner (operantní podmiňování) Skalní behavioristé – chování je naučené, duševní obsah naprogramován rodiči a učiteli pomocí odměn a trestů
Gestalt psychologie (tvarová) Německo Celostní pojímání psychologických fenoménů M. Wertheimer, K. Koffka, W. Köhler
Humanistická psychologie Reakce na redukci psychiky v behaviorismu 3. síla v psychologii Humanisté jsou proti behavioristům Víra ve svobodnou vůli a neustálou možnost volby Zaměření na lidské fenomény tvořivosti, lásky a naděje Životní cesta člověka je neustálá sebeaktualizace (naplňování potenciálu) C. Rogers – terapie zaměřená na klienta, cílem napomáhat lidem v procesu stávání se) A. Maslow
Kognitivní psychologie Zlomové práce: Jean Piaget (kognitivní vývoj dětí) G. Miller (paměť) N. Chomský (o lingvistice) U. Nieser – psychologové se musí zabývat mentálními událostmi Opozice k behaviorismu Paměť, vnímání, pozornost, myšlení, inteligence, a sociální kognice
Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychologick%C3%A9_sm%C4%9Bry https://is.muni.cz/www/344438/7159323/Psychologicke_smery.pdf http://www.studijni-svet.cz/dejiny-psychologie-a-psychologicke-smery/ http://galaktis.cz/clanek/psychologicke-smery/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychologick%C3%A9_discipl%C3%ADny http://www.gybon.cz/~rusek/zsv/psyc01.html http://spolecenske-vedy.blogspot.cz/2011/01/1-predmet-psychologie-jeji- discipliny.html Habermann, T. – Hajíček, J. – Hejtmánek, L. – Šubert, J. - CVIČEBNICE ZSV, www.scio.cz, s. r. o., Praha