Osobnost a ADHD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
Management Ing. Jan Pivoňka.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
o.s. Péče o duševní zdraví
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Emoce (city).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Osobnost pachatele trestných činů
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Duševní zdraví a psychohygiena
Osobnost – situace – predikce chování
Teorie motivace Adéla Furiková.
Strachy v období rané adolescence
Psychologie osobnosti
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Didaktická část diplomové práce
Sociální psychologie osobnosti
Agrese a agresivita.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Modely mentální retardace
Úvod do psychologie
Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_02_DUSEVNI_PORUCHY_II.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Poruchy osobnosti: základy pro samostudium Pavel Theiner Psychiatrická klinika FN a MU Brno.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
teorie oboru ošetřovatelství
OSOBNOST sportovce Seminář.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Temperament, charakter, motivace
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Osobnost a ADHD

Osobnost-definice (Smékal, 2004, str. 41) Osobnost je organizovanou a integrovanou celostí složek, částí, jednotek a elementů. Je strukturou, která plní mnoho významných funkcí sloužících k sebezáchově i k rozvoji člověka. Osobnost je jednotou charakteristik, z nichž některé jsou individuální a specifické, některé univerzální a obecné. Osobnost je stálá v čase a konzistentní vůči situacím, ale zároveň více či méně otevřená změně. Osobnost je reaktivní i proaktivní. Osobnost je subjektem vědomí, poznání, prožívání, rozhodování a jednání. Osobnost je determinovaná i svobodná.

Známé definice osobnosti G.W. Allport (1937): osobnost je dynamická organizace psychofyzických systémů v jedinci, kt. určuje jeho adaptaci na prostředí a jeho charakteristické způsoby chování a prožívání H.J. Eysenck: Osobnost je poměrně stálou jednotkou charakteru, temperamentu, intelektu a těla, což umožňuje její jedinečnou adaptaci na prostředí.

Osobnost a psychopatologie Dle diagnostických manuálů: Osy DSM-IV Osa I. Klinické poruchy Jiné stavy, které mohou být v centru pozornosti Osa II. Poruchy osobnosti Mentální retardace Osa III. Somatické stavy Osa IV. Psychosociální problémy a problémy prostředí Osa V. Globální hodnocení fungování Osy MKN-10 Klinické diagnózy + somatické poruchy Postižení Související faktory V DSM-IV jsou poruchy osobnosti vedeny jako zvláštní osa, v MKN-10 jsou poruchy osobnosti řazeny mezi klinické diagnózy

Osobnost a psychopatologie: důležité otázky Jaký je vztah mezi obecnými teoriemi osobnostmi a poruchami osobnosti? Jaký je vztah mezi poruchami osobnosti a jinými psychiatrickými diagnózami? Jaký je vztah mezi teoriemi osobnosti a psychopatologií celkově?

Jak může být osobnostní vulnerabilita vztažena k duševnímu onemocnění? Dle Akiskala a kol. (1983): Vulnerabilní osobnost může způsobit duševní poruchu (v.o. je patogenním činitelem) Vulnerabilní osobnost může ovlivňovat průběh a dopad onemocnění (v.o. je patoplastická) Vulnerabilní osobnost je následkem opakovaných epizod duševního onemocnění Vulnerabilní osobnost je součástí kontinua mezi zdravím a nemocí (v.o. je mírnější formou duševního onemocnění)

Vztah mezi osobnostními rysy (dle NEO-FFI) a poruchami osobnosti Dle Duggana a kol. (2003) se zdá, že neuroticismus je predisponujícím faktorem pro poruchy osobnosti, ostatní dimenze Big five (extroverze, otevřenost ke zkušenosti, přívětivost, svědomitost) působí naopak protektivně

Osobnost jako kontinuum poruchy, normality a zdraví (K. Vincent, 1990) Porucha osobnosti Normální osobnost Zdravá osobnost Stažená osobnost Samotářská osobnost Mystická Paranoidní Obezřetná o. Schizoidní Introvertní o. Schizotypní Excentrická o. Nezralá o. Dobrodružná o. Odolná o. Hraniční o. Paradoxní o. Antisociální o. Důrazná o. Histriónská o. Družná o. Narcistická o. Sebejistá o. Neurotická o. Svědomitá o. Sebeaktualizovaná o. Pasivně-agresivní Senzitivní o. Závislá o. Spolupracující o. Kompulzivní Uctivá o. Vyhýbavá Plachá o.

Vincentova typologie podobná trsům poruch osobnosti DSM-IV Stažená o. – trs A excentrici, podivíni Nezralá o. – trs B – osobnosti dramatické, nestabilní Neurotická o. – trs C – osobnosti anxiozní, ustrašené Normální osobnost je ve srovnání s poruchou o. flexibilnější, adaptivnější

Vrchol vývoje: zdravá osobnost Přechod od poruchy o. k normální o. a poté ke zdravé o. je dobře postižitelný např. popisem postupu přes stadia prekonvenční, konformní, postkonvenční dle Loevingerové teorie vývoje ega Mystická o. – stažení se ze světa, zapření pozemských věcí Odolná (hardy) o. (Kobasa, 1979): výkonná, náročná ? (rugged), stabilní, houževnatá Základním postojem je měnit svět Sebeaktualizovaná o. základním postojem je (z)měnit sám sebe

ADHD a osobnost Nigg, J.T., Blaskey, L.G., Juany-Pollock, C. L., Hinshaw, S.P., John, O. P., Willcutt, E.G., Pennington, B. (2002). Big five dimensions and ADHD symptoms: links between personality traits and clinical symptoms, Journal of Personality and Social Psychology, 83 (2), 451-469. Důležité téma pro porozumění ADHD v dospělosti Cílem studie: zkoumat souvislost osobnostních rysů se symptomy ADHD (ty zjišťovány sebeposouzením i posouzením ze strany blízkých osob v případě neklinické populace, klinickou posuzovací škálou v případě populace klinické) Provedeno 6 výzkumů, které se staly součástí studie, s vysokým počtem zkoumaných osob (N=1620)

Hypotézy o vztahu ADHD a Big-Five: A) jádrové problémy s pozorností budou souviset s nízkou svědomitostí (dle definice se totiž svědomitost vztahuje k „společensky předepsané kontrole impulzů, která usnadňuje jednání zaměřené na cíl“) B) syndrom ADHD bude souviset také s neuroticismem (což je v souladu se souvislostí ADHD s internalizujícími obtížemi) C) hyperaktivita a impulzivita budou souviset s nízkou přívětivostí (vyrušování a přerušování ostatních; přívětivost je spojena se zájmem o druhé, důvěrou, vyhověním, altruismem) autoři nezeřadili hypotézu o souvislosti ADHD s extroverzí, neboť Eysenck vyřadil impulzivitu z konstruktu extroverze: nekorelovala s ostatními rysy, které extroverzi vytvářejí (aktivita, pozitivní emotivita, sociabilita) autoři nepředpokládali těsnější vztah mezi ADHD a otevřeností ke zkušenosti, upozorňovali na vztah mezi otevřeností ke zkušenosti a školním výkonem

Zhodnocení hypotéz: hypotézy se potvrdily Dimenze Big-Five Skupina s ADHD Kontrolní skupina F (1, 56) p Percentil ADHD skup. v NEO-FFI extroverze 32.0 (7.2) 31.3 (4.7) < 1.0 ns 55 přívětivost 29.7 (6.0) 33.3 (5.9) 5.1 .03 27 svědomitost 22.3 (7.6) 34.6 (5.2) 45.4 < .001 3 neuroticismus 26.4 (8.7) 19.2 (7.3) 17.6 82 otevřenost ke zkušenosti 31.6 (5.8) 30.7 (5.9) <1.0 56

Vztah mezi Big Five a ADHD Symptomy ADHD silně korelovaly se 3-mi dimenzemi Big Five: s nízkou svědomitostí nízkou přívětivostí s vysokým neuroticismem

2 základní oblasti v rámci ADHD/korelace s osobností Symptomy nepozornosti + špatné organizace Spojeno častěji s anxietou, depresí Spojeno s nízkou svědomitostí Spojeno těsněji s neuroticismem Symptomy hyperaktivity a impulzivity Spojeno s agresí, antisociálním chováním, odmítáním vrstevníky Spojeno s nízkou přívětivostí

Jak vysvětlit nejsilnější korelaci: ADHD s nízkou svědomitostí? Raný temperamentový předchůdce osobnostní dimenze svědomitost (což může být např. raná sebekontrola, spojená se schopností usměrňovat pozornost) se vyvíjí současně se zráním prefrontálního kortexu Pokud se tato temperamentová vlastnost vyvíjí směrem k nižší schopnosti usměrňovat pozornost, mohou se objevit symptomy ADHD Svědomitost tak může být indikátorem rozvoje exekutivních funkcí, které jsou ovlivňovány především funkcí prefrontální kůry

Jak vysvětlit vztah ADHD a osobnosti celkově? 2 možnosti kauzálního vysvětlení: ADHD se objevuje při extrémních hodnotách osobnostních rysů, neboť raní předchůdci osobnostních (původně temperamentových) rysů i neurálního vývoje jsou si blízcí (např. rozvoj prefrontálního kortexu podmiňuje kvalitu exekutivních funkcí i osobnostní rys svědomitost – jde o projevy stejné příčiny na různých úrovních analýzy) Symptomy ADHD ovlivňují vývoj osobnostních rysů (spolu s temperamentem, vlivy prostředí atd.)

Zvýšený neuroticismus (nevýrazný vztah) Extroverze (nevýrazný vztah) Antisociální porucha měřena osobnostním testem určeným pro normální populaci (NEO-FFI) (Axelrod a kol., 1997) Nízká svědomitost Nízká přívětivost Zvýšený neuroticismus (nevýrazný vztah) Extroverze (nevýrazný vztah) Podobnost s osobnostním profilem ADHD

Klinicky zaměřený výzkum vztahu osobnosti a ADHD May, B., Bos, J. (2000). Personality characteristics of ADHD adults assessed with the Millon clinical multiaxial inventory-II: evidence of four distinct subtypes, Journal of Personality Assessment, 75 (2), 237-248. N=104 Cílem bylo zjistit, zda se liší osobnost dospělých s ADHD s rozdílnou komorbiditou

Výsledky: ADHD: mírné histriónské rysy ADHD + komorbidita kromě ODD: vyhýbavé a závislé rysy ADHD + ODD[1]: narcistické, agresivně-sadistické, negativistické rysy ADHD+ODD+další komorbidita: kombinace vyhýbavých, narcistických, antisociálních, agresivně-sadistických, negativistických, defenzivních rysů [1] Vzdorovité opoziční chování

Skupina ADHD bez komorbidity Tendence jednat dramaticky, projevují hlad po nových zážitcích, vyhledávají vzrušení Dokáží se nadchnout, ale jejich nadšení nevytrvá delší dobu (platí to i pro mezilidské vztahy) Reagují flexibilně na situační podněty, mohou se rychle zorientovat Nízká tolerance k rutině Doporučení pro léčbu: koučování, přímé techniky zaměřené na plánování času a zavádění nových způsobů chování

Skupina ADHD + komorbidita mimo ODD Mají málo blízkých přátel, odtažitější, vnímají se jako slabší než druzí, percipují se jako méně schopní, méně nápadití Přejí si silně být milováni, akceptováni, ovšem velmi se obávají odmítnutí Trémisté, plaší, ve společnosti nervózní Život mohou prožívat jako konflikt mezi nenaplňující prázdnotou samoty a nepříjemným rizikem pokusit se navázat nějaké vztahy Doporučení pro léčbu: „klasičtější“ forma terapie, založená na terapeutickém vztahu

Skupina ADHD + ODD Obvykle soutěživí a dramatizující Pocity zlosti, problémy se zvládáním hněvu Jeví se konfliktní, náladoví, vrtkaví v postojích Vztahy vnímají silově, rozlišují vítěze a poražené Podřízenými pohrdají, vůči nadřízeným jsou pasivně-agresivní Neúspěchy ve vztazích přičítají situaci nebo jiné osobě

Skupina ADHD+ODD+další komorbidita Otevřeněji agresivní a hněviví než skupina ADHD + ODD, v kombinaci s vyšší vulnerabilitou Vyhýbavé, hněvivé a obviňující způsoby chování užívají jako způsob, jak se vyhnout kritice