Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace o příspěvku na péči
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Studijní obor: Sociální činnost
Mateřská a rodičovská dovolená
Radim Vysloužil Michal Babák. PŘÍSPĚVEK NA PÉČI - sociální dávka určená osobám závislým na pomoci druhých osob a to zejm. z důvodu nepříznivého zdravotního.
Životní úroveň (II. část)
Systém sociální podpory v ČR
Sociální zabezpečení a důchodová politika
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Podpora v nezaměstnanosti
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Dotace na provoz sociálních služeb v roce 2009 Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 29. ledna 2009.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 4. září 2008 Valorizace důchodů od 1. ledna 2009.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 5. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ II.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Důchodové pojištění II.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
Správa sociálního zabezpečení
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Státní sociální podpora
Právo sociálního zabezpečení
II. pilíř sociálního zabezpečení (ČR) - Státní sociální podpora
Financování regionálního školství
ŽIVOTNÍ A EXISTENČNÍ MINIMUM
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Sociální pomoc JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Úprava „Pravidel řízení o přiznání finanční podpory JMK pro rok 2016 v oblasti podpory poskytování soc. služeb„ ODDĚLENÍ EKONOMIKY A KONTROLY
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Právo sociálního zabezpečení Státní sociální podpora.
Systém nepojistných sociálních dávek Mgr. Kateřina Jirková Ředitelka odboru sociální a rodinné politiky, MPSV.
2. Pilíř sociálního zabezpečení Podpora Státní sociální podpora.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Příspěvek na péči v ČR Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Analýza hospodářského výsledku
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Porada s řediteli škol a školských zařízení
Právo sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění a jeho produktové modifikace
Karta sociálních systémů
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Právo sociálního zabezpečení
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Státní sociální podpora
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Welfare state Sociální zabezpečení Zabezpečení rodin s dětmi
Valorizace pracovních odměn odsouzených
Transkript prezentace:

Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat. Mgr. Václav Krása

Analýza příspěvku na péči jednoznačně ukazuje, že v průběhu let došlo k významnému poklesu skutečné hodnoty vypláceného příspěvku na péči. Z toho důvodu se jeví jako nezbytné provést jednorázovou valorizaci této dávky a současně zákonem upravit pravidelnou valorizaci příspěvku na péči. Jednorázová valorizace i systém pravidelné valorizace vyžaduje novelu zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

MPSV ČR uvádí, že připravuje novelu zákona o sociálních službách, ale tato novela je zatím spíše v úvahách, než reálně připravena. NRZP ČR vidí jako důležité připravit novelu zákona o sociálních službách, která by řešila valorizaci příspěvku na péči, případně další technická upřesnění některých ustanovení zákona.

Naše představa jednorázové valorizace příspěvku na péči je ve výši 10 %, což představuje jednorázové zvýšení výdajů státního rozpočtu o 1,9 mld. Kč. Považujeme však za nezbytné tento krok provést. Část prostředků se navrátí zpět, protože zvýšení výše příspěvku na péči povede k částečnému snížení dotací pro poskytovatele sociálních služeb. Poskytovatelé budou mít vyšší příjmy od klientů. Kvantifikaci těchto úspor nelze provést v podmínkách NRZP ČR. Lze odhadnout, že mohou dosáhnout asi 400 mil. Kč.

Jen upozorňujeme, že vláda v průběhu roku 2014 zvýšila transfery všem skupinám obyvatelstva, pouze u skupiny osob se zdravotním postižením k žádnému zvýšení nedošlo. Závěrečné grafy analýzy ukazují dramatický pokles finančních výdajů pro osoby se zdravotním postižením. Vláda slíbila napravit způsobené škody předchozí vládou. Nic z toho se zatím neuskutečnilo.

Analýza příspěvku na péči Příspěvek na péči, se podle § 7, odst. 1, zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytuje osobám závislým na pomoci jiné fyzické osoby. Tímto příspěvkem se stát podílí na zajištění sociálních služeb nebo jiných forem pomoci podle tohoto zákona při zvládání základních životních potřeb osob. Náklady na příspěvek se hradí ze státního rozpočtu. Výše konkrétního příspěvku závisí na věku oprávněné osoby a na stupni její zdravotní závislosti. Pro rok 2013 pak platí následující částky:

Osoba mladší než 18 roků: Lehká závislost (I. stupeň) má nárok na 3000 Kč měsíčně Středně těžká závislost (II. stupeň) má nárok na 6000 Kč měsíčně Těžká závislost (III. stupeň) má nárok na 9000 Kč měsíčně Úplná závislost (IV. stupeň) má nárok na 12000 Kč měsíčně

Osoba starší než 18 roků: Lehká závislost (I. stupeň) má nárok na 800 Kč měsíčně Středně těžká závislost (II. stupeň) má nárok na 4000 Kč měsíčně Těžká závislost (III. stupeň) má nárok na 8000 Kč měsíčně Úplná závislost (IV. stupeň) má nárok na 12000 Kč měsíčně

Zvýšení příspěvku na péči Příspěvek na péči může být zvýšen o 2000 Kč měsíčně podle § 12 zákona o sociálních službách, a to:  rodiči, kterému náleží příspěvek na péči, a který pečuje o nezaopatřené dítě do 18 let věku, jestliže rozhodný příjem oprávněné osoby a osob s ní společně posuzovaných je nižší než dvojnásobek částky životního minima oprávněné osoby a osob s ní společně posuzovaných podle zákona o životním a existenčním minimu. zvýšení příspěvku náleží také nezaopatřenému dítěti od 4 do 7 let věku, kterému náleží příspěvek ve stupni III (těžká závislost) nebo stupni IV (úplná závislost).

Statistické údaje o počtu vyplácených příspěvcích a výdajích. Příspěvek na péči - v prosinci 2013 bylo vyplaceno 325,0 tis. příspěvků o celkových nákladech 1 656,8 mil. Kč, tj. meziročně o 96,6 mil. Kč (o 6,2 %) více (viz graf 4.3). V roce 2013 bylo zejména v souvislosti s vyšším růstem počtu vyplacených příspěvků ve vyšších stupních závislosti (viz tab. 4.1 s příslušným vývojem za celý rok 2013) vyplaceno 19 544,6 mil. Kč, tj. meziročně o 1 153,5 mil. Kč více, tj. o 6,3 %. Ke konci roku 2013 tato částka představovala 97,9 % čerpání státního rozpočtu (19 957,0 mil. Kč).

Graf č. 1. Výdaje na příspěvek na péči (v mil. Kč)

Z grafu jednoznačně vyplývá, že i když dochází ke zvyšování počtu příjemců příspěvku na péči, je celkový růst výdajů velmi malý a neodpovídá tvrzení, že se výrazně zvyšují výdaje na sociální transfery. Výše prostředků, vyplacených v letech 2010 a 2013 je téměř shodná. Příčin je několik. Počet příjemců příspěvku na péči nijak dramaticky nestoupá, ale především dosud nedošlo k žádnému navýšení příspěvku na péči. Graf dokonce ukazuje, že v roce 2012 došlo ke snížení prostředků vyplacených příjemcům příspěvku na péči. Byl to důsledek restriktivní politiky předchozí vlády. Vzhledem k tomu, že příspěvek na péči je základním finančním zdrojem pro financování sociálních služeb, je zřejmé, že stagnace jeho výše musí mít negativní vliv na celé financování sociálních služeb.

Graf č. 2. Pramen VÚ PSV ČR

Graf č. 3. Zdroj VÚ PSV ČR

Graf č. 3, který je zaměřen pouze na státní sociální podporu a ostatní dávky, které zahrnují soubor dávek pro osoby se zdravotním postižením, ukazuje, že dochází k absolutnímu poklesu výdajů a tím samozřejmě také k poklesu procentního podílu těchto dávkách na HDP.

Závěr NRZP ČR vždycky usilovala o systémové změny, které by napomáhaly integraci osob se zdravotním postižením do společnosti. Zákon o sociálních službách má být jeden z nástrojů tohoto konceptu. Ukazuje se však, že předchozí vlády snad s nadějí, že lidé se zdravotním postižením se neumí bránit, šli cestou výrazné restrikce finančních prostředků pro osoby se zdravotním postižením. Tato restrikce je dnes tak hluboká, že NRZP ČR nezbývá nic jiného, než dočasně upustit od prosazování dlouhodobých systémových změn a usilovat o navýšení finančních prostředků na různé podpůrné transfery pro osoby se zdravotním postižením.

Dodatek JUDr. Jan Hutař Čl. VIII Přechodná ustanovení zákona 347/2011Sb. 2. Jde-li o rodiče pečujícího alespoň o 1 nezaopatřené dítě, které je dlouhodobě nemocné, dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené, anebo je-li alespoň 1 z rodičů pečujících o nezaopatřené dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižený nebo je nezaopatřeným dítětem, které je dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě nemocné, pak sociální příplatek náleží i po 31. prosinci 2010 podle právní úpravy platné přede dnem 1. ledna 2011, nejpozději však do 31. prosince 2012 s tím, že se pro posouzení nároku a při stanovení výše sociálního příplatku ode dne 1. ledna 2011 použijí pouze koeficienty podle § 22 odst. 1 písm. a) až c) a podle odst. 2 písm. a) až c) zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění účinném do dne 31. prosince 2010.

Závěr Grafy 2-4 tím, že končí rokem 2012 nezobrazují reálnou situaci. Tento rok byl ještě vyplácen OZP sociální příplatek.