RLB70 - Přednáška č. 4 a 5 - (30. 10. 08) Monasteriologie I, II a III: klášterní síť Ladaku, školy tibetského buddhismu, život mnichů-hierarchie, sakrální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Office 2003/2007/2010. Pás karet 1.Karty: Existuje sedm základních karet, které se nacházejí v horní části pásu. Každá představuje určitou oblast 2.Skupiny:
Hodiny a režim dne pro první třídu.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CÍRKEV VE STŘEDOVĚKU.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Buddhismus.
Obyvatelstvo a sídlo.
Tibetanistika Bakalářské studium
Náboženská literatura
Světová náboženství – buddhismus
střecha rozporuplného světa
Riššú 律宗 Lü-cung 754 Ťien-čen (jap. Gandžin, 鑑真, )
BuddhisMUs.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
OTÁZKA Č.1 Uveďte tři způsoby (možnosti) vzniku právnické osoby? a) volného zakládání (princip liberality) b) princip registrační (princip normativní),
Čínská kultura.
Buddhismus.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
SBÍRKA KOMUNITY DZOGCHENU Retreat s Jimem Valbym Sbírka na velkou gonpu komunitního Lingu Stavba Phendelingu ČESKÁ REPUBLIKA Květen/2010.
Knihkupectví se zaměřením na alternativní medicínu, duchovní literaturu (astrologie, alchymie, hermetismus, okultismus, esoterika, psychotronika, léčitelství,
Šíření buddhismu Čína - období pozdních Chanů ( AD)
RLB70 - Přednáška č. 3 - ( ) Tibetský buddhismus Ladaku: základní charakteristika a historický přehled – vznik a vývoj.
Identifikátor materiálu: EU –
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
* Číselné výrazy Matematika – 8. ročník *
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
Syropalestina.
MORAVA-CHEM, spol. s r. o. Leoše Janáčka Český Těšín Česká republika
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Šest čtyři pět tři osm deset sedm devět dvě jedna.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Pozor, čárka I..
Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi CZ 1.07/2.2.00/ ÚVOD DO NÁBOŽENSTVÍ V JAPONSKU.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Šintoismus. „Cesta bohů“ Původ v Japonsku Příroda „šin“ + „tó“ Kami.
Molekuly a chemické sloučeniny. Vznik molekul H + H → H 2 + → Molekula je částice chemické látky, složená ze dvou nebo více sloučených atomů.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
Pravidla volejbalu, rozhodčí
Počátky písemnictví na našem území
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
BuddhisMUs.
Vzdělanost Pozdní gotika
Buddhismus Michaela Hrušková.
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výpočty celku a části celku zadané zlomkem
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
I. Starověké středomoří
Děti z bullerbynu 1 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
STŘEDOVĚKÁ SPOLEČNOST
BIBLE Starý zákon.
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Transkript prezentace:

RLB70 - Přednáška č. 4 a 5 - ( ) Monasteriologie I, II a III: klášterní síť Ladaku, školy tibetského buddhismu, život mnichů-hierarchie, sakrální architektura

Školy tibetského buddhismu: Ňingmapa (stará škola) – Šántarakšita, Padmasambhava, 8. století (Osm mahájóga tanter, Dzogčhen; kánonická linie- kama, linie pokladů-terma, linie čistých vizí-dagnang atd.) Kadampa (škola vázaná příkazy) – Atíša, Domtön, 11. stol. – v 15. stol. vstřebána linií Gelugpa (Lodžong-skrze transformaci atd.) Sakjapa (škola šedé země) – Könčhog Gjalpo, Dogmi, Sakja Pandita, 11. stol. (Lamdä-cesta a její plody atd.) Kagjüpa (škola předaných příkazů) – Tilopa – Naropa – Marpa – Milaräpa – Gampopa, 11. stol. (Mahámudra, Šest jóg Náropy atd.; linie Digung Kagjü, Dugpa Kagjü atd.) Gelugpa (škola vzorné řehole/ctnosti) – Congkhapa, 14. a 15. století (jednota súter a tanter; Mádhjamaka)

Tři klenoty (sa. triratna, tib. könčhog sum) Buddha (tib. sanggjä /sangs rgjas/) – tedy také učitelé, lamové, guruové atd. Dharma (tib. čhö /čhos/) – tedy nauka, doktrína, správný a ladný řád, zákon atd. Sangha (tib. gedün /dge ´dun/) – tedy společenstvo mnichů, obec a komunita náboženských profesionálů a ordinovaných praktikujících – mužů i žen atd.

Buddhistický kánon/Trojí koš (sa. tripitaka, tib. denö sum) Pálijský kánon sthavirů – sanskrtský kánon sarvástivádinů – kánon mahásánghiků v čínštině Vinajapitaka – vznik sanghy, pravidla pro mnichy, mnišky (1. koncil r. 480 př. n. l.) Sútrapitaka – rozpravy Buddhy a jeho učedníků, uspořádán do pěti sbírek (1. koncil r. 480 př. n. l.) Abhidharmapitaka – kompendium buddh. psychologie a filozofie (? jako 1. a 2.)

Tibetský buddh. Kánon – Kandžur a Tandžur Vytvoření tib. písma Thönmi Sambhótou v 7. stol. Songcän Gampo (7. stol.) – Thisong Decän (8. stol.) a „první šíření buddhismu (tib. ngadar)“ viz Padmasambhava a „druhé pozdější šíření buddh. (tib. čhidar)“ po Atíšovi viz linie První seznamy (tib. karčhagy) z 8. a 9. století První kodifikace – Kandžur (překlady slov Buddhových – Künga Dordže) a Tandžur (překlady komentářů – Butön Rinčhendub) ve 14. stol. v klášteře Narthang - mnoho dalších revizí

Složení Kandžuru a Tandžuru: Např. dle Dergeského Kandžuru a Tandžuru – Kandžur: Devět oddílů z nichž nejdůležitější je např. Dulwa (vinaja-pravidla), Šerčhin (Pradžňápáramitá-morální filozofie), Do (sútry- naukové texty), Gjü (tantra-magické a esoterické texty, rituální praktiky) – Tandžur: Čtrnáct oddílů z nichž nejdůležitější se týkají např. tanter, pradžňápáramitá, súter, vinaji, džátak, gramatiky, poetiky, historie, astrologie, medicíny a farmakologie, literárních příběhů atd.

Mnišská hierarchie: Mnich začátečník: Bhikšu/Bhikšuní (tib. gelong/gelong ma – gelob ma) či ctnostný mnich v celibátu plně ordinovaný: gelong Novic: Šramanera/ tib. gecchul Novicka: Šramanerika/ tib. gecchul ma Učitel/mnich: lama/dapa Učitel/dohlížeč: gegän Představený kláštera/opat: khänpo Studovaný mnich: geše (viz gewa´i šeňen)

Tibetská buddhistická architektura v Ladaku: Architektura rané fáze (r – 1300) – Ladak: klášter Alči, Lamajuru/Senggegang, Manggjü – Guge/Lahaul a Spiti: klášter Tabo, Lhalün Architektura pozdní fáze (po r. 1400) Architektura 20. a 21. století

Školy tib. buddhismu v Ladaku: Kadampa – klášter Alči (Alči Čhökhor), v 11. stol. založen Rinčhen Zangpem (resp. žákem Kaldän Šerabem, od 15. stol. Gelugpa Gelugpa – klášter Spituk i Likir (původně Kadampa) založen ve 12. stol. za vlády Lhačhen Gjalpa/Bum De