Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategie CŽU ČR a její implementace
Advertisements

Problematika ověřování a uznávání podle zákona č.179/2006 Sb.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Rekvalifikace realizované Úřadem práce ČR a projekt UNIV 3
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Škola pro studenty, kteří chtějí v životě něco dokázat!
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
Národní soustava kvalifikací v aktivitách Úřadu práce ČR.
ICOLLE 2013 Profesní vzdělávání v ČR Petr BANNERT
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Další vzdělávání a Rekvalifikace v ČR
Problematika ověřování a uznávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Další vzdělávání v technických oborech Krajská konference projektu UNIV 2.
Národní soustava kvalifikací a možnosti jejího využití Monika Pokorná MŠMT
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 KRAJE , Liblice.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje
Organizační struktura
Rozvoj dalšího vzdělávání jako jedna ze strategických priorit MŠMT Celostátní seminář, Celoživotní učení 12. května 2010 Kroměříž, Dům Kultury Kroměříž.
SOUČASNÁ SITUACE V ČR, MOŽNOSTI A ZMĚNY DO BUDOUCNA
Lednice,  vzdělávání dospělých je velmi důležité (je mu však věnována menší pozornost než v zahraničí)  nabídka je dostatečná, kvalita je.
OSTRAVA 26. – 27. DUBNA 2012 ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 2 KRAJE V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI 10. KRAJSKÁ KONFERENCE PROJEKTU Jana Bydžovská.
Víme jak na to! Jiná cesta k výučnímu listu SOŠ a SOU řemesel Kutná Hora Další vzdělávání Dílčí kvalifikace UNIV 2 Kraje Budoucnost.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
PŘISPÍVÁME K ROZŠÍŘENÍ NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, PODPORUJEME UZNÁVÁNÍ JEHO VÝSLEDKŮ CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ CELOŽIVOTNÍ UČENÍ – KROMĚŘÍŽ 2010 KROMĚŘÍŽ 12.
Celoživotní vzdělávání
Národní soustava kvalifikací Semináře ve spolupráci s UNIV3 Seč, říjen 2015 Ing. Zorka Husová, NÚV Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní učení Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.
Aktuální vývoj v oblasti vzdělávání dospělých Konference k 10. výročí evropského programu Grundtvig 9. září 2010 Praha, Hotel President.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Systém DVPP Národní institut pro další vzdělávání Jiří Nekola, Miloslav Vyskočil.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna Rekvalifikace a dílčí kvalifikace ; Monika Pokorná.
3. BLOK Aktuality v DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 20. prosince 2010 CVLK - Liberec.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
UPLATNITELNOST A PODPORA TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ INOVATIVNÍMI METODAMI Projekty Národního ústavu pro vzdělávání Jana Bydžovská KONFERENCE SOŠ TŘINECKÝCH.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Liberec.
Polytechnické vzdělávání v praxi
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 26. 2. 2013, Brno

Současnost v ČR Demografie, snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání

Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání v ČR a EU v letech 2002–2011 (LFS)

Participace na dalším vzdělávání v roce 2011 (LFS)

Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV Stimulovat poptávku po DV, rozšířit nabídku DV a zajistit jeho dostupnost Propojit PV a DV Rozvinout systém uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace Sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání Rozvíjet oblast poradenství Posílit koordinační řízení a metodickou podporu DV na národní a regionální úrovni

Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesní: vytvoření uceleného systému (návaznost PV)

Aktuální data NSK 12/2012 Data platná k prosinec 2012 MMR MZe MPO MV   MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 38 100 196 3 9 10 1 366 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107

Počet zkoušek profesních kvalifikací 1/2009 - 12/2012

Počet PK spadající pod jednotlivé autorizující orgány 1/2013

Počet zkoušek dle autorizujících orgánů - 12/2012

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti rekvalifikaci dle § 108 může provádět: Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle tohoto zákona (akreditace MŠMT) Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (např. zákon o sociálních službách) Škola v rámci oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení nebo VŠ s akreditovaný studijním programem Zařízení se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (zkouška dle vyhlášky č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění vyhlášky č. 98/1982 Sb.) A B C D

Počet přijatých žádostí o akreditaci na MŠMT v jednotlivých letech

Vyhláška č. 176/2009 Sb. Existuje pro danou pracovní činnost PK? (PK uvedené na www.narodni-kvalifikace.cz) ANO = obsah vzdělávacího programu vede ke zkoušce dle NSK (zákon č. 179/2006 Sb.) NE = 1) Akreditovaný vzdělávací program bez zkoušky (vzdělávání dle vyhlášky, zkouška dle jiného právního předpisu – např. Strážník obecní policie) 2) Čistá rekvalifikace (akreditovaný vzdělávací program i zkouška dle vyhlášky - § 4)

Zkouška dle NSK a zákona č. 179/2006 Sb. Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK

Nejčastěji akreditované kurzy - profesní kvalifikace

Nejčastěji akreditované kurzy čistá rekvalifikace

Statistické šetření DV (za rok 2011) Osloveno 2987 subjektů poskytujících vzdělávání 1533 subjektů s platnou akreditací MŠMT (51,3 %) 1397 škol (SŠ, VOŠ) bez platné akreditace MŠMT, zapsaných ve školském rejstříku (46,8 %) 57 vysokých škol bez platné akreditace MŠMT (1,9 %) Návratnost 40,6 %

Statistické šetření DV 2011 Způsob financování Realizovaných rekvalifikačních programů

Statistické šetření DV Zaměření realizovaných rekvalifikačních programů Obor v % obchod, finance, řízení, a administrativu (účetnictví a daně) 26,07 osobní služby (péče o vlasy a vzhled) 24,42 počítače 14,22 strojírenství, elektrotechnika, energetika a chemie 8,82 zemědělství, lesnictví a rybářství 5,66

Budoucnost rekvalifikací Absolutní provázanost s NSK Existuje profesní kvalifikace Existuje zájem ÚP Propojení s aktivitami SR – předvídání aktuálních potřeb trhu práce Modularizace vzdělávání dle kompetencí v kvalifikačním standardu PK Umožnit realizovat rekvalifikace s ohledem na potřeby a znalosti jednotlivce (individuální akční plán) Umožnit jen realizace zkoušek Nutná diagnostika, kvalitní poradenství 20

Další kroky MŠMT v oblasti DV Příprava Strategie vzdělávání 2020 Příprava nového programovací období 2014-2020 Užší provazování PK s RVP (propojování PV a DV) Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. ???

Děkuji za pozornost jan.bruha@msmt.cz