Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Informatika 2 ČVUT FSV obor Geodézie a Kartografie Bc. Jan Zajíček
Advertisements

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Využití interpolačních metod pro odhad srážkových úhrnů Autor: Aleš Koťátko Vedoucí: Lucie Juřikovská Konference Gisáček 2008.
TOOLBOX PRO ANALÝZU STRUKTURY KRAJINY
Analytické nástroje GIS
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
Digitální model terénu
Kristýna LEIMEROVÁ Katedra geoinformatiky
Dopravní a liniové stavby
Trasování lesních cest
Moderní kartografické metody modelování měst Autor: Bc. Lukáš HERMAN Vedoucí práce: RNDr. Tomáš ŘEZNÍK, Ph.D. Geografický ústav, Přírodovědecká fakulta,
Hledej Řešení „kurýrního problému“ zadaného firmou KURS. Alice Mašková, Jana Petrová, Vanesa Šlosárková, Jitka Štrausová, Lucie Vondráčková a Martin Balla.
Analýza a modelování tras svozu tuhého komunálního odpadu s využitím GIS 1999/2000 G562 Jiří Tomášek Vysoká škola báňská -Technická univerzita.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Filtrace web stránek s využitím profilu uživatele Petr Doskočil
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Trasování lesních cest
Vytvoření 3D modelu vybrané výletní trasy po turistických zajímavostech Moravskoslezského kraje zpracovává : Petr Vavroš Vedoucí projektu : Mgr. Ivana.
Pathfinding s využitím PostGIS Prezentuje : Jan Kolář.
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
Výpočet erozní ohroženosti půdy s využitím gridu
Tomáš Vambera. Přístroje  Mobilní telefony  Přenosné počítače (Pda)  GPS Přístroje.
Nástroje pro prostorovou analýzu srážek v GIS
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
2. setkání pracovní skupiny projektu Destinační management turistických lokalit Hranicko a Dolina Małej Panwi Michaela Randáčková Hranická rozvojová agentura,
Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing. Jiří Horák
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_06 Rychlost dopravních prostředků.
Autor: Lukáš Kalousek Vedoucí projektu: Dr. Ing. Bronislava Horáková
Diplomová práce Autor: Ondřej Renner
Aktuální stav vývoje extenze Urban Planner Jaroslav Burian First StatGIS conference.
Vývoj aplikace pro navigaci v Porubském areálu VŠB-TU Ostrava
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Využití GIS pro hodnocení krajiny
SHLUKOVÁ ANALÝZA FUNKČNÍCH PLOCH PRO SLEDOVÁNÍ URBÁNNÍHO VÝVOJE OLOMOUCKÉHO REGIONU Vedoucí práce: Mgr. Jana Svobodová Martin Klícha Gisáček
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Prostorová databáze lázní v České republice
vedoucí bakalářské práce:
Návrh metodiky pro tvorbu spádových obvodů školských zařízení s využitím geoinformační podpory Zpracovala: Lucie Tomášová Vedoucí diplomové práce: Ing.
Vedoucí diplomové práce: Ing. Markéta Hanzlová
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Úvod do pozemních komunikací
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Tvorba informačního systému cyklotras Královéhradeckého kraje Zadavatel: Krajský úřad Královéhradeckého kraje Vypracovala: Alice Joštová, G562 Vedoucí.
Publikování výsledků skenování Ntrip Casters pomocí mapového serveru Autor: Bc. Filip Lombart Vedoucí: Ing. David Vojtek Ph.D.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Optimalizace dobíjecích stanic pro elektromobily Bezděkovský David Blahová Alena Blahová Marie Hnátek Martin Locker Tomáš Oborný Jirka.
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE Úkol 3 – zadání Z vrstev ArcCR 500 vytvořte mapu vybraného kraje v měřítku 1 : Výsledek porovnejte s Mapou.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Urban Planner Analytický nástroj pro hodnocení potenciálu území Jaroslav Burian.
Bakalářská práce Autor: Petr Hoštička. * Cílem práce bylo zmapovat bezpečnost a použití zádržných systémů v silniční dopravě * Práce se zabývá rozdělením.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Otevřená mapa využití krajiny (OMVK)
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Model rozložení sněhové pokrývky v povodí vodárenské nádrže Šance
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Dotační programy sfdi.
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
ANALYTICKÁ KARTOGRAFIE
ALTERNATIVNÍ INDIKÁTOROVÝ ZÁPLAVOVÝ MODEL (AIZM)
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. ročník Písemná práce 2.
Posouzení a návrh svozových plánů odpadu
Transkript prezentace:

Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc VZTAH DIGITÁLNÍHO MODELU RELIÉFU A SÍŤOVÝCH ANALÝZ PŘI ŘEŠENÍ DOPRAVNÍCH ÚLOH Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc

Cíle práce výběr morfometrických a ostatních parametrů ovlivňujících rychlost na komunikacích nastavení hodnot rychlostí pro ohodnocení jednotlivých úseků komunikací dle vybraných parametrů sestavení postupu (algoritmu) pro automatické „oceňování“ dopravní sítě v závislosti na hodnotách daných charakteristik tvorba toolboxu (ArcGIS 9.x) testování výsledků v extenzi Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3)

Charakteristiky parametrů Sklon reliéfu průměrný sklon každého úseku v procentech intervaly: rovinné (do 3 %) mírně skloněné (3-5 %) pahorkovité (5-10 %) horské (nad 10 %) Třída komunikace dle jednotlivých atributových tabulek datové sady: DMÚ 25, DMÚ 200 ZABAGED ČR 150 (CEDA)

Zástavba Zakřivení komunikace úseky ležící v zástavbě kromě DMÚ 25 je vhodné využít vektorovou vrstvu Zakřivení komunikace dle vzorce vypočítaný rozdíl v procentech mezi skutečnou a přímou délkou úseku intervaly: méně než 2 % 2-5 % 5 % a více

Zájmová území, data, software vybrané komunikace dle členitosti reliéfu, zakřivení a typu komunikace (terénní výzkum) dopravní síť mikroregionu Hranicko (síťové analýzy) vrstevnice: DMÚ 25, DMÚ 200 komunikace: DMÚ 25, DMÚ 200, ČR 150 software: ArcGIS 9.3 Desktop ArcView 3.3 Mapsource 6.11.1 Python 2.5

Charakteristika algoritmu Druh komunikace (DMU25) Průměrný sklon reliéfu Rovinné (< 3 %) Mírně skloněné (3 – 5 %) Pahorkovité (5 – 10 %) Horské (> 10 %) Návrhová rychlost (km/h) Dálnice a rychlostní komunikace 110 100 90 Směrově rozdělené silnice v obci 80 70 Silnice I. třídy 75 60 Silnice II. třídy 65 55 Silnice III. třídy 50 Účelové komunikace 40 35 30 Zpevněné, lesní, polní cesty 20 15 Most, podjezd, zúžení Zástavba Hlavní komunikace Ulice Návrhová rychlost (km/h) Výsledná rychlost (km/h) dle zakřivení komunikace < 2 % 2 – 5 % > 5 % 15 25 20 30 40 35 45 50 60 55 65 70 75 80 85 90 Charakteristika algoritmu načtení shapu komunikací a gridu sklonů výpočet průměrného sklonu úseku výpočet rychlosti dle intervalu sklonu a třídy komunikace výpočet skutečné délky výpočet přímé délky výpočet zakřivení a následná úprava rychlosti úprava rychlosti dle zástavby výpočet času dle rychlosti a délky Dálnice a rychlostní komunikace Návrhová rychlost (km/h) Výsledná rychlost (km/h) 70 80 90 100 110 120

Toolbox

Aplikace výsledků s využitím síťových analýz Network Analyst (ArcGIS 9.3, ArcView 3.3) porovnání výsledků dle vzdálenosti a času (nejkratší x nejrychlejší trasy) aplikace výsledků na různé datové sady testované síťové analýzy: hledání optimální trasy hledání nejbližšího zařízení stanovení servisních území

Výsledky testování Zdroj Délka (km) Průměrná rychlost (km/h) Čas Olomouc – Mohelnice (rychlostní komunikace, 29,4 km, převýšení 48 m) www.mapy.cz 29,5 88,5 20 min www.amapy.cz 29,65 88,9 maps.google.com 29,6 98,7 18 min Starší výzkum 29,33 85 20 min 42 s DMU25 109,5 16 min 4 s DMU200 28,50 110 15 min 32 s Terénní výzkum 29,41 112 15 min 43 s Mohelnice – Moravská Třebová (silnice I. třídy,18,7 km, převýšení 295 m) 18,8 75,2 15 min 18,67 80 14 min 18,6 74,4 18,68 73,9 15 min 10 s 82,5 13 min 35 s 18,58 81 13 min 46 s 18,7 13 min 52 s Topolany – Drahanovice (silnice II. třídy, 8,2 km, převýšení 25 m) 8,2 41 12 min 8,13 61 8 min 8,1 54 9 min 8,16 50,3 9 min 44 s 64,7 7 min 34 s 8,15 67,4 7 min 15 s 66,6 7 min 23 s Potštát – Všechovice Nástroj Nejkratší trasa Nejrychlejší trasa Délka (km) Čas Rychlost (km/h) ArcGIS (Network Analyst) DMÚ 25 25 31 min 42 s 26,18 58,3 26 min 56 s DMÚ 200 25,5 23 min 57 s 26,84 69,1 23 min 18 s ĆR 150 25,4 24 min 4 s 63,3 mapy.cz (CZ) 25,3 28 min 54,4 amapy.cz (CZ) 26,56 30 min 26,34 54,5 29 min mapy.idnes.cz (CZ) 28 min 23 s 55,1 27 min 47 s mapy O2 (CZ) 26,1 25 min 17 s 26,7 63,8 25 min 5 s RoutePlanner Škoda (CZ) - 45,5 33 min Google Maps (USA) 46 Map24 Navteq (USA) 27,74 50,4 ViaMichelin (FR) 26 47,3 ITIMAP (FR) 25.4 26,2 54,2 Route Planner TomTom (NED) 25,7 51,4

Shrnutí výsledků výsledky algoritmu srovnatelné s terénním výzkumem starší výzkum a plánovače tras nevyužívají ohodnocení dle sklonu a zakřivení komunikací – výsledné časy velmi rozdílné výsledky toolboxu určeny pro jakýkoli software, který dokáže pracovat s atributovým ohodnocením a využít ho v síťových analýzách využití při výuce síťových analýz či výpočtu časové dostupnosti vybraných tras

Děkuji za pozornost …