AnotacePrezentace, která se zabývá krácením a rozšiřováním lomených výrazů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozšiřují a krátí lomené výrazy. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaLomený výraz, krácení a rozšiřování. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum190 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomený výraz Krácení a rozšiřování lomených výrazů.
Lomený výraz (krácení) Podíl (děleno, zlomek) výrazů = lomený výraz Práce se zlomky: Při krácení zlomku dělíme čitatele i jmenovatele stejným číslem. 3 :3 = 1 12 :3 = 4 Obr. 1 © Václav Simandl
Lomený výraz (rozšiřování) Podíl (děleno, zlomek) výrazů = lomený výraz Práce se zlomky: Při rozšíření zlomku, násobíme čitatele i jmenovatele stejným číslem = = 12 Obr. 2 © Václav Simandl
Krácení výrazů Krátíme čitatele i jmenovatele stejným výrazem, ale nesmí se rovnat nule. Krátit smíme jen výrazy, které tvoří v čitateli i jmenovateli součin. 8z²a(a + 2) 2z²a(a + 2) 2za z≠0, a ≠ -2 4(za + 2z) 1z (a + 2) 1
Krácení výrazů postup 1.Upravíme čitatele i jmenovatele aby všude byl součin – upravujeme, vytýkáme, vzorce … 2.Krátíme vše co se dá. 3.Využijeme vhodného zápisu (ve jmenovateli) a uvedeme podmínky za kterých má lomený výraz smysl. 8z²a(a + 2) 2z²a(a + 2) 2za z≠0, a ≠ -2 4(za + 2z) 1z (a + 2) 1
Rozšiřování výrazů Rozšíříme čitatele i jmenovatele stejným výrazem, ale nesmí se rovnat nule. Rozšíříme výraz 2z: (a + 2z) 2z(a + 2z) 2za + 4z² z≠0, a ≠ -2 (a + 2) 2z(a + 2) 2za + 4z
Příklad Vhodně vytkněte a zkraťte. 2y(y – x) + 3(y – x) 9(y - x) 1.9(y – x), (x – y)≠0, x ≠ y 2. 2y(y – x) + 3(y – x) (2y + 3) (y – x) 2y + 3 9(y - x) 9(y – x) 9
Čerpáno Obr vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.