Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace Jan Brůha Oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT UNIV 3 26. 2. 2013, Brno
Současnost v ČR Demografie, snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů, slučování škol Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech Stále nízké zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky informována ani motivována k DV, k zapojení se do procesů uznávání
Podíl dospělé populace na dalším vzdělávání v ČR a EU v letech 2002–2011 (LFS)
Participace na dalším vzdělávání v roce 2011 (LFS)
Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV Stimulovat poptávku po DV, rozšířit nabídku DV a zajistit jeho dostupnost Propojit PV a DV Rozvinout systém uznávání různých vzdělávacích cest k získání kvalifikace Sladit nabídku vzdělávání s potřebami trhu práce Zvýšit kvalitu dalšího vzdělávání Rozvíjet oblast poradenství Posílit koordinační řízení a metodickou podporu DV na národní a regionální úrovni
Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání i informálního učení 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesní: vytvoření uceleného systému (návaznost PV)
Aktuální data NSK 12/2012 Data platná k prosinec 2012 MMR MZe MPO MV MMR MZe MPO MV MŠMT MD MPSV MŽP Celkem Počet profesních kvalifikací v gesci 38 100 196 3 9 10 1 366 Počet autorizovaných osob 152 113 143 200 43 655 Počet autorizací PK 806 410 984 356 50 7 2622 Počet realizovaných zkoušek 2047 912 1956 61793 397 2 67107
Počet zkoušek profesních kvalifikací 1/2009 - 12/2012
Počet PK spadající pod jednotlivé autorizující orgány 1/2013
Počet zkoušek dle autorizujících orgánů - 12/2012
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti rekvalifikaci dle § 108 může provádět: Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle tohoto zákona (akreditace MŠMT) Zařízení s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (např. zákon o sociálních službách) Škola v rámci oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských zařízení nebo VŠ s akreditovaný studijním programem Zařízení se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (zkouška dle vyhlášky č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice, ve znění vyhlášky č. 98/1982 Sb.) A B C D
Počet přijatých žádostí o akreditaci na MŠMT v jednotlivých letech
Vyhláška č. 176/2009 Sb. Existuje pro danou pracovní činnost PK? (PK uvedené na www.narodni-kvalifikace.cz) ANO = obsah vzdělávacího programu vede ke zkoušce dle NSK (zákon č. 179/2006 Sb.) NE = 1) Akreditovaný vzdělávací program bez zkoušky (vzdělávání dle vyhlášky, zkouška dle jiného právního předpisu – např. Strážník obecní policie) 2) Čistá rekvalifikace (akreditovaný vzdělávací program i zkouška dle vyhlášky - § 4)
Zkouška dle NSK a zákona č. 179/2006 Sb. Vzdělávání ≠ kvalifikace = příprava na zkoušku Získání kvalifikace dle NSK
Nejčastěji akreditované kurzy - profesní kvalifikace
Nejčastěji akreditované kurzy čistá rekvalifikace
Statistické šetření DV (za rok 2011) Osloveno 2987 subjektů poskytujících vzdělávání 1533 subjektů s platnou akreditací MŠMT (51,3 %) 1397 škol (SŠ, VOŠ) bez platné akreditace MŠMT, zapsaných ve školském rejstříku (46,8 %) 57 vysokých škol bez platné akreditace MŠMT (1,9 %) Návratnost 40,6 %
Statistické šetření DV 2011 Způsob financování Realizovaných rekvalifikačních programů
Statistické šetření DV Zaměření realizovaných rekvalifikačních programů Obor v % obchod, finance, řízení, a administrativu (účetnictví a daně) 26,07 osobní služby (péče o vlasy a vzhled) 24,42 počítače 14,22 strojírenství, elektrotechnika, energetika a chemie 8,82 zemědělství, lesnictví a rybářství 5,66
Budoucnost rekvalifikací Absolutní provázanost s NSK Existuje profesní kvalifikace Existuje zájem ÚP Propojení s aktivitami SR – předvídání aktuálních potřeb trhu práce Modularizace vzdělávání dle kompetencí v kvalifikačním standardu PK Umožnit realizovat rekvalifikace s ohledem na potřeby a znalosti jednotlivce (individuální akční plán) Umožnit jen realizace zkoušek Nutná diagnostika, kvalitní poradenství 20
Další kroky MŠMT v oblasti DV Příprava Strategie vzdělávání 2020 Příprava nového programovací období 2014-2020 Užší provazování PK s RVP (propojování PV a DV) Novelizace zákona č. 179/2006 Sb. ???
Děkuji za pozornost jan.bruha@msmt.cz