Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů Střední odborná škola Otrokovice Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/3-ST-1/17 Název DUM Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů, příčiny zavzdušnění, postup odvzdušnění Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Odvzdušnění, čerpadlo, pumpička, palivová hadice Datum 31. 8. 2013
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů Náplň výuky Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů. Postup při odvzdušňování. Odvzdušnění pomocí pumpičky. Odvzdušnění pomocí elektrického čerpadla Příčiny zavzdušnění.
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů Odvzdušňujeme z důvodů výměny palivového filtru vznětového motoru, při poruše těsnosti nebo z důvodu ztráty tlaku v palivové soustavě vznětového motoru (např. vozidlo delší dobu stálo). Obr. 1: Motor vozidla.
Postup při odvzdušňování Odvzdušnění pomocí pumpičky povolíme odvzdušňovací šroub u jemného palivového filtru začneme pumpovat palivo, až začne vytékat čirá nafta bez bublin, šroub utáhneme dále budeme pokračovat s odvzdušňováním na vstřikovacím čerpadle, kde opět povolíme odvzdušňovací šroub pumpujeme naftu dokud nevytéká čirá nafta bez bublin, šroub utáhneme tento způsob odvzdušňování se využívá spíše u nákladních vozidel Obr. 2: Naftová pumpa
Odvzdušnění pomocí elektrického čerpadla vyměníme palivový filtr, který před nasazením naplníme naftou pro jistotu několikrát otočíme klíčem do první polohy spínací skříňky zapalování čerpadlo tlačí naftu do nízkotlaké části palivové soustavy po té vozidlo nastartujeme Obr. 3: Elektrické palivové čerpadlo
Příčiny zavzdušnění prasklé hadičky netěsné spoje uvolněné spoje Obr. 4: Palivová hadice.
Kontrolní otázky: Co by se mohlo stát, kdyby se neodvzdušnila palivová soustava? Jak by se mělo postupovat, kdyby byla prasklá palivová hadice? Jak se projeví zavzdušnění?
Seznam obrázků: Obr. 1: [vid. 31. 8. 2013], dostupné z: http://kpzs.logout.cz/t334/popis/motor.html Obr. 2: [vid. 31. 8. 2013], dostupné z: http://plzensky.denik.cz/pozary/peugeot-horel-kvuli-netesnosti-20120305.html Obr. 3: [vid. 31. 8. 2013], dostupné z: http://ww w.perspektiva.cz/charky/bosch/prisl.html Obr. 4: [vid. 31. 8. 2013], dostupné z: http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci-servis-kol/odvzdusneni- hydraulickych-brzd-zkraceni-hadicky/
Seznam použité literatury: 1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika III, Informatorium Praha 2003. ISBN: 80-7333-017-2
Děkuji za pozornost