Prvky nekovové Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 2013, říjen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém.
Advertisements

Př_128_Mineralogie_Prvky Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Sulfidy I. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Křemičitany I. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Sulfidy II. Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Křemičitany II. Autor: Mgr. Marian Solčanský
Přírodopis drahé kameny
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Chemické prvky - nekovy
PŘÍRODOPIS - 9. ročník PRVKY.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
ŠKOLA:Gymnázium Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PRVKY.
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
Úvod do systému minerálů, prvky
Systematická mineralogie Sulfidy
Systematická mineralogie Prvky 1
Drahokam je minerál nebo minerální odrůda
Fyzikální vlastnosti nerostů
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
PRVKY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Kvinta A Ondřej Swaczyna
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Mineralogický systém Prvky
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Třídění podle chemického složení
CZ.1.07/1.1.10/
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Př_128_Mineralogie_Prvky Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Systematická mineralogie Prvky 2
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Vypracoval: Tomáš Kučera
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Škola:. Základní škola Kladruby
Minerály organického původu
Zemská kůra pevnin a oceánů
Stavba zemského tělesa
Fosforečnany a dusičnany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
UHLÍK Mgr. Jitka Vojáčková.
Písemka - uhlík Skupina A VY_32_INOVACE_G3 - 07
Desková tektonika Autor: Mgr. Marian Solčanský
Halogenidy Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Sírany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Principy krystalografie
Horniny přeměněné Autor: Mgr. Marian Solčanský
Krystalové soustavy Autor: Mgr. Marian Solčanský
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Oxidy vodnaté Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , listopad.
Sopečná činnost Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , leden.
Třídění nerostů - prvky kovové
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Prvky vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Mineralogie.
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI NEROSTŮ HUSTOTA A TVRDOST VY_32_INOVACE_01_23.
Fyzikální a Chemické vlastnosti nerostů
VY_32_INOVACE_P9-001 MINERALOGIE 1 - PRVKY Název školy
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Další vlastnosti nerostů
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.14_UHLÍK Název: Uhlík.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Porovnej vlastnosti těchto nerostů podle tabulky v učebnici a pokus se zjistit, v čem spočívá rozdílnost jejich fyzikálních vlastností/ soustřeď se na.
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_04_Nerosty 2
Transkript prezentace:

Prvky nekovové Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen

synonymum je grafit (řecky graphein = psát) odolává vysokým teplotám a kyselinám může krystalizovat i v klencové soustavě využití: žáruvzdorné kelímky na tavení kovů, tužky, mazivo, moderátor v jaderných elektrárnách, vede elektrický proud – elektrotechnika výskyt: Český Krumlov, Staré město, Branná u Hanušovic, Srí Lanka, Madagaskar, Rusko, USA T UHA (C) KRYSTALOVÁ SOUSTAVA: šesterečná ŠTĚPNOST: úplná TVRDOST: 1 až 2 LOM: nerovný HUSTOTA: 2,09 až 2,26 VRYP: tmavošedý BARVA: tmavošedá až černá LESK: polokovový

T UHA 1

nejtvrdší nerost, nejcennější drahokam dokonalá štěpnost, odolný broušení do tvaru briliantu od roku 1955 se vyrábí uměle 1 karát  0,2 g využití: klenotnictví (asi jedna čtvrtina světové těžby), technika – brusný, vrtací a řezný materiál výskyt: Jižní Afrika (Kimberley), Indie, Brazílie, Rusko, Austrálie, v ČR nalezeny 3 diamanty D IAMANT (C) KRYSTALOVÁ SOUSTAVA: krychlová ŠTĚPNOST: úplná TVRDOST: 10 LOM: lasturnatý HUSTOTA: 3,52 VRYP: bílý BARVA: bezbarvý LESK: diamantový

D IAMANT 2

nejvíce jsou ceněné bezbarvé exempláře briliant – typ brusu s 58 fasetovými ploškami označení jiných drahokamů jako briliant je neoprávněné největší, téměř kruhový obvod diamantu se nazývá rondista největšími diamanty jsou Cullinan – nalezen roku 1905 a měl 3106 karátů bylo z něj vybroušeno 36 drahokamů, mezi nimi i Hvězda Afriky (530 karátů) Koh-i-Noor (108 karátů), Regent (137 karátů) D IAMANT JAKO DRAHOKAM

D IAMANTY ZÍSKANÉ Z C ULLINANU 3

křehký, měkký nerost hoří modrým plamenem, typický zápach vzniká při sopečné činnosti nebo činností bakterií využití: kyselina sírová (H 2 SO 4 ), výroba pryže, součástí přípravků proti houbovým chorobám (fungicidy, kožní lékařství, síření vinných sudů) výskyt: Sicílie, Francie, Polsko S ÍRA (S) KRYSTALOVÁ SOUSTAVA: kosočtevečná a jednoklonná ŠTĚPNOST: nedokonalá TVRDOST: 2 HUSTOTA: 2 až 2,1 BARVA: žlutá až hnědá LOM: lasturnatý LESK: smolně až matně lesklý VRYP: bílý

S ÍRA 4

Použité zdroje foto autor: Marian Solčanský GÉRY, Parent. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: CHRIS 73. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: foto autor: Marian Solčanský C ITACE OBRÁZKŮ :

P OUŽITÁ LITERATURA : ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis: pro žáky základní školy (9. ročník) a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 87 s. ISBN Minerály a drahokamy: vyhledávání, určování a sběr minerálů a drahokamů. Vyd. 1. Překlad Pavel Povondra. V Praze: Ikar, Knižní klub, 2001, 224 s. Velký průvodce přírodou. ISBN X. SUSSIECK-FORNEFELD, Cornelia a Olav MEDENBACH. Minerály: 223 popisů nerostů, 362 barevných kreseb, 30 stran určovacích tabulek. Praha: Knižní klub, 1995, 286 s. Průvodce přírodou (Ikar). ISBN ZIMÁK, Jiří. Mineralogie a petrografie. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, c1998, 226 s. ISBN