Klasicismus a empír 18. – 19. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Klasicismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Advertisements

Vztahy mezi Čechy a Němci
19. století Klasicismus.
KLASICISMUS.
Klasicismus a romantismus
Empír - (z lat. empire = císařství )
Klasicismus umělecký směr 17. století, Francie
Klasicistní malířství
Název materiálu Označení materiálu: VY_32_INOVACE_01_ Klasicismus.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Umění a kultura, Výtvarná.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Romantismus.
Klasicismus Umění 19. století.
KLASICISMUS EMPÍR.
Umělecké slohy a moderní umění 6. Romantismus a Secese
Obecná charakteristika Architektura
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Závěr 18. století – poč. 19. století
Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji PROJEKT CZ.1.07/1.1.08/
Umělecké slohy a moderní umění 4. Empír
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Klasicismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
KLASICISMUS (18. stol. – přelom 18. – 19. st.,
Klasicismus v Čechách Konec 18. století.
Umění 1. poloviny 19. století
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Umělecké směry 19. století
SECESE.
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Umělecké směry 19. století
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
17. stol. - ve znamení vědy a pokroku na evropském území nedochází k velkým válkám myslitelé vystupující proti velkému vlivu šlechty a církve na královskou.
VY_32_INOVACE_209_Klasicismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
KLASICISMUS A EMPÍR od poloviny 18.století k počátku 19. století.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Empír Charakteristika uměleckého směru. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Klasicismus, empír, romantismus (1. pol. 18.–1. pol. 19. století)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Klasicismus VY_32_INOVACE_46_933
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Architektura do začátku 20. století.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
CESTA Z PRAVĚKU ČESKÝ KLASICISMUS
VY_32_INOVACE_
Hudba Test Poslech POJMY
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Klasicismus Konec 18. stol. Autor: Lenka Mulačová
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
KLASICISMUS Přelom 18./19. STOLETÍ.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Rokoko, klasicismus Označení materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Osvícenství, klasicismus
Poznávačka 8. třída 1. pololetí.
Transkript prezentace:

Klasicismus a empír 18. – 19. století

Osnova Úvod Charakteristika doby Hlavní znaky umění v období klasicismu Hlavní centra umění Klasicismus v Čechách Architektura Sochařství Malířství Klasicismus ve světě

Klasicismus – úvod, charakteristika doby Umělecký sloh 2. poloviny 18. století a první desetiletí 19. století. Ideálem klasicismu bylo obnovit velkolepou krásu klasického antického umění. Vznik estetiky – v polovině 18. století. Do umělecké tvorby znovu vrátil objektivní řád založený na rozumové úvaze.

Klasicismus – hlavní znaky umění Snaha o jednoduchý , jasný, pevně ohraničený tvar Harmonická kompozice Racionalismus – rozum převládá nad citem Návrat k antice je spojen s námětem i s výtvarným vyjádřením.

Hlavní centra umění Itálie – Milán, Řím Anglie – Londýn Dánsko – Kodaň Německo – Berlín, Mnichov Rusko - Petrohrad

Klasicismus v Čechách 2. polovina 18. století – první desetiletí 19. století. Historické souvislosti – vláda Marie Terezie a Josefa II. Reformy: r. 1781 – vydán Toleranční patent (K čemu sloužil, proč byl vydán?) : zrušeno nevolnictví – poddaní nabyli svobody : Nařízení o rušení klášterů – ponechány jen ty, které se staraly o vzdělání nebo zdravotnickou péči : Zavedena povinná školní docházka

Klasicismus v Čechách - architektura Nevytváří se nový sloh, jde o napodobování starých historických slohů Návrat k antice, gotice, renesanci, baroku a rokoku. Stavovské divadlo, Celnice (dům U Hybernů), Kačina (empírový zámek na Kutnohorsku) Vytvářeny přírodní parky – u zámků Lednice, Valtice, Boskovice Francouzské parky (geometricky řešené parky) jsou nahrazeny anglickými parky (volná příroda převládá nad strohostí a pravidelností)

Klasicismus v Čechách - sochařství Stavěly se hřbitovní náhrobky Josef Malínský František Xaver Lederer Václav Práchner – Vltava v Praze

Klasicismus v Čechách - malířství Malovaly se výjevy z českých dějin a bájí Podobizny Drobná grafika Malíři: Antonín Machek, František Tkadlík, Ludvík Kohl

Klasicismus ve světě 2. polovina 18. století – počátek 19. století Architektura: napodobování starých uměleckých slohů Návrat k antice, gotice, renesanci, baroku a rokoku Návrat námětový Francie, Rusko, Anglie, Itálie, USA

Francie - památníky a monumentální stavby - u těchto staveb převládá symetrie - je zde spatřován projev něčeho nadosobního, objektivního - to, co nepodléhá lidským citům - klasicismus = sloh Ludvíka XVI., později sloh Velké francouzské revoluce - klasicismus – doba Napoleona Bonaparteho

Francie - památky Vítězný oblouk na náměstí Etoile a Corroussel v Louvru - byl vybudován po vítězství Napoleona v bitvě u Slavkova - otázka pro Vás: Kdy byla bitva u Slavkova, o níž je zde řeč? Chrám sv. Genovefy v Paříži - znám také jako Panteon

Anglie - památky Národní galerie Britské muzeum v Londýně - zde je patrné prolínání klasicismu s romantismem

Německo a Rusko - památky Braniborská brána v Berlíně Walhalla u Regensburku Rusko – vznik Petrohradu v období klasicismu

USA - památky - prostřednictvím franc.Architektů se klasicismus dostal do USA Založení Washingtonu a dalších měst Památky: budova Kapitolu Není to Bílý dům – to je pouze samotné sídlo prezidenta USA

Sochařství - většina umělců neznámá Pouze Antonio Canova – osobní sochař Napoleona

Malířství - důraz na přesnou kresbu - plastická modelace objemu (Jacques Louis David) - barva nevykonává žádnou funkci - zájem o figurální kompozici - náměty z historie Jacques Louis David – dvorní malíř Napoleona Obrazy: Přísahy Horatiů : Únos Sabinek

Malířství Jean Dominigue Ingres – žák Davida - ženské akty př. Turecká lázeň (olejomalba)

Hudební souvislosti Wolfgang Amadeus Mozart Franz Joseph Haydn Ludwig van Beethoven Jan Jakub Ryba Josef Václav Stamic Josef Mysliveček