Klasicismus a empír 18. – 19. století
Osnova Úvod Charakteristika doby Hlavní znaky umění v období klasicismu Hlavní centra umění Klasicismus v Čechách Architektura Sochařství Malířství Klasicismus ve světě
Klasicismus – úvod, charakteristika doby Umělecký sloh 2. poloviny 18. století a první desetiletí 19. století. Ideálem klasicismu bylo obnovit velkolepou krásu klasického antického umění. Vznik estetiky – v polovině 18. století. Do umělecké tvorby znovu vrátil objektivní řád založený na rozumové úvaze.
Klasicismus – hlavní znaky umění Snaha o jednoduchý , jasný, pevně ohraničený tvar Harmonická kompozice Racionalismus – rozum převládá nad citem Návrat k antice je spojen s námětem i s výtvarným vyjádřením.
Hlavní centra umění Itálie – Milán, Řím Anglie – Londýn Dánsko – Kodaň Německo – Berlín, Mnichov Rusko - Petrohrad
Klasicismus v Čechách 2. polovina 18. století – první desetiletí 19. století. Historické souvislosti – vláda Marie Terezie a Josefa II. Reformy: r. 1781 – vydán Toleranční patent (K čemu sloužil, proč byl vydán?) : zrušeno nevolnictví – poddaní nabyli svobody : Nařízení o rušení klášterů – ponechány jen ty, které se staraly o vzdělání nebo zdravotnickou péči : Zavedena povinná školní docházka
Klasicismus v Čechách - architektura Nevytváří se nový sloh, jde o napodobování starých historických slohů Návrat k antice, gotice, renesanci, baroku a rokoku. Stavovské divadlo, Celnice (dům U Hybernů), Kačina (empírový zámek na Kutnohorsku) Vytvářeny přírodní parky – u zámků Lednice, Valtice, Boskovice Francouzské parky (geometricky řešené parky) jsou nahrazeny anglickými parky (volná příroda převládá nad strohostí a pravidelností)
Klasicismus v Čechách - sochařství Stavěly se hřbitovní náhrobky Josef Malínský František Xaver Lederer Václav Práchner – Vltava v Praze
Klasicismus v Čechách - malířství Malovaly se výjevy z českých dějin a bájí Podobizny Drobná grafika Malíři: Antonín Machek, František Tkadlík, Ludvík Kohl
Klasicismus ve světě 2. polovina 18. století – počátek 19. století Architektura: napodobování starých uměleckých slohů Návrat k antice, gotice, renesanci, baroku a rokoku Návrat námětový Francie, Rusko, Anglie, Itálie, USA
Francie - památníky a monumentální stavby - u těchto staveb převládá symetrie - je zde spatřován projev něčeho nadosobního, objektivního - to, co nepodléhá lidským citům - klasicismus = sloh Ludvíka XVI., později sloh Velké francouzské revoluce - klasicismus – doba Napoleona Bonaparteho
Francie - památky Vítězný oblouk na náměstí Etoile a Corroussel v Louvru - byl vybudován po vítězství Napoleona v bitvě u Slavkova - otázka pro Vás: Kdy byla bitva u Slavkova, o níž je zde řeč? Chrám sv. Genovefy v Paříži - znám také jako Panteon
Anglie - památky Národní galerie Britské muzeum v Londýně - zde je patrné prolínání klasicismu s romantismem
Německo a Rusko - památky Braniborská brána v Berlíně Walhalla u Regensburku Rusko – vznik Petrohradu v období klasicismu
USA - památky - prostřednictvím franc.Architektů se klasicismus dostal do USA Založení Washingtonu a dalších měst Památky: budova Kapitolu Není to Bílý dům – to je pouze samotné sídlo prezidenta USA
Sochařství - většina umělců neznámá Pouze Antonio Canova – osobní sochař Napoleona
Malířství - důraz na přesnou kresbu - plastická modelace objemu (Jacques Louis David) - barva nevykonává žádnou funkci - zájem o figurální kompozici - náměty z historie Jacques Louis David – dvorní malíř Napoleona Obrazy: Přísahy Horatiů : Únos Sabinek
Malířství Jean Dominigue Ingres – žák Davida - ženské akty př. Turecká lázeň (olejomalba)
Hudební souvislosti Wolfgang Amadeus Mozart Franz Joseph Haydn Ludwig van Beethoven Jan Jakub Ryba Josef Václav Stamic Josef Mysliveček