Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Advertisements

Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Regionální literatura ve venkovských knihovnách Přibližování historie regionu a vytváření vztahu k místu, kde žijeme.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Romantismus.
 Narozen 31. března 1962  Matka právnička, otec inženýr chemie  Spisovatel, publicista a nejprodávanější romanopisec.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Téma: Práce s literárním textem
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vzájemná poloha přímek v prostoru Vzájemná poloha přímek v prostoru Autor:Jana Buršová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.7.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
NázevCharlotta Brontëová Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Martin Pinta Jan Košner
2. Sentimentalismus a preromantismus
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
ČTENÁŘSKÝ DENÍK.
HOROROVÁ LITERATURA 19. století - současnost
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 – FIGURY
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Specifika dětské literatury. Žánrová a tematická struktura LPDM
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Nakladatelé, knižní kultura, revue,
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_20 Název Michal Viewegh Téma hodiny Generace.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
Jan Neruda 8. ročník.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ruchovci a lumírovci.
Transkript prezentace:

Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román

Základní sekundární literatura VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká próza s dívčí hrdinkou. - 2 díly skript, vyd. 1994, 1995 HRABÁK, J. Od laciného optimismu k hororu. K historii a patologii dvou odvětví literárního braku. Praha: Melantrich, 1989. MOCNÁ, Dagmar. Červená knihovna. Praha/ Litomyšl: Paseka, 1996. SIEGLOVÁ, Naděžda. Próza s dívčí hrdinkou. Brno: CERM, 2000. SIROVÁTKA, O. Ach, ta láska. Praha: Melantrich, 1984. SIROVÁTKA, O. Literatura na okraji. Praha: Československý spisovatel, 1990. TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: CERM, 2000. Sborníky, časopisy (zejm. Ladění, Zlatý máj, Úhor)

Terminologie Slovník literární teorie (Vlašín, 1984): A) dívčí hrdinka B) exponovaná citová problematika C) konfliktní situace vázané na typické prostředí, v nichž si hrdinka vytváří či ověřuje své mravní kvality

X DÍVČÍ ROMÁN: PRÓZA S DÍVČÍ HRDINKOU: Substandardní literatura, schematismus, opakování úspěšných fabulí, konvenčnost, neinvenčnost, relaxační funkce… X PRÓZA S DÍVČÍ HRDINKOU: Vyšší umělecké ambice, nekonvenčnost, originalita, estetická funkce

Diskuse 30. léta – Úhor 50. léta - Literární noviny  termín próza s dívčí hrdinkou

Počátky světového dívčího románu Sentimentalismus: Samuel Richardson (1689 – 1761) George Sandová (1804 – 1876) Růžová knihovna: Sophie de Ségur: Nehody malé Žofie (1859) Charlotte Bronteová: Jana Eyrová (1847, č. 1875) – Sirotek lowoodský Johanna Spyriová: Heidi, děvčátko z hor (1881, č. 1971) Luisa May Alcottová: Malé ženy (1868 – 1869, č. 1919) Lucy Maud Montgomeryová: Anna ze Zeleného domu (1908, č. 1982)

Zakladatelka DR u nás: Eliška Krásnohorská: Svéhlavička (1887) Emma von Rhoden: Trotzkopf (1885) Pokračování: Svéhlavička nevěstou, Svéhlavička ženuškou, Svéhlavička babičkou

Příčiny úspěchu DR v 90. letech Příčiny vnější: Dlouholetý hlad po konzumní literatuře DR jako dobrý obchodní artikl  reedice, obálky knih, edice, „žánrové“ označení Příčiny literární: Dějovost a základní fabulační modely Exkluzivita témat a motivů Atraktivita prostředí Schematismus postav Jazyk

Základní problém v 90. letech i na počátku 21. století Jak odlišit dívčí román od prózy s dívčí hrdinkou?