Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_376.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

BIOCHEMIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Organické a anorganické sloučeniny lidského těla
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_375.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_33.
Vlastnosti živých organizmů (Chemické složení)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_36.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_79.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_28.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_69.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_365.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_49.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_174.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_203.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_524.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_25.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_09.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_21.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_30.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_57.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemie, složení živých organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_368.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_132.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Látkové složení rostlinného těla Tematická oblast:Rostliny Ročník1. Číslo.
Chemické složení organizmů. Mezi přírodní (organické) látky patří: cukry (sacharidy) tuky (lipidy) bílkoviny (proteiny) nukleové kyseliny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla Název sady:Rostliny Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
Chemické složení živých organismů
Základy organické chemie
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Buňka  organismy Látkové složení.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_BUŇKA 1_P1-2
Název prezentace (DUMu): Chemické složení rostlinného těla
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_376

Jméno autora:Mgr. Alešová Lenka Třída/ročník: I. ročník čtyřletého gymnázia V. ročník osmiletého gymnázia Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast:Fyziologie rostlin Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti umí charakterizovat zastoupení prvků, anorganických i organických látek v rostlinách a jejich podíl na vlastnostech a funkcích buněk i rostlin Klíčová slova: sušina, makrobiogenní, mikrobiogenní prvky Druh učebního materiálu:prezentace

Z jakých látek se skládá rostlinné tělo? Každé rostlinné tělo obsahuje vodu. Obsah vody v rostlině závisí na druhu rostliny a na jejím stáří. Různé orgány téže rostliny mají jiný obsah vody. RostlinaHmotnostní % vody Hmotnostní % sušiny Locika salát, listy946 Zelí, listy919 Jahodník, plod8515 Brambory, hlízy7525 Pšenice, obilka1585 Slunečnice, nažka793 Ořešák, semena397 1

Orgán jabloněHmotnostní % vody Hmotnostní % sušiny Plod8218 List5842 větvička4357 Co je to sušina? Sušina je zbytek rostliny po odstranění vody sušením rostliny při 105 ⁰ C do konstantní hmotnosti. Sušina je tvořena převážně organickými látkami, z menší části anorganickými. Po spálení sušiny organické látky shoří a vytěkají ven, látky anorganické zůstanou v popelu. Hmotnostní podíl popela v sušině je do 10%.

Biogenní prvky: Makrobiogenní prvky: tvoří 0,1 – 50% sušiny – funkce hlavně stavební C, O, H, N, K, Ca, P, S, Mg a Cl Mikrobiogenní prvky: tvoří 0,00001 – 0,1% - převážně funkce katalytická Fe, B, Cu, Mo, Mn, Zn, Co, V Kromě biogenních prvků se mohou v rostlinných tělech hromadit prvky pro život postradatelné – Si, Al, Cd, Pb – závadnost rostlin jako potravin

Vyskytují se v rostlinách stejné organické látky jako v tělech živočichů? Bílkoviny: funkce stavební, katalytická (enzymatická), zásobní (díky tomu jsou semena některých rostlin významnou složkou potravin) Sacharidy: především funkce zásobní – glukosa, fruktosa v ovoci, sacharosa v bulvě řepy, škrob v plodech a hlízách, nebo funkci stavební – celulosa – základní stavební složka buněčných stěn Nukleové kyseliny: DNA, RNA - DNA je nositelkou genetické informace o všech fyziologických a morfologických vlastnostech organismu - RNA se podílejí na přenosu dědičných informací Tuky = lipidy: mají funkci zásobní (semena řepky, lnu, slunečnice, máku) a také funkci stavební (fosfolipidy biomembrán)

Organické látky se specifickou funkcí: Dřevovina (= lignin): zpevňuje buněčné stěny buněk dřevin Barviva plastidů: nutná pro fotosyntézuBarviva vakuol (anthokyany)Organické kyselinyVitamínyTříslovinySiliceAlkaloidyFytoncidy

Procvičování:K čemu je voda důležitá v rostlinném těle? Je rozpouštědlem polárních a iontových látek, proto rozvádí živiny po rostlinném těle a vytváří prostředí, ve kterém probíhají veškeré metabolické děje. Pokud rostlinu spálíme, které látky shoří a které jsou součástí popela?Shoří veškeré organické látky, v popelu zůstávají látky anorganické.Vyjmenuj typy RNA, které znáš a uveď jejich funkci: m-RNA – mediátorová = informační – vzniká v jádře buněk, přenáší genetickou informaci o primární struktuře bílkovin z DNA na ribosom, kde se podle ní bílkoviny tvoří Vyjmenuj rostliny, o kterých víš, že obsahují fytoncidy nebo alkaloidy: Fytoncidy – mydlice lékařská,Alkaloidy – lilek brambor, lilek rajče, tis červený, blín, durman, koka, mák

1) ROSYPAL Stanislav a kol. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scienta, ISBN: ) JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s., [92] s. barev. obr. příl. ISBN ) MAREČEK, Aleš a Jaroslav HONZA. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC, ISBN ) JENÍK, Jan, Jaroslav PAZOUREK, Jindřich ROUBAL, Hana STŘIHAVKOVÁ a Miroslava ŠMÍDOVÁ. Botanika. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, ISBN