IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 32 Anotace Prezentace, která se zabývá sčítáním a odčítáním racionálních čísel. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci sčítají a odčítají zlomky. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Zlomek,desetinné číslo, sčítání, odčítání, společný jmenovatel. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 207 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Racionální čísla Sčítání a odčítání.
Sčítání a odčítání Při sčítání a odčítání racionálních čísel postupujeme jako u sčítání a odčítání s desetinnými čísly nebo zlomky. Využíváme znalostí s celými čísly.
Sčítání a odčítání desetinných čísel - 5,32 + 2,30 Dle celých čísel:Pokud po úpravě (mínus přehazuje znaménko) máme dvě různá znaménka, tak znaménko u většího čísla opíšeme a odečteme větší číslo od menšího. - 5,32 + 2,30 = - (5,32 – 2,3) = - 3,02
Sčítání a odčítání zlomků - 5 - 3 4 2 Rozšíříme zlomky na stejného jmenovatele, sečteme zlomky se stejným jmenovatelem. - 5 – 3 -5 - 6 4 2 4 Pokud po úpravě (mínus přehazuje znaménko) máme dvě stejná znaménka, tak znaménko opíšeme a čísla sečteme -5 – 6 - 11 -2 3 4 4 4 Obr. 1 © Václav Simandl
Příklady Vypočítejte: 5,4 - (-2,4) + (-2,2) - 2 + 3 – 1 5,4 - (-2,4) = 5,4 + 2,4= = 7,8 7,8 + (-2,2) =7,8 – 2,2= = - 5,6 - 2 + 3 – 1 8 6 2 - 2 + 3 -6 + 12 8 6 24 6 1 24 4 1 – 1 1 – 2 - 1 4 2 4 4
Čerpáno Obr. 1. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.