ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Český stát za vlády Jagellonců
Úvod do studia dějepisu
Historická období a historické prameny
Úvod do učiva dějepisu.
Metodologie historického výzkumu volného času
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
6. ročník Pravěk.
Pravěk – vymezení pojmu
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Rozdělení pravěku na jednotlivé etapy
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
I. Starověké středomoří
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Úvod do vyučování dějepisu
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
PRAVĚK 6. ročník.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_6_ ÚVOD DO STUDIA DĚJEPISU Číslo projektu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu II. (pomocné vědy historické, datum, letopočet,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV:Pravěk TÉMATICKÝ CELEK:Nejstarší civilizace,
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DE05 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
VY _12_INOVACE_D.6.05 DĚLENÍ PRAVĚKU – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 11. září 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Opakování národních dějin (1)
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Periodizace feudalismu (feudum = půda)
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jak pracovat s učebnicí
Dějiny tělesné výchovy a sportu
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
Základní filozofické otázky
Katedra historie Filozofická fakulta UP Olomouc
Bakalářské studium archivnictví samostatný obor maior minor
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis §Historiografie - popis historických jevů, historické spisy §Historický fakt - základní prvek objektivní reality - předmět a produkt historického poznání §Historický pramen - hlavní zdroj historického poznání - písemné; obrazové; hmotné; ústní (orálná historie) §Historická kritika - posouzení pravosti historického pramene - vnejší kritika (původnost pramene) - vnitřní kritika (objektivnost pramene) §Etapy hist. práce - 1. volba a vymezení témy 2. heuristika (shromažďování materiálu, pramenů) 3. vnejší a vnitřní kritika pramenů 4. interpretace pramenů + jejich syntéza §Historické metody - 1. všeobecně-historické (logické, porovnávací, statistika, generalizace, hodnocení) 2. specifické (přímá a nepřímá, genealogická, filologická, geografická...)

ZÁKLADNÍ POJMY 2 §Pomocné vědy - archeologie (vyhledávání a výzkum hmotných pr.) - archivnictví (výběr, shromažďování a tŕídění dok.) - muzeologie (shromažďovvání materiál. památek) - demografie, diplomatika, epigrafika, genealogie, heraldika, hist. antropologie, chronologie, metrologie, numizmatika, paleografie, paleontologie, sgrafistika, státní a právní vědy §Dějiny sportu - věda o zákonitostech vzniku a vývoje sportovní teorie a praxe (ideí, prostěedků a metod sportu, organizačních forem) ve spojení s ostatními podmínkami života společnosti §Periodizace dějin - členení obsahu historického bádání z hlediska věcného, časového, prostorového

Periodizace dějin sportu Záleží na konvenci historiků. Jednotná periodizace neexistuje. Pro naše potřeby rámcového studia dějin sportu můžeme akceptovat periodizaci s přihlédnutím k evropským relacím.

PERIODIZACE DĚJIN (SPORTU) §PRAVĚK (2,5 mil před n.l.) - doba kamenná - paleolit, mezolit, neolit - doba kovová - bronzová, železná §STAROVĚK (4000 před n.l n.l.) - starověký Východ (4000 – 500 před n.l.) - euroasijská antika ( n. l.) §STŘEDOVĚK ( st) - raný ( ) - rozvinutý ( ) - pozdní, humanizmus (1400 – 1492) §NOVOVĚK - nástup kapitalizmu (15. st ) - rozvoj kapitalizmu ( ) - období imperialismu ( ) - nejnovější dějiny I ( ) - nejnovější dějiny II (od r. 1945)

POČÁTKY SPORTU V PRAVĚKU 1 Základní pojmy: § antroposociogeneze (biologický a sociální vývoj člověka) § rodová společnost § společenské vlastnictví § společenská dělba práce § pracovní výchova § iniciace Předpoklady vzniku těl. cvičení 1. Základní předpoklad: záměrně realizované pohyby k přežití (chůze, běh, skoky, plavání, zvládání nástrojů) 2. Druhý předpoklad: rozširování a kultivace instinktivních pohybů (cvičení se zbraní, jízda na zvířeti, plavidle, lyžích, blatnicích) 3. Třetí předpoklad: mimopracovní činnosti formou estetického pohybu (obrady, rituály, tance, hry) Druhy aktivit § chůze, běhy, skoky, vrhy, hody § zápas, pěstný boj, šerm § tance,plavání, veslování, jízda § hry (pohybové, bojové, míčové, cílivé) počátky akrobatiky a gymnastiky

POČÁTKY SPORTU V PRAVĚKU 2 PRÁCE - INTELEKT - INSTINKT napodobující obrady činnost pracovní výchova zdokonalená práce hry, cvičení, zábavy pracovný časvolný čas - počátky vlastního sportu