Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Advertisements

Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Tomáš Dupal Lukáš Toman Garant: Marcela Fejtová Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
Úvod do umělé inteligence
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
Informatika I Informatika pro 1. ročník 4 letého gymnázia
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Radek Pavlíček, duben 2010 Aktuální trendy v přístupnosti.
Novinky a strategie společnosti Vema, a. s.
Systémy pro podporu managementu 2
Zavádění a údržba informačních systémů
Databázové systémy Přednáška č. 7 Uživatelské rozhraní.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Converged Communications Friday, April 10, 2015 Telekomunikační technologie jako nástroj pro optimalizaci chodu zdravotnického zařízení.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Školní informační systémy
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Dokumentace informačního systému
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Ústředna Galaxy Počítačová technologie Rozsah od 0 do 512 zón
Informační podpora při krizovém řízení
Alternativní a augmentativní komunikace
8 ZÓN 16 KLÁVESNIC 32 TYPŮ ZÓN 6 VÝSTUPŮ 10 UŽIVATELSKÝCH KÓDŮ 100 UDÁLOSTÍ V HISTORII DETEKTORY KLÁVESNICE G8.
Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Počítačové sítě Terezie Gřundělová Historie Vznik a vývoj je spjat s rozvojem počítačů a výpočetní techniky První rozmach v padesátých letech.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Nový obor - počítače v medicíně a biologii  Proč je management informací ústřední otázkou v biomedicínském výzkumu.
ELIZA Josef Weizenbaum, 1966.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Expertní & znalostní systémy
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Počítačová podpora konstruování
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
PV072 – Seminář z asistivních technologií Jaromír Plhák 1/22 Úvodní hodina© J. Plhák, PV072, Podzim 2012.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Úvod do biomedicínské informatiky Lenka Lhotska Gerstnerova laboratoř, katedra kybernetiky ČVUT FEL Praha
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Pogamut2 Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v Praze 11/2008 Platforma pro výzkum, vývoj a vzdělávání.
0 A healthier tomorrow. MUDr. Pavel Kubů CEE Healthcare Business Development Manager Přínosy eHealth nástroji koordinované zdravotní péče pro klienty Maccabi.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Humanitární aplikace informatiky Jaromír Plhák. Organizace hodin Jedno vybrané téma. Obecné informace k danému tématu studenti představí vlastní.
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Informační a komunikační technologie 5. Co je to počítač, jeho využití Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
VY_62_INOVACE_ – Přímé bankovnictví Autor Ing. Hana Sůvová
SOFTWARE Operační systémy.
Vypracoval / Roman Málek
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Základní pojmy v automatizační technice
Assessment centrum.
Asistivní technologie pro mobilní zařízení PV072 Seminář z asistivních technologií Vít Vaněk
Efektivní programování V CAM software
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Tradiční metody vývoje softwaru
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Přednášky z Distribuovaných systémů
Transkript prezentace:

Dialogové systémy Reflektují v maximální míře požadavek na snadné ovládání počítačových systémů Rozšiřují možnosti využívání počítačových systémů i pro nezkušené a hendikepované uživatele Usnadňují pronikání IT do rozvojových zemí

Principy DS Komunikace mluvenou řečí Multilingualita Inteligentní dialogové strategie Adaptace na uživatele Schopnost učit se a přizpůsobovat Zohledňují osobnost a emoce uživatele

Výhody DS komunikace mluvenou řečí je tradiční a pro člověka nejpřirozenější způsob komunikace; volná komunikace, snadné ovládání eliminace chyb, vzniklých porušením pravidel komunikace v klasických komunikačních modulech

AI, Turingův test, konverzační programy (Chatterbots) 1950 Alan Turing "Computing Machinery and Intelligence " – Turingův test Joseph Weizenbaum ELIZA1966 PARRY (1972) ….

Eliza ELIZA (1966) autor J. Weizenbaum Program se pokoušel imitovat psychoterapeuta člověk s počítačem komunikoval prostřednictvím textového vstupu/výstupu, komunikace však probíhala v přirozeném jazyce (v angličtině).

Chatterbots Simulační konverzační systémy Výrazně vyžívají pattern-matching Techniky a zdroje odvozené z empirického přístupu k NLP (rozsáhlé korpusy, heuritiky …)

Turingův test, Loebnerova cena 2K – 3K pro nejlepší chatterbot 100K – Turing test Turingův test = námitky relevance embodied AI

Expertní systémy Expertní systémy (DENDRAL, INTERNIST a další), pracují s reprezentacemi znalostí expertů. Diagnostický expertní systém MYCIN, vyvinutý pod vedením E. Shortliffa. Systém integroval reprezentace znalostí infekčních nemocí ve formě faktů a inferenčních pravidel. Testování systému potvrdilo shodu expertů se systémem zhruba ve třech čtvrtinách případů.

Zpětná vazba v DS Zajišťuje kontrolu uživatele nad zadávanými údaji a zvyšuje robustnost dialogových systémů Snižuje riziko chyb a nedorozumění

Sumarizující zpětná vazba (summarizing feedback) U: [během dialogu zadá informace] S: [v momentě, kdy informace vytváří souhrnný celek, tyto informace souhrnně rekapituluje]

Grafická podpora dialogu v přirozené řeči – Talking Heads, konverzační avatar (multimodální syntéza řeči)

Holger (Center for Speech Technology, Sweden)

August

Olga

Hry

Modely DS a řízení dialogu

Modely DS Konečně-stavový model Model na bázi rámců Model na bázi agentů

Konečně-stavový model DS Struktura je representována konečným automatem (konečným orientovaným grafem) s případným využitím proměnných, Příp. dialogové strategie jsou representovány pomocí Mealyho automatu Push-down automaty Turingovy stroje HMM …

Model na bázi rámců V rámci jednoho “stavu” systém vyplňuje příslušný „formulář“ = rámec. Sloty, tj. políčka formuláře, mohou být vyplňovány v různém pořadí – smíšená iniciativa.

Model na bázi agentů Využívání metod AI “Agenti” mohou vlastní model chování a mohou reagovat na osobnost a emoce uživatele a učit se.

Komunikace Interface pro mobilní telefony Multilinguální podpora telefonní sítě Inteligentní počítačové telefonní ústředny

Doprava Informace a zajišťování jízdenek a letenek Letadlové, letištní, lodní a vlakové DS

Zdravotnictví První pomoc při diagnostice problémů DS pro pacienty Podpora dokumentace Vyhledávací systémy

Asistivní technologie Nevidomí Hluchoněmí Mentálně postižení..jinak postižení DS pro podporu programování

DS pro IT Operační systémy počítačů, handheldů a speciálních zařízení DS pro programování DS pro vývoj DS

DS pro vědecký výzkum Knihovní DS Vyhledávání referencí a citací Inferenční a verifikační systémy pro exaktní obory

Asistivní technologie Nevidomí Hluchoněmí Mentálně postižení..jinak postižení DS pro podporu programování

Právní obory Vyhledávací a dotazovací systémy Právní expertní systémy

Vojenství DS pro podporu velení DS pro simulaci vojenských operací DS pro komunikaci v extrémních situacích

Banky, burzy, peněznictví DS pro bankovní operace DS pro burzovní operace Poradní systémy

A další … Inteligentní byt (prostor) Podpora sportu DS proti závislostem Obchodní DS Podpora obchodích politických jednání …. A mnoho dalších možností