Simulace a modelování sociálního vývoje Kooperace a konflikty, racionální rozhodování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obyvatelstvo Pohlaví Věk Rasová příslušnost Etnická příslušnost Jazyk
Advertisements

Dynamické systémy.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
A5M33IZS – Informační a znalostní systémy Datová analýza I.
TEORIE HER A ROZHODOVACÍ MODELY
Imagine wave JOHN LENNON ( ) Imagine there’s no Heaven Představte si, že není nebe.
TEORIE HER II.
TEORIE HER II 1/2 jelena.euweb.cz. TEORIE HER I I/II.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Kam EMIGROVAT? Jan Mitoraj. 1. Proč?  Politické důvody  Náboženské důvody  Ekonomické důvody  Svobodná vůle.
TEORIE HER III. Hry a jejich bohové CO BYLO MINULE.
Systémy pro podporu managementu 2
Studijní obor: Sociální činnost
Strategie a psychologie konfliktu
Jiří Karpeta Platform Strategy Advisor Microsoft Czech Republic
V ekonomice a politice Ing. Václav Janoušek
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jiří Polák, DTCE TMT Managing Partner Základní pravidla krizového managementu Poznámky k informační bezpečnosti, infrastruktuře a kategorizaci.
TEORIE HER.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
1 TEORIE HER Nejmenovaná studentka, písemka, 2003: „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“ „Teorii her neznám, ale kdo si hraje, nezlobí“
Imagine wave JOHN LENNON ( ) Imagine there’s no Heaven.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Teorie her pro manažery
Bc. Jan Sálus Fakulta elektrotechnická 4. Června 2012, Praha Bc. Jan Sálus 1 Dopravní kontrola.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 16. PŘEDNÁŠKA.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Institut geoinformatiky VYUŽITÍ CELULÁRNÍCH AUTOMATŮ PRO MODELOVÁNÍ SILNIČNÍ SÍTĚ V MULTIAGENTOVÉM SYSTÉMU Vypracoval: Bc. Martin Hlaváček Vedoucí: Ing.
Teorie her pro manažery
Species abundance patterns Jan Klečka. Typy modelů (nejedná se o úplný výčet) 1) Statistické modely Log-series (Fisher et al. 1943) Log-normal (Preston.
Měření hybností Momentum measurement a)Komory mimo magnetické pole chambers outside a magnetic field b)Komory uvnitř magnetického pole chambers inside.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Společnost, struktura, vývoj, konflikty; modelování a simulace.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Návrh a realizace multiuživatelské hry Tomáš Wasserbauer České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
Michael Jackson Od Andrea Crkvová.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Course Outline1. Instructor: Martin Hála, PhD. Mathematics DPT, B105,  Further information and downloads on my personal website:
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
1. Úvod do teorie her Martin Dlouhý VŠE v Praze. Organizační záležitosti Přednášející: Martin Dlouhý, katedra ekonometrie, Fakulta informatiky a statistiky,
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
4. Vězňovo dilema, kooperativní hry, grafické řešení Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
2. Hra v normálním tvaru, hra s konstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
3. Hra s nekonstantním součtem Martin Dlouhý VŠE v Praze.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Hra Hry
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Management - Ovlivňování
Název školy: Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Karlovy Vary Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací materiál: Podmínková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_15Spojky.
Vězňovo dilema a VS Osoba B Nepřispět Přispět 0 ; 0 2 ; ; 2
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Translation 03/06 Co Samuelovi spolužáci dělají What do Samuel‘s school friends do ve svém volném čase? in their free time? Oni teď hrají počítačové.
JOHN LENNON ( ) Imagine wave.
Transkript prezentace:

Simulace a modelování sociálního vývoje Kooperace a konflikty, racionální rozhodování

Hry jako kvalitativní simulace Šachy King, Queen, Bishop, Knight, Rook, Pawn Struktura společnosti Konflikt států (etnik) Strategie, taktika + řada dalších her

Teorie racionálního rozhodování, strategické hry A – množina možných akcí C – množina konsekvencí akcí g: A  C “consequence function” >  C  C preferenční relace U : C  R =účelová funkce “utility function” x > y  U(x) > U(y) Neumann,Morgenstern (1944) Savage(1972)

Strategické hry Množina hráčů Každý hráč má množinu akcí (strategií) Každý hráč má preferenční relaci (výplatní funkci, payoff function) Nash equilibrium – dvojice strategií taková, že aposteriorní změna strategie je pro hráče nevýhodná (John Forbes Nash, *1928)

Vězňovo dilemma přiznat senepřiznat se přiznat se3, 30, 6 nepřiznat se6, 01, 1

Jestřáb-holubice (dove-hawk, chicken game, brinkmanship) dovehawk dove3, 31, 4 hawk4, 10, 0

Battle of Sexes FotbalMóda Fotbal2,10,0 Móda0,01,2

Hlava - orel hlavaorel hlava1, -1-1, 1 hlava-1, 11, -1

Iterované strategické hry Hráče necháme opakovaně hrát strategickou hru – vzniká extensivní hra s dokonalou informací Iterované vězňovo dilemma Iterovaná hra “Battle of Sexes”

Šachy versus „černá-bílá“ Ekvilibria Strategické versus extensivní hry Hry závislé na subjektivním rozhodování hráče Papír, nůžky, kámen

Iterované vězňovo dilemma Strategie: all_c: Always cooperates. [c]* (naïve peacemaker) all_d: Always defects. [d]* tft: tit_for_tat spiteful: It cooperates until the opponent has defected, after that move it always defects. mistrust : Defects, then plays opponent's move. Pavlov: cooperates if and only if both players opted for the same choice in the previous move. hard_tft: Cooperates except if opponent has defected at least one time in the two previous move. random : Cooperates with probability 1/2.

Iterované prostorové VD Objekty (buňky, jednotlivci, hráči) hrají IVD se svými sousedy, po skončení hry se v závislosti od výsledku mění strategie objektů a hraje se další kolo, atd.

Iterované prostorové VD

Chování kolonie strategií je nerozhodnutelný problém (P. Grim 1994)

Aplikace Ekonomie Sociologie Psychologie Politika Public choice theory Ekologie …

Robert Axelrod (*1943) University of Michigan National Academy of Sciences Award for Behavioral Research Relevant to the Prevention of Nuclear War.

Thomas Hobbes ( ) - příčiny konfliktů, - důvody válek - motivace pro mír “any account of human action, including morality, must be consistent with the fact that we are all self-serving”. - fundamental Law of Nature: To seek peace and follow it;

Iterované VD s informačním šumem Informační šum způsobuje zvýhodnění kooperativních strategií (odpouštěcí strategie, forgiving strategies) Př. Tit for two Tats (teprve po druhé nespolupráci přestanu spolupracovat, jednou odpouštím).

Nucleus and Shield B.Lomborg (1996), D. Haynes(1988), Ch. Elston (2000). Agresivní strategie Nucleus - Kooperativní strategie Shield - Pragmatické strategie

Strategie 00A2 (nucleus)

Strategie 20AA (nucleus)

Model evoluce etnocentricity multiagentní model sociálního systému modifikace klasického iterovaného vězňova dilematu model sociálních konfliktů jak na mezinárodní, tak i na lokální úrovni

Etnikum z řeckého ἔ θνος, ethnos, tj. lid V užším smyslu: skupina lidí, kteří mají společný historický původ, rasový typ, jazyk, materiální a duchovní kulturu, tradice a obývají společné území Obecněji: skupina lidí, kteří sdílí společnou kulturu Několik etnik může tvořit národ.

Strategie (na začátku rovnoměrné rozložení) Kooperuje se všemi agenty - altruistická strategie Kooperuje s vlastními a nekooperuje s cizími - etnocentrická strategie Nekooperuje s vlastními agenty a kooperuje s cizími Nekooperuje se žádnými agenty - egoistická strategie

Průběh V každém kole má agent možnost s určitou pravděpodobností umístit na volné okolní pole mřížky svého potomka Potomek dědí příslušnost k etnické skupině a způsob chování

Fáze každého kola Imigrace - na náhodné místo mřížky je vložen agent s náhodnými parametry. Interakce - agenty hrají se svými sousedy a zvyšuje nebo snižuje se pravděpodobnost jejich reprodukce. Reprodukce - s pravděpodobností získanou na základě hry proběhne reprodukce agentů. Smrt - s jistou stabilní pravděpodobností je agent odstraněn z mřížky.

Výsledky konkrétní simulace (R. Axelrod, R.A. Hammond 2003) 76% agentů mělo po 2000 kolech etnocentrickou strategii Uvnitř etnik bylo 90% interakcí kooperativních Mezi etniky bylo 84% interakcí nekooperativních. Tmavé popředí – kooperace vůči svému etniku Černé pozadí – nekooperace vůči jinému etniku

100 kroků (R. Axelrod, R. A. Hammond)

2000 kroků (R. Axelrod, R. A. Hammond)

NetLogo - Uri Wilensky /

NetLogo – kvalitativní simulace sociálních jevů Rebelie vůči centrálním autoritám Rebellion Etnocentrismus Ethnocentrism

Další aplikace Teorie davu (Pohyb chodců. Evakuační modelování) Šíření informace, používání jazyka, sítě Multiagentní simulace náboženství (multi- agent religion simulation: MARS) Vývoj urbanizace a center osídlení Struktura a dynamika ekonomických vztahů Business a podnikání …