Dagmar Zemanová Komunismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
EVROPA po 1. světové válce
Rozpad SSSR, vznik SNS a formování nového Ruska
SVĚT PO PRVNÍ SVĚTOVÉ VÁLCE
Sovětský svaz.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.04/
Problémy poválečného světa
Totalitní režimy.
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Světová hospodářská krize
KOMUNISMUS Michal Hess.
Vývoj v Rusku.
Rusko Člen Dohody – 1. světová válka – východní fronta
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ruské revoluce 1917.
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_2D.9.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
První světová válka III
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
SSSR a J.V.Stalin Vývoj v Rusku po 1. světové válce J. V. Stalin
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vývoj v Rusku.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Poúnorové Československo
KOMUNISMUS V SSSR 9/18/14.
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Hospodářství SSSR ve 20. a 30. letech 20.století.
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Střední Asie a Sovětský svaz HKS 2013 Neumanová Eva Poláková Kateřina.
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Život v Sovětském svazu mezi 1. a 2. světovou.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
SSSR mezi světovými válkami I
Totalita sovětského typu
Ruské revoluce 1917.
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
Sovětské Rusko mezi světovými válkami VY_32_Inovace_02 ŠJ-4
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Nástup totality v Československu
Komunismus a fašismus.
Vývoj v Rusku.
SSSR mezi světovými válkami
ČÍNA.
Východní blok Hlavní stát východního bloku byl SSSR. Skládal se z 15 svazových republik. Byl to největší stát světa. Měl vliv ve střední a jihovýchodní.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_11_Období totality Regina Byrtusová
FAŠISMUS V ITÁLII.
Od totality k demokracii
20. století 20. léta.
BOLŠEVISMUS Kateřina Vozáryová, 4.B.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
VY_32_INOVACE_06_Vývoj v Sovětském svazu
ČESKOSLOVENSKÁ REPUBLIKA MEZI VÁLKAMI
Leninova vláda ( ).
Transkript prezentace:

Dagmar Zemanová Komunismus Zdroj: http://aktualne.centrum.cz/zahranici/fotogalerie/2013/03/22/obrazem-ve-viru-propagandy/foto/534107/

Znáš tyto osobnosti? Co mají společného? Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lenin_CL.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karl_Marx_001.jpg Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stalin_lg_zlx1.jpg Co mají společného?

Karel Marx 1818-1883 filozof, publicista teoretik dělnického hnutí, socialismu a komunismu hlásal vznik beztřídní společnosti (komunismus), zrušení soukromého vlastnictví (i násilím) třídní boj – konflikt mezi proletariátem (dělníci, rolníci, pracující inteligence) a buržoazií (majitelé továren, velkostatkáři...)

Vladimír Iljič Lenin 1870-1924 vlast.jm.Uljanov politik, revolucionář převedl Marxovo učení do praxe vedl ruskou bolševickou revoluci zakladatel Sovětského svazu

Josif Vissarionovič Stalin vlast.jm. Džugašvili (Gruzínec) blízký spolupracovník Lenina a jeho nástupce brutální diktátor miliony obětí komunistického teroru 20. – 50.léta bezmezně oslavován  kult osobnosti

Předpoklady šíření komunismu zbídačení lidí v důsledku války touha po lepším životě zklamání z dosavadních politických stran (válka) Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gelya_Markizova.jpg

Komunismus po 1.světové válce Rusko – 1917 Velká říjnová socialistická revoluce vítězství komunistů (bolševiků) ve státním převratu začátek občanské války hospodářský, politický a společenský rozvrat miliony obětí Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CWRArticleImage.jpg

Republiky rad Maďarská republika rad – březen-srpen 1919 – potlačena vojsky Rumunska a ČSR Slovenská republika rad – červen-červenec 1919 – potlačena vojskem ČSR Bavorská republika rad – duben-květen 1919 – potlačena německým vojskem Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vyhl%C3%A1%C5%A1en%C3%AD_Slovensk%C3%A9_republiky_rad.gif

Kominterna Komunistická internacionála březen 1919 mezinárodní organizace komunistických stran ovládána Moskvou Moskva vydávala příkazy ostatním stranám Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CominternIV.jpg

Vznik Sovětského svazu prosinec 1922 spojení Ruska, Ukrajiny, Běloruska, kavkazských republik později Střední Asie, Moldávie a Pobaltí existoval do r.1991 Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_the_Soviet_Union.svg

Znak SSSR Heslo: Proletáři všech zemí, spojte se! Pokus se vysvětlit znak a heslo Sovětského svazu.

Svaz sovětských socialistických republik Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soviet_Union_Administrative_Divisions_1989.jpg

Stalinova diktatura 1924 – 1953 tzv.diktatura proletariátu likvidace veškeré opozice a odpůrců likvidace vlastních spolupracovníků (ohrožení pozice), vojenských velitelů, inteligence, umělců atd. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isaak_Brodsky_stalin01.jpg

Stalinova diktatura GULAG – systém pracovních táborů vězněny miliony lidí otřesné podmínky novodobé otroctví Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Isaak_Brodsky_stalin01.jpg

Gulagy v SSSR Okomentuj mapu. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gulag_Location_Map.png

Alexandr Solženicin 1918-2008 ruský spisovatel strávil 8 let jako vězeň v gulagu Souostroví Gulag – kniha o hrůzách vězení 1970 Nobelova cena za literaturu Zkus se vžít do pocitů nevinně vězněného spisovatele. Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Solzhenitsyn_Gulag_Photo.jpg

Stalinova diktatura totalitní režim hospodářství zcela podřízeno politické moci tzv.pětileté plány – centrálně plánovaná ekonomika – důraz na těžký průmysl zemědělství – kolektivizace – násilné sdružování rolníků do družstev  HLADOMOR na Ukrajině – cca 3,5 milionu mrtvých Zdroj: http://www.komenskeho66.cz/materialy/dejepis/91.html

Kolektivizace zemědělství vznik kolchozů – zemědělských družstev násilně odebrána půda společné hospodaření – špatná produktivita odpůrci označeni za „kulaky“ – pronásledování, věznění, deportace Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Senokos_v_Moldavii.jpg?uselang=ru

Porovnej obrázky Zdroj: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/stalinsky-teror-kolektivizace-venkova/

Stalinova diktatura Dobový plakát „Zničíme kulaky jako třídu“. Zkus vysvětlit dobový plakát. Zdroj: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Plakat_unichtojim_kulaka_1930.jpg

Opakování Které osobnosti jsou spojeny se vznikem komunismu? Co označujeme pojmem diktatura proletariátu? Co znamená pojem kolektivizace, kolchoz, kulak, gulag, pětiletka?

Zápis Komunismus zakladatelé komunismu: Karel Marx (1818-1883), Vladimír Iljič Lenin (1870-1924) teorie „beztřídní společnosti“, zrušení soukromého vlastnictví, třídní boj za uskutečnění myšlenky – konflikt mezi proletariátem (dělníci, rolníci, pracující inteligence) a buržoazií (majitelé továren, velkostatkáři…) předpoklady šíření – bída a vyčerpání po Velké válce, zklamání z dosavadních politických stran

Zápis Komunismus Velká říjnová socialistická revoluce – 7.11.1917 – převzetí moci bolševiky (komunisty) v Rusku počátek občanské války - hospodářský, politický a společenský rozvrat země, miliony obětí – vojáci, civilisté

Zápis Komunismus „sovětské republiky“ v Evropě – po vzoru Ruska: Maďarská republika rad – březen – srpen 1919, obsadili i část Slovenska, vyhlášena Slovenská republika rad (červen 1919) – poraženi vojsky Rumunska a ČSR Bavorská republika rad – duben-květen 1919, Mnichov, potlačena německým vojskem

Zápis Komunismus březen 1919 – vznik tzv.Kominterny (Komunistická internacionála) – řídila komunistické strany v jiných zemí, centrum Moskva 1922 – vznik SSSR (Svaz sovětských socialistických republik) – 1.komunistický stát

Zápis Komunismus 1924-1953 – Stalinova diktatura – masové pronásledování odpůrců (i blízkých spolupracovníkú), likvidace celých národů, miliony vězňů v pracovních táborech – gulagy centrální plánování hospodářství – pětileté plány výroby, zaměření na těžký průmysl – nedostatek spotřebního zboží kolektivizace zemědělství – likvidace soukromého vlastnictví, kolchozy a sovchozy, úpadek zemědělské výroby, hladomory (Ukrajina)