Mediální publika Zdroj:
Jaká známe mediální publika? Publikum jakožto množinu jedinců účastnících se sledování (výsledků) nějaké činnosti můžeme rozlišovat podle několika os, např.: veřejné soukromé občanské (politické) spotřební rozptýlené sdílející společný prostor iniciované sociálním kontextem mediální produkcí
Jaká známe mediální publika? sociálně X mediálně konstruovaná lokalizovaná X globalizovaná vnitřní X úhrnná potenciální X zasažená platící X neplatící heavy viewers X light viewers X nonviewers elitní X masová X specializovaná X interaktivní
Jaká známe mediální publika? sociálně X mediálně konstruovaná lokalizovaná X globalizovaná vnitřní X úhrnná potenciální X zasažená platící X neplatící heavy viewers X light viewers X nonviewers elitní X masová X specializovaná X interaktivní speciální typ: provinilá publika (D. Radway 1984)
Jak se proměnila publika? 1)nadbytek informací (abundance) 2)individualizace výběru M a chování 3)interaktivita při užívání M a vznik nových kolektivit 4)internacionalizace příjmu a přenosu roztříštěnější spotřebnější specializovanější autonomnější (a pro výzkum neuchopitelnější) publika
zdroj:
Jsme aktivní, nebo pasivní recipienti médií? Aktivita má několik složek (Biocca 1988): 1)selektivita (častost volby a rozlišování) 2)utilitarismus (uspokojení vlastních potřeb) 3)intencionalita (záměrnost užívání M) 4)rezistence (ne/schopnost být nad věcí) 5)vtažení (osa capture detachment) Aktivní užívání médií = selektivní, motivované, soustředěné, plánované, odolné, reagující
zdroj: mediafort.wordpress. com
Jaká měříme mediální publika? share = podíl média/pořadu na sledovanosti / poslech. rating = procento těch, co sledovali daný pořad reach = procento těch, co sledovali danou stanici 3 min. ATS = průměrný čas denně strávený u média projekce = počet těch, co sledovali daný pořad meteoindex = index kvality počasí, od 0 do 99 prime time = hlavní vysílací čas, v TV čas mezi h GRP – gross rating point = součet sledovaností, například reklamního spotu
Poslechovost rádií v ČR zdroj: RadioProjekt, leden-červen 2014, poslech včera Rádio Impuls1 057 tis.2069 tis. Evropa Český rozhlas Radiožurnál Frekvence Hitrádio (Total + City) Rádio Blaník Regionální studia ČRo ČRo Dvojka Country Radio (total) Rádio Beat
Průměrný prodaný náklad deníků v ČR zdroj: ABC ČR Titul Listopad 2011 Srpen 2014 Poměr 14/08 Aha! Blesk Deník E HN Lidovky MFDNES Právo Sport Celkem 1, ,9
Průměrný prodaný náklad deníků v ČR zdroj: ABC ČR Titul Listopad 2009 Listopad 2008 Aha! Blesk Deník HN Lidovky MFDNES Právo Sport Celkem 1, ,
Průměrný prodaný náklad týdeníků v ČR zdroj: ABC ČR, srpen 2014 Rytmus života Nedělní blesk padá Pestrý svět Sedmička stoupá Blesk pro ženy TV Magazín Chvilka pro tebe Tina Reflex Týdeník televize padá
Průměrný prodaný náklad 14deníků zdroj: ABC ČR, srpen 2014 TV MAX TV mini TV Star TV expres stoupá TV Revue padá Epocha stoupá Žena a život TV Plus Napsáno životem
Průměrný prodaný náklad měsíčníků zdroj: ABC ČR, srpen 2014 Svět ženy POŠLI RECEPT! Svět ženy Blesk Vaše recepty padá Chvilka v kuchyni padá Receptář stoupá Marianne stoupá Moje zdraví padá Sluníčko stoupá Elle Chvilka pro luštění
Nejnavštěvovanější filmy roku 2013 zdroj: Unie filmových distributorů Babovřesky Hobit: Šmakova dračí poušť Šmoulové Příběh kmotra Čtyřlístek ve službách krále Iron man Já, padouch Revival Křídla Vánoc Gravitace
Tržní podíl film. distributorů 2013 zdroj: Unie filmových distributorů Falcon30,4 % CinemArt19,4 % Warner Bros16,8 % Bontonfilm16,3 % Bioscop / AQS 7,8 % Aerofilms 2,0 % Hollywood 1,9 % Forum film 1,4 % 35 mm 1,0 % EEAP 0,7 %
Dynamika publik Kategorie důležité pro analýzu publik: soc. a kulturní okolnosti (soc. vrstva, zázemí…) dostupnost médií z hlediska času a prostoru (práce, spánek…) zvyky a pevné stereotypy (zahrada, sobotní úklid…) vkusy (do jisté míry je vkus funkcí naší sociální pozice) povědomí o alternativách (jiných médiích či způsobech vyžití) kontext příjmu (individuální x kolektivní, doma x venku, v soukromí x na veřejnosti)
Dynamika médií Kategorie důležité pro analýzu publik: zacílení na socio-demografické skupiny (časopis Old&Poor?) žánrové zaměření pořadu (žánr je předpokladem pro „cílovku“) míra a druh propagace (promo, self-promo, synergie vlastníka…) timing a scheduling (načasování a plánování pořadu / alba / knihy model procesu vytváření publika a teorie očekávané hodnoty (Palmgren a Rayburn 1985: Individuum Hledané požitky Užití média Dosažené požitky Zpětná vazba buď uspokojení z užívání, nebo surfing a změna média či produktu