Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické obvody – základní analýza
Advertisements

Sekvenční logický obvod-úvod
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tato prezentace byla vytvořena
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Obecný postup řešení těchto typů jednoduchých příkladů:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
 vytváření signálů a jejich interpretace ve formě bitů  přenos bitů po přenosové cestě  definice rozhraní (pro připojení k přenosové cestě)  technická.
Digitální učební materiál
Nesinusové oscilátory
Vlastnosti číslicových součástek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tato prezentace byla vytvořena
Vlastnosti vedení Ing. Jaroslav Bernkopf Vlastnosti vedení
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Dvojčinné výkonové zesilovače
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-14_Impulsový signál Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SOUČÁSTKY ŘÍZENÉ NEELEKTRICKÝMI VELIČINAMI
Určení parametrů elektrického obvodu Vypracoval: Ing.Přemysl Šolc Školitel: Doc.Ing. Jaromír Kijonka CSc.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-17_Číslicový obvod Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nesinusové oscilátory s klopnými obvody
Derivační článek a jeho využití
Tato prezentace byla vytvořena
Aleš Hemelík Tomáš Jaroš
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-16_Logický obvod Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
David Rozlílek.  Hodnoty výstupních proměnných y závisejí nejen na okamžitých hodnotách vstupních proměnných x, ale i na jejich …………hodnotách To znamená.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-05_Modulace a Modulátory Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ENI-2.MA-19_Vznik a vlastnosti elektromagnetického vlnění Název školyStřední odborná.
Parametry střídavého napětí a proudu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-20_Šíření elektromagnetického vlnění Název školyStřední odborná škola a Střední.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střídavé napětí a střídavý proud
Tato prezentace byla vytvořena
TRANSFORMÁTOR Využívá principu elektromagnetické indukce
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-18_Rozdělení logických obvodů Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Vnitřní odpor, samovybíjení olověných akumulátorů Tematická oblast:Zdroje elektrické.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulované.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceOperační.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceVysokofrekvenční.
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětOdborný výcvik Tematický okruhStavba napáječů a stabilizátorů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Lekce 3. Linkový kód ● linkový kód je způsob vyjádření digitálních dat (jedniček a nul) signálem vhodným pro přenos přenosovým kanálem: – optický kabel.
Elektromagnetická slučitelnost
Regulované soustavy VY_32_INOVACE_37_748
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Můstkový usměrňovač, řízené usměrňovače
Digitální učební materiál
Číslicová technika.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Pracovní třídy zesilovačů
Elektromagnetická slučitelnost
Číslicová technika.
Digitální učební materiál
Obor: Elektrikář slaboprod Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0581 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ENI-2.MA-14_Impulsový signál Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno Autor Ing. Miroslav Krýdl Tematická oblast ELEKTRONIKA Ročník druhý Datum tvorby 28.6.2012 Anotace Tematický celek je zaměřen na problematiku základů elektroniky. Prezentace je určena žákům 2.ročníku, slouží jako doplněk učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Impulsový signál

Impuls Impuls nebo impulz (z latinského impellere) je obecné označení pro náhlou či rychlou (skokovou) změnu vnějších podmínek či vlastností, která vyvolá (indukuje) nějakou další změnu. Termín má zejména ve fyzice a v praktických technických aplikacích řadu speciálních významů. V technice se nejčastěji jedná o krátký elektrický vzruch. Ve společenské praxi se používá i v přeneseném významu ve smyslu popud, podnět, námět apod.

Digitální signál V mikroprocesorové technice a v oblasti logických obvodů se používá digitální signál (obr.1). Digitální signál je svou podstatou pevně definovaný a nelze jeho parametry obvodově měnit. Digitální signál rozlišuje dva základní stavy. Logickou 1 a 0. Tyto logické úrovně prezentují informaci o velikosti jednoho bitu. Z fyzického hlediska jsou tyto logické stavy definovány hodnotou napětí nebo proudu či jiné konkrétní veličiny. Dle používaných hodnot napětí se určuje i typ použité logiky. Obr.1: Časový průběh digitálního signálu

Digitální signál V praxi se používají IO stejné typové řady, které zpravidla používají stejných hodnot logických úrovní. Pro kladnou logiku platí: +Ucc = logická 1- H; 0V (zem) = logická 0 - L. Pro zápornou logiku platí: -Ucc = logická 0 - L; 0V (zem) = logická 1 - H. Logické hodnoty jsou napěťového charakteru s obdélníkovým tvarem průběhu. Pro jednoduchost se uvažují logické úrovně za ideální tvary obdélníku. Problém nastává u velmi rychlých operací s obdélníkem. Jeho tvar nelze považovat za obdélník, ale za lichoběžník. Jedná se především o kvalitu generátoru a o maximální transportní frekvence použitých IO. Na obr.2 je nakreslen skutečný průběh obdélníku. Obr.2: Skutečný tvar log1 Obr.1: Časový průběh digitálního signálu

V době náběhu napětí prochází tzv. zakázaným pásmem. U digitálního signálu se začíná projevovat i problematika přechodů logických úrovní, nebo-li náběžné a sestupné hrany. Z obr.2 je vidět, že logická jednička (+Ucc) je dosažena až po době náběhu. V době náběhu napětí prochází tzv. zakázaným pásmem. Zakázané pásmo je hodnota napětí mezi logickými úrovněmi, do které se nesmí napětí prezentující logickou úroveň dostat. V jiném případě nemusí vstupní hradla IO vyhodnotit správnou logickou úroveň. Tyto skutečnosti jsou důsledkem toho, že nelze používat IO, které nejsou časově přizpůsobeny. U IO se určí maximální transportní kmitočet. Při vyšším taktování obdélníkem nemusí IO správně pracovat. Informace je obsažena v hodnotě napětí. Obr.2: Skutečný tvar log1

Každý zdroj logické hodnoty (generátor, výstupní hradlo IO) dovede zajistit stabilní log1 do určitého zatížení. Zatížením jsou myšlena paralelně připojená hradla, která způsobují příčné proudy. Velikost příčných proudů nesmí výkonově ohrozit zdroj logické úrovně. Při nepřiměřeném odběru proudu může mít log1 tendenci napěťově klesat a dostat hodnotu napětí do zakázaného pásma. Digitální signál je velmi citlivý na parazitní kapacity. Parazitní kapacity způsobují zaoblení obdélníkového průběhu (integrační efekt). Při přenosu digitálních dat po metalickém vedení (kabelu) je nutno akceptovat vzdálenost (odpor) a kapacitu. Dle těchto skutečností se určí maximální provozní kmitočet pro taktovaný přenos informací. Digitální signál lze přenášet optickým kabelem, potom hodnoty RLCG nemají vliv.

Otázky ke zkoušení Nakresli a popiš ideální a skutečný digitální signál. Definuj kladnou a zápornou logiku (napiš příklad jednotlivých hodnot). Definuj co je to zakázané pásmo. Vysvětli co je to zatížení logických obvodů. Vysvětli jaký je vliv parazitních kapacit.

Použité zdroje: http://amapro.cz/public/ele/sign_dig.php. http://cs.wikipedia.org/wiki/Impuls Obr. 1: http://amapro.cz/public/ele/fyzsig4.gif 28.6.2012 Obr. 2: http://amapro.cz/public/ele/gen2.gif 28.6.2012 Ilustrace: archiv autora