Http://diskurz.wz.cz/ Michel Foucault (Dějiny šílenství, Zrod kliniky, Slova a věci, Archeologie vědění) S krátkou předmluvou o sociologických klasicích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Socioekonomická geografie
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
2013 Marek Vácha.  v seminářích se pokusíme nahlédnout do toho, co by mohlo být „křesťanství“  a podobně se pokusíme nahlédnout do oblasti zvané „environmentální.
Metodologie historického výzkumu volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Základní číselné množiny
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Právo jako filozofický pojem
KEG Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Titulek Tvorba titulků a mezititulků. Význam titulků Podstatný prvek struktury textu – slouží k orientaci Utváří první dojem z textu Obsahuje klíčová.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Člověk jako přírodní a společenská bytost
2. Co je to dobro? Nonkognitivní teorie Kognitivní teorie
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
Metaetika Shrnutí.
Michel Foucault sociolog vědění a moci
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
Základní principy geografického výzkumu
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Michel Foucault II. část sociolog moci a subjektivity
Sociologie ?.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Muzejní pedagog jako klíčový nástroj v komunikaci s veřejností Mgr. Zdeňka Kulhavá, Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Filosofie Základy logiky.
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Média - jak s nimi a jak na ně?
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Buhismus David Lučný :D (budha).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Michel Foucault (s důrazem na práci Dohlížet a trestat)
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

http://diskurz.wz.cz/ Michel Foucault (Dějiny šílenství, Zrod kliniky, Slova a věci, Archeologie vědění) S krátkou předmluvou o sociologických klasicích

Dějiny šílenství (1961) „cílem není napsat dějiny vývoje psychiatrické vědy , ale spíš dějiny sociálního, mravního a imaginativního kontextu v němž se psychiatrie rozvinula“ (z dopisu v němž se Foucault marně snaží vysvětlit téma své knihy prof. Lindrothovi)

Dějiny šílenství „Panuje víra, že Tuke a Pinel otevřeli útulek medicíně. Ale ve skutečnosti do něj nezanesli vědu, ale osobnost a její moc (vládu), která si od vědy vypůjčovala jen plášť či nanejvýš své oprávnění. Je li postava lékaře s to uchopit šílenství, neznamená to, že je poznává, ale že je ovládá.“

MULTIKULTURNÍ ANDRAGOGIKA) Příklad toho jak se Foucaultovy myšlenky dostaly i do české odborné literatury Vědění určité sociokulturní skupiny je pak souborem obecně platných pravd o realitě. Jakékoli vybočení z institucionálního řádu sociokulturní skupiny, v níž se jedinec pohybuje, se jeví jako odklon od reality. Takové vybočení může být označeno za morální poklesek, mentální chorobu nebo prostou nevědomost (srovnej Foucault, 1993, s. 5–135). (Jaroslav Faltýn MULTIKULTURNÍ ANDRAGOGIKA)

Zrod kliniky Vydána 1963 Do jisté míry využití „odpadu“ z Dějin šílenství V kontextu Foucaultova díla vcelku srozumitelné a přístupné Žádný širší ohlas, ale mezi historiky a sociology medicíny dobře známá

Co stálo za zrodem a rozšířením kliniky jako instituce Přeměna medicínského vědění na konci 18. století – náhlý zlom spíše něž postupná přeměna v důsledku kumulace vědění Základní předpoklad – člověk nikdy nemá přístup k věcem samotným, neexistuje nic jako přímé nazření, ale poznání je vždy zprostředkováno, existuje pouze jako součást širší struktury vědění.

Slova a věci (1966) Zobecněné myšlenek Zrodu kliniky Epistéma epistemologický prostor určité epochy Epistéma tomu určuje nejen to, co je aktuálně uznáno jako pravdivé, ale i co takto může být k vědění přidáno – vymezuje hranice poznatelného. renesanční epistéma se točila kolem pojmu analogie. Klasická byla založena na synchronní analýze. Moderní epistéma je pak organizována kolem pojmů jako dějiny, subjekt nebo život (jakožto síla, která neustále „tepe“ a vyvíjí se). klasická doba je založena na synchronní analýze, moderní doba po ní následující je založena na diachronní syntéze – snaží se nacházet kontinuitu v dějinách, životě (evoluce) i samotném člověku (tvořivý suverénní subjekt humanitních věd)

Na vytvorenie najjednoduchšieho poriadku je nevyhnutný „systém prvkov“ tj. určenie segmentov, mezi ktorými sa možu objevit podobnosti a rozdiely, typy…Poriadok, to je to, čo sa predkladá vo veciach jako ich vnútorný zákon, ako skrytá sieť, pomocí ktorej sa svojím zposobom navzájom prezerajú a zároveň je to niečo, čo existuje iba prostrednictvím mriežky nejakého pohladu, nejakej mriežky, nejakého jazyka; jedine v prázdnych poliach tohoto rastra sa v hĺbke ukazuje poriadok jako už prítomný“ [Foucault 2000c: 11-12].

„Ekonomie“ „Predmetom „ekonómie“ v klasickom období je oblasť bohatstva. Je zbytočné stavať ju pred otázky ktoré pochádzajú z ekonómie iného typu, organizovanej napríklad okolo výroby alebo práce; tak isto je zbytočné analyzovať tieto rozličné pojmy (a to aj a predovšetkým vtedy, keď sa ich názov neskôr udržal s istou analógiou zmyslu) bez toho, bez toho aby sme vzali do úvahy systém, kde nadobúdajú svoju pozitivitu [Foucault 2000c: 179].

Archeologie vědění Diskurz - skupina výpovědí, které vymezují vědění (v širokém smyslu toho, co je uznáno jako pravdivé a správné) o nějakém námětu - tj. způsob jeho reprezentace. Diskurz není nějakou věčnou, transcendentní kategorií. Je to prostě množina výroků, u kterých lze odkrýt pravidla jejího formování – to znamená, že lze určit, jaká výpověď do daného diskurzu patří, je s ním v souladu a která již „mluví o něčem jiném“. Diskurz umožňuje postavit daný námět pouze určitým způsobem. Jiné způsoby, styly jimiž lze dané téma, oblast, problém formulovat, jsou omezeny [i]Zde vše znovu ukazuje na výraznou strukturalistickou inspiraci. Pokud bychom chtěli popsat Foucaultův přístup slovníkem strukturální lingvistiky, pak diskurzivní formace odpovídá jazyku a výpověď řeči. formaci vědění určité společnosti, v určité době, týkající určitého tématu. jazyk není transparentním médiem sloužícím komunikaci smyslu, který vytvářejí lidé/subjekty, ani prostým odrazem jiných sociálních sil (jak to do velké míry chápe marxismus). Jazyk je konstitutivní pro vytváření významů a smyslu.

Archeologická metoda - vytváření souvislostí z pozůstatků a dávání těchto zlomků do souvislostí, aby byla popsána pravidla hry popis archívu, nikoli jeho obsahu, ale pravidel uspořádání dokumentů odmítnutí interpretace a hermeneutiky, jde o postup podobný Durkheimovu pojetí sociálního faktu – sociální fakt je základní, neredukovatelnou jednotkou a stejně tak i diskurzivní fakt

Foucault jako intelektuální ikona