Princip laseru Zdrojem energie (např. výbojka) je do aktivního média dodávána energie. Ta energeticky vybudí elektrony aktivního prostředí ze zákl. energetické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CHEMICKÁ VAZBA.
Advertisements

Vedení elektrického proudu v látkách
Tato prezentace byla vytvořena
Zdroje záření tepelný zdroj výbojky elektroluminiscenční diody lasery.
OPTIKA ZDROJE ELEKTROMAGNETICKÉHOZÁŘENÍ
Radiační příprava práškových scintilátorů Jakub Kliment Katedra Jaderné chemie FJFI ČVUT Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Měření charakteristik pevnolátkového infračerveného Er:YAG laseru
Model atomu.
Žárovky.
Fyzika atomového obalu
The world leader in serving science Infračervená spektroskopie Princip, aplikace a souvislosti se správnou výrobní praxí Ing. Martin Hollein, Nicolet CZ.
Lasery Nikola Pilska Tercie 2010.
Rozdělení záření Záření může probíhat formou vlnění nebo pohybem částic. Obecně záření vykazuje jak vlnový, tak částicový charakter. Obvykle je však záření.
44 zdroje světla Jan Klíma.
referát č. 20: ČINNOST LASERU
Pevnolátkové lasery Jan Berka1, Július Horváth2, Jan Kraček3
Fotoelektrický jev Jeden z mechanizmů přeměny primárního záření (elektromagnetické) na sekundární (elektronové = beta) Dopadající foton způsobí ionizaci.
1 20. hodina FYZ2/20 Učební blok: Fyzika atomu Učivo: Laser Cíle vzdělávání: Žák: -vysvětlí činnost laseru Studijní materiály: učebnice Fyzika.
Optické metody.
OPTICKÁ EMISNÍ SPEKTROSKOPIE
Laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) zesilování světla stimulovanou emisí záření Tadeáš Trunkát 2.U.
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Elektrický proud v látkách
Světlo.
ZEEMANŮV JEV anomální A. Dominec, H. Štulcová (Gymnázium J. Seiferta) ‏ V.Pospíšil jako vedoucí projektu.
Pasivní (parametrické) snímače
VNĚJŠÍ FOTOELEKTRICKÝ JEV
Tato prezentace byla vytvořena
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Vodivost látek.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_01 Tematická.
Vznik přechodu P- N Přechod P- N vznikne spojením krystalů polovodiče typu P a polovodiče typu N: “díra“ elektron.
KATODOVÉ ZÁŘENÍ.
Žárovka Tepelný zdroj Zdrojem světla je wolframový drát, který má veliký odpor a vysokou teplotu tání (3200 °C) Při přivedení el. proudu se drát zahřeje.
Ionizační energie.
Digitální učební materiál
Laserový telefon Otto Hartvich Michal Farník Dagmar Bendová.
Fotočlánky Fotoelektrický jev byl poprvé popsán v roce 1887 Heinrichem Hertzem. Pozoroval z pohledu tehdejší fyziky nevysvětlitelné chování elektromagnetického.
FS kombinované Mezimolekulové síly
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření 22. října 2012.
BARVIVOVÉ LASERY Vypracovali: A. Pavelka R. Kusák P. Maršíková
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) zesilování světla stimulovanou emisí záření.
Fyzikální seminář 2014 Jak zapálit bublinu?? Laserem! Ondřej Tyle.
ZF2/5 Polovodičové optické prvky
Parametry záření z laserové zubní vrtačky a její použití Vypracoval : Filip Janda Garant : Ing. Michal Němec Ph.D.
FYZIKÁLNÍ METODY OBRÁBĚNÍ
Zdroje světla.
Lasery.
Ondřej Hladík, Vladimír Žitka, Jan Kadlčík, Radim Homolka.
Aplikace rentgenfluorescenční analýzy při studiu památek Z.Ferda, T.Kulatá, L.Bandas Rentgenfluorescenční analýza je fyzikální metoda, pomocí které snadno,
Princip laseru Deexcitace elektronu Excitace elektronu Spontánní emise
Přenosová média OB21-OP-EL-ELN-NEL-M Zapojení optického spoje zdroj světla přijímací optický systém modulátor vysílací optický systém zpracování.
INSTRUMENTÁLNÍ METODY. Instrumentální metody využití přístrojů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_09 Název materiáluKvantování.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
ELEKTROTECHNIKA Elektronová teorie. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektromagnetické záření. Elektromagnetická vlna E – elektrické pole B – magnetické pole Rychlost světla c= m/s Neviditelné vlny, které se.
Název: VY_32_INOVACE_ ICT_9A_15B Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Jaroslava Broumová Ročník: 9. Tematický.
Částicový charakter světla
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Molekulární elektronika
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Radiologická fyzika Rentgenové a γ záření 4. listopadu 2013.
Radioaktivní záření, detekce a jeho vlastnosti
Digitální učební materiál
Chemiluminiscence, fluorescence
Kvantová fyzika.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Princip laseru Zdrojem energie (např. výbojka) je do aktivního média dodávána energie. Ta energeticky vybudí elektrony aktivního prostředí ze zákl. energetické hladiny do vyšší energetické hladiny, dojde k tzv. excitaci. Takto je do vyšších energetických stavů vybuzena většina elektronů aktivního prostředí. Při opětném přestupu elektronu na nižší energetickou hladinu dojde k vyzáření (emisi) kvanta energie ve formě fotonů. Tyto fotony následně reagují s dalšími elektrony, čímž spouštějí tzv. stimulovanou emisi fotonů, se stejnou frekvencí a fází i u nich. Fotony vznikající stimulovanou emisí se odrážejí od zrcadel sem a tam, stimulují další vybuzené atomy a intenzita světla uvnitř tyčinky postupně narůstá. Jakmile přesáhne určitou mez, mocný světelný impulz vyrazí polopropustným zrcadlem ven jako laserový paprsek. Po vyzáření fotonů se atomy vrátí do základního stavu a po záblesku výbojky (buzení) se děj opakuje.

Typy laserů Rozdělují se podle různých kritérií: skupenství aktivního prostředí ( pevná látka, kapalina, plyn, polovodič) vlnové délky (infračervené, viditelné světlo, ultrafialové, rentgenové) excitace - buzení, „pumpování“(optickým zářením, elektrickým polem, chemickou reakcí, elektronovým svazkem atd.) počtu energetických hladin (dvou, tří a vícehladinové) režimu práce (pulzní, kontinuální (spojitý) )

Pevnolátkové lasery Aktivní prostředí: krystalické nebo amorfní izolanty s příměsí vhodných iontů Výhody: - mohou pracovat v různých režimech a za různých provozních podmínek - jsou stabilní - malé nároky na údržbu Typy laserů: rubínový (odstraňování tetování) neodymový (chirurgie, strojírenství) titan-safírový

Kapalinové lasery Aktivní prostředí: roztoky různých organických barviv Nevýhoda: krátká životnost aktivního prostředí, které se teplem a světlem rozkládá Využití: spektroskopie

Plynové lasery Aktivní prostředí: tvořeno atomy, ionty nebo molekulami Nevýhoda: poměrně malý výkon Typy laserů: helium – neonový (nejrozšířenější) CO2 (průmysl, medicína) argonový (modré, zelené záření → světelné efekty) excimerové (výkonný zdroj UV záření)

Polovodičové lasery Zdroj záření: tzv. laserová dioda Výhody: - velmi malé rozměry - vysoká účinnost (až 50 %), - výkon se dá snadno měnit (modulovat) změnou elektrického proudu Využití: telekomunikace,výpočetní elektronika,spotřební elektronika…(laserové ukazovátko, laserová tiskárna, kopírka, čtečka čárového kódu, v přehrávačích disků CD)

Aplikace laserů PRŮMYSL Obrábění materiálů (řezání a vrtání) Svařování kovů Značení a gravírování Dekorace skla Zaměřování a měření vzdáleností

Aplikace laserů: MEDICÍNA Chirurgie Oční operace Stomatologie Onkologie

Popiš princip funkce laseru. Jaké je rozdělení laserů dle kritérií. Otázky ke zkoušení Popiš princip funkce laseru. Jaké je rozdělení laserů dle kritérií. Jaké jsou typy a vlastnosti pevnolátkových laserů ? Jaké jsou typy a vlastnosti kapalinových laserů ? Jaké jsou typy a vlastnosti plynových laserů ? Jaké jsou typy a vlastnosti polovodičových laserů ? Jaké je praktické použití laserů v praktických oborech ?