Nové směry v darwinismu ? Co je darwinismus? Co není darwinismus v dnešní biologii?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_180 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Cumulative tests Tenses Phrases. Put the verbs into the correct form I need a rest. I _______ (run) all morning! John isn´t here. He _______ (go) to the.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Passive tenses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Test z Angličtiny 9. ročník. 1. Vyber slovo stejného významu ke slovu difficult? A, Clever B, Amusing C, Silent D, Hard E, Inexpensive.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ460 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník2. ročník.
Present Tenses Mgr. Žaneta Janečková Anglický jazyk Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
 I.E.S. Ramón Menéndez Pidal Secondary School
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
PRIMA 2014 REPRODUCTION Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Present Perfect Tense and Past Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady39Číslo DUM.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
TERCIE 2014 MENDEL´S LAWS Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_80 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Indirect Speech Statements.
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Word order Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Litoměřice, Komenského 3 Autor: Pavel Vágai.
GE - Vyšší kvalita výuky
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
GE - Vyšší kvalita výuky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
The distribution of plants, where can plants grow
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Revison of the 2nd semester
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Nové směry v darwinismu ? Co je darwinismus? Co není darwinismus v dnešní biologii?

► METODA 390 Jednotný, totálně spojitý a obecně závazný obraz světa 500 more geometrico!

Naturalists frequently speak of the skull as formed of metamorphosed vertebrae: the jaws of crabs as metamorphosed legs; the stamens and pistils of flowers as metamorphosed leaves; but it would in these cases probably be more correct, as Professor Huxley has remarked, to speak of both skull and vertebrae, both jaws and legs, &c.,--as having been metamorphosed, not one from the other, but from some common element. Naturalists, however, use such language only in a metaphorical sense: they are far from meaning that during a long course of descent, primordial organs of any kind--vertebrae in the one case and legs in the other--have actually been modified into skulls or jaws. Yet so strong is the appearance of a modification of this nature having occurred, that naturalists can hardly avoid employing language having this plain signification. On my view these terms may be used literally; and the wonderful fact of the jaws, for instance, of a crab retaining numerous characters, which they would probably have retained through inheritance, if they had really been metamorphosed during a long course of descent from true legs, or from some simple appendage, is explained.

And as natural selection works solely by and for the good of each being, all corporeal and mental endowments will tend to progress towards perfection. It is interesting to contemplate an entangled bank, clothed with many plants of many kinds, with birds singing on the bushes, with various insects flitting about, and with worms crawling through the damp earth, and to reflect that these elaborately constructed forms, so different from each other, and dependent on each other in so complex a manner, have all been produced by laws acting around us. These laws, taken in the largest sense, being Growth with Reproduction; Inheritance which is almost implied by reproduction; Variability from the indirect and direct action of the external conditions of life, and from use and disuse; a Ratio of Increase so high as to lead to a Struggle for Life, and as a consequence to Natural Selection, entailing Divergence of Character and the Extinction of less-improved forms. Thus, from the war of nature, from famine and death, the most exalted object which we are capable of conceiving, namely, the production of the higher animals, directly follows. There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that, whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved. The terms used by naturalists of affinity, relationship, community of type, paternity, morphology, adaptive characters, rudimentary and aborted organs, &c., will cease to be metaphorical, and will have a plain signification. When we no longer look at an organic being as a savage looks at a ship, as at something wholly beyond his comprehension; when we regard every production of nature as one which has had a history; when we contemplate every complex structure and instinct as the summing up of many contrivances, each useful to the possessor, nearly in the same way as when we look at any great mechanical invention as the summing up of the labour, the experience, the reason, and even the blunders of numerous workmen; when we thus view each organic being, how far more interesting, I speak from experience, will the study of natural history become!

Louis Agassiz's additions to the French translation of his Essay on Classification. Agassiz, L De l'Espece et de la Classification en Zoologie. pp Part 3, Chapter 7: Le Darwinisme. - Classification de Haeckel Balliere, Paris, 394 pp.Le Darwinisme. - Classification de Haeckel Louis Agassiz: Essay on Classification (1859) I have for Darwin all the esteem which one has to have; I know the remarkable work that he has accomplished, as much in Paleontology as in Geology, and the earnest investigations for which our science is indebted. But I consider it a duty to persist in opposition to the doctrine that today carries his name. I indeed regard this doctrine as contrary to the true methods that Natural History must inspire, as pernicious, and as fatal to progress in this science. It is not that I hold Darwin himself responsible for these troublesome consequences.... Of all the theories that shed light on Natural History natural, his is the only that has also been noisily cheered under the name of its author. Nearly all the writers who have discussed it identify it under the name of darwinsim. This is a significant fact; it proves that, immediately and in spite of a common background of benevolence in the appreciation, one admits that there is in the doctrine something other than this in that the masses generaly noticed it. This that Darwin presented as a theory about the origin of species is not a result gradually achieved by laborious researches applied to the solution of some point of detail in order to rise afterwards to a general and embracing synthesis; no, this is a doctrine that from the conception descends to facts, and seeks for facts to support one idea. It is not astonishing that a such a set of views has been decorated with the name of Unisme. Is this praise or reproval? I don't know, but the fact remains. Darwinsim will be a phase through which Natural History will pass in the course of this century. 150

Kontinentální akcenty a hereze Darwin je mrtev...

: Die Geschichte der biologischen Theorien (nejcitovanější kniha české biologie) V nadšení pro Darwinovu teorii nepochybně spočívá nejcharakterističtější rys této epochy: věřilo se, že se pomocí evoluční teorie, pomocí boje o život a nauky o postupném pokroku konečně podaří všechno vysvětlit. Od té doby se nálada veřejnosti proměnila a víra ve všemocnost Darwinových principů se vytratila, přesto však mnohé myšlenky oné epochy nadále žijí v moderních naukách....

: Die Geschichte der biologischen Theorien (nejcitovanější kniha české biologie) Pro tuto epochu charakteristická specializace vědecké práce a masová produkce objevů měla však i jisté stinné stránky: specialisté příliš ponoření do zkoumání své oblasti, vytyčené často jen vnějšími hranicemi, ztratili styk s obecnými problémy biologie, diskuse o biologických teoriích sloužila nezřídka jako nešikovně přehozená zástěrka pro bezduchost pozitivní práce.

: Die Geschichte der biologischen Theorien (nejcitovanější kniha české biologie) Byl učiněn bezpočet nových objevů, tím se však pojem objevu zploštil a objevy přišly o svou zřídkavost, jež jim dodávala na vzácnosti, díky touze po objevu za každou cenu degenerovalo někdy bádání v řemeslnou mravenčí práci, soustředění bádání ve vysokoškolských laboratořích mělo za následek, že věda, jež má ze své podstaty spočívat ve svobodné tvorbě nezávislých individualit, se někdy stávala mrtvým úřadem...

Populační genetika: NEW SYNTHESIS Biologický druh – reprodukční kontinuum, speciace a RIM Allopatrická speciace a sorting Microeoluce vs. Makroevoluce Atd. Nothing in biology makes sense except in the light of evolution!

Populační genetika: NEW SYNTHESIS Radikální genocentrismus (a genocentrický oportunismus) let Základní jednotkou, substrátem i akčním faktorem evoluce je replikátor – gen, mem

Souvislé působení přírodního výběru dtto mutační rychlosti atd. Graduální povaha evolučních transformací Spojitost jednotlivých faktorů evoluční dynamiky Genetická informace – úplný záznam evoluční historie a ultimátní operand evolučních procesů Kritika radikálního adaptacionismu Teorie přerušovaných rovnováh a ekologický čas FAD radikálních inovací – náhlé, synchronní v různých liniích (◄změna kontextu)

Morris 2000 Kambrická explose Vše podstatné v evoluci živočichů (vymezení tělních plánů, ustavení hlavních kmenů a jejich vývojového potenciálu) se událo během 40 mil. let (1% historie Země)

Willi Henning Grundzüge einer Theorie der phylogenetischen Systematik. Deutscher Zentralverlag, Berlin =Phylogenetic Systematics. Univ. of Illinois Press, Urbana Formálně objektivní, bezesporná a universálně použitelná METODA fylogenetické analýzy

Benton and Donoghue 2007 Explose instrumentálních možností, (např. PCR (*1984), počítače) ► molekulární fylogenetika: formálně jednoznačný a extrémně produktivní nástroj rekonstrukce fylogenese ► explose detailní fylogenetické informace Fylogenese Metazoa, rekonstruovaná z kompletních genomů!!

Simmonson et al Symbiogenese: K. S. Mereschkovsky ( ) 1926: "Symbiogenesis and the Origin of Species" Ivan Wallin 1927: "Symbionticism and the Origins of Species" Lynn Margulis 1981: Symbiosis in Cell Evolution ►

Genomická symbiogenese Zřejmě široce rozšířený jev i na organismální úrovni – i v mikroevolučních kontextech 2n druhy: R.lessonae, R.ridibunda Genomický symbiont: R.esculenta Velmi časté u rostlin – srv. polyploidisace (30-60% spp.) Vysoké taxony rostlin s prokázanou konstituční alloploidií

FIG. 1. (a) Phylogeny for live biological species (A-E) and two geographically separated populations (C1 and C2) of C. Branch widths are proportional to the populations’ or species’ sizes and also indicate a geographic orientation. Thus, A is a peripheral isolate from C1, and B arose within the range of C2. The sundering agents are intrinsic RIBs (black areas), extrinsic barriers to gene flow (gray areas), or both in temporal order of appearance (gray then black). (b) Simplified “stick” representation of the phylogeny in a. FIG. 2. Same phytogeny as in Fig. 1 but here depicting organismal pedigrees through 21 discrete generations leading to the present. The two lines tracing from each male (■) or female (○) in any generation identify the parents of that individual. They also describe the geographic dispersal of offspring (which is assumed to be distance-limited) and the mating events.Fig. 1 „Fylogeografická revoluce“ v populační genetice

FIG. 3. Identical phylogeny and pedigree to Fig. 2, but here in which the four allelic transmission pathways that are mutually exclusive in every generation have been highlighted by arrows. (Upper Left) Matrilineal pathway reflecting the “F → F→ F → F…” transmission route (e.g., of mtDNA). (Upper Right) Patrilineal pathway reflecting the “M → M → M → M…” transmission route (e.g., of the Y chromosome). (Lower Left) Generation-to- generation pathway through alternating genders “M → F → M → F….” (Lower Right) The reciprocal of the latter, “F → M → F → M….” Heavy arrows mark transmission routes through this pedigree that extend to the current generation; light arrows mark the same respective transmission routes that terminated before reaching the extant generation.Fig. 2 From: Avise and Wolenberg 1997 matrilinearpatrilinear Nezávislé historie jednotlivých genů, rozhodující úloha kontextu (nositele genů, a areálové historie

Leon Croizat a Panbiogeografie: Místo výskytu, home range, areál apod. je základním výrazem jsoucnosti každé biotické jednotky Histore druhů je historií jejich areálů Zdrojem speciací je rozpad areálu v důsledku vzniku barier Evoluce – sled speciačních událostí - je biotickým by- produktem změn Zemského povrchu

Postmoderní situace v evoluční biologii léta: pluralita názorů a koncepcí: majorisace kriteria (konceptuální a metodické) konsistence ► omezení oblasti působnosti (zóny totální spojitosti) jednotlivých koncepcí ► partikularisace tématu, resignace na kalvínovsko-descartovské vytčení úkolu věd

Doména „genetických“ jevů Doména „ekologických“ jevů

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Stochastické mnohofaktorové interakce organismů v proměnlivém prostředí: doména jedinečných nepředvídatelných událostí Struktura a funkce genomu, semanika molekulárních regulací a jejich syntagmatické vzorce (signální kaskády, moduly, spínače etc.) Historical-narrative explanations only: stories Open to testing and nomological- deductive explanations

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Stochastic multifactored interactions of organisms in a variable environment : a domain of impredictable, unique events Genome structure and function, semantics of molecular regulation, and its syntagmatic patterns (signalling cascades, modules of molecular regulation, triggers etc.)

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena What makes the boundary ? Domain of organisms

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Domain of organisms Pathways by which the genes produce organisms

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Domain of organisms Pathways by which the genes produce organisms Domain of EVO-DEVO

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Prospective regulation: Responding to cues never met before Retrospective regulation: by signalling from an inherited programme Organismal perspective EVOLUTION

Domain of „genetic“ phenomena Domain of „ecological“ phenomena Prospective regulation: Responding to cues never met before Retrospective regulation: by signalling from an inherited programme Organismal perspective EVOLUTION Vývojové zdroje plasticity fenotypu a jeho adaptivního potenciálu Nový rozvrh EVO-DEVO „evolution is the control of development by ecology“ (Van Valen 1973):

V tomto rozvrhu: EVO–DEVO: interface mezi ekologickým a genetickým pohledem na organismy – přístup otevírající nové obzory i v kontextu srovnávacích a systematických disciplin

Evoluční vývojová biologie EVO-DEVO at the perieruptional period

Evoluce: „Postmoderní syntéza“? „Moving from a gene- centric view of causality in evolution to a pluralistic, multi-level causality“ „Sources of plasticity“ „Thermodynamics and self-organization“ „Evo-devo was the synthesis between evolution and developmet – now it is what needs to be done to get there“

Evoluce – superposice apomorfií, evolučních novinek, modularit – a kontextů, které je produkují

Základní požadavek: respektování odlišností a specifik jednotlivých modelů a konceptuálních/metodických rámců – ohled na (kontextuální) jedinečnost vývojové události Má smysl (a lze?) za těchto okolností hledat společné rysy, obecniny typu zákonů klasických (moderních) věd?

ano Přinejmenším proto, že organismy – více než cokoliv jiného – svou jsoucností dotvrzují jednotu světa v mnohosti, odlišnosti a autonomii (nespojitosti) jeho obyvatelů Svět jako komplex reálných ekologických a evolučních událostí... neoddělitelnost jakéhokoliv projevu života od jeho kontextuálního pozadí

Wanted: Konceptuální a metodické nástroje otevírající možnost nereduktivního pojednávání těchto skutečností. ustavování komplexity a její fixace: modularita, strukturace živých subjektů apod. Informační (a fysická) rozhraní jako universální doména vyvstávání komplexity

Fysickou manifestací rozhraní – tvary organických jsoucen ►tvarovost – základní vlastnost živého Tvar – centrální charakteristika biologických makroobjetů a tradiční předmět zájmu (viz. Morfologie): synchronní záznam strukturní dynamiky příslušné interakce a kontextuální historie objektu

Morphology. This is the most interesting department of natural history, and may be said to be its very soul. Morphology. -- We have seen that the members of the same class, independently of their habits of life, resemble each other in the general plan of their organisation. This resemblance is often expressed by the term 'unity of type;' or by saying that the several parts and organs in the different species of the class are homologous. The whole subject is included under the general name of Morphology. This is the most interesting department of natural history, and may be said to be its very soul. Objekt: organismy Jediný svět Multi- dimensionalita, nespojitost, anisotropní čas Konceptuální akcenty post- postmoderního darwinismu (srv. nápadná shoda se vstupní exposici problému u Darwina samého

„More geometrico“ More geometrico