Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0581 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-05_Modulace a Modulátory Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLICOVÁ TECHNIKA zpracování informace
Advertisements

Amplitudová, frekvenční a fázová modulace
Digitální učební materiál
Impulsová modulace Střední odborná škola Otrokovice
RYCHLOST PŘENOSU INFORMACE
Elektrotechnika Automatizační technika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Modulační metody Ing. Jindřich Korf.
Tato prezentace byla vytvořena
Výrok "Věřím, že OS/2 je předurčen stát se navždy nejdůležitějším operačním systémem." (Bill Gates, Microsoft, 1982)
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přenosová pásma Každý signál (diskrétní i analogový) vyžaduje pro přenos určitou šířku pásma: základní pásmo baseband – pro přenos signálu s jednou frekvencí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Diskrétní signály Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Miroslav Hubáček.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-14_Impulsový signál Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Určení parametrů elektrického obvodu Vypracoval: Ing.Přemysl Šolc Školitel: Doc.Ing. Jaromír Kijonka CSc.
Tato prezentace byla vytvořena
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-17_Číslicový obvod Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Tato prezentace byla vytvořena
Rozhlasové přijímače.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Modulace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-16_Logický obvod Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Tato prezentace byla vytvořena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ENI-2.MA-19_Vznik a vlastnosti elektromagnetického vlnění Název školyStřední odborná.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-20_Šíření elektromagnetického vlnění Název školyStřední odborná škola a Střední.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Počítačové sítě Přenos signálu
Modulátory.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-18_Rozdělení logických obvodů Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Počítačové sítě Přenos signálu
Elektronické zesilovače
Přijímače pro příjem FM signálu OB21-OP-EL-ELN-NEL-M
Datové komunikace Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Lekce 3. Linkový kód ● linkový kód je způsob vyjádření digitálních dat (jedniček a nul) signálem vhodným pro přenos přenosovým kanálem: – optický kabel.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Základy datových komunikací Verze 0.1. Principy datových přenosů Signál Je časová funkce fyzikální veličiny − generovaná vysílačem a přijímaná přijímačem.
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Stereofonie
Optické spojovací členy
Radiové přenosové cesty
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Kódy
Logické funkce a obvody
Modulace, základní pojmy, amplitudová modulace
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Registry – paralelní, sériový
Hardware číslicové techniky
ELEKTRONIKA Zesilovače – princip, druhy
PB169 – Operační systémy a sítě
televizních přijímačů
MODULACE Diskrétní/ tzn. v základním pásmu/ a digitální/tzn. s nosnými kmitočty/
VY_32_INOVACE_pszczolka_ Registr kruhový - aplikace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
harmonický signál – amplitudová, kmitočtová a fázová modulace
ZÁKLADY SDĚLOVACÍ TECHNIKY
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ENI-2.MA-05_Modulace a Modulátory Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno AutorIng. Miroslav Krýdl Tematická oblastELEKTRONIKA Ročníkdruhý Datum tvorby Anotace Tematický celek je zaměřen na problematiku základů elektroniky. Prezentace je určena žákům 2.ročníku, slouží jako doplněk učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Impulsová modulace

Základní parametry impulsového signálu jsou : - amplituda U n - šířka impulsu - š - posunutí náběžné hrany (čela) impulsu od základní polohy - p Pro modulaci platí, že typ modulace je odvozen od toho, který parametr je ovlivňován nf signálem. Ostatní parametry mají konstantní charakter. Ovlivňujeme-li nf modulačním signálem amplitudu Un nastává : Impulsová (pulsní) amplitudová modulace PAMU n – proměnná; š = konst.; p = konst.; Impulsová (pulsní) šířková modulace PŠMš – proměnná; U n = konst.; p = konst.; Impulsová (pulsní) polohová modulace PPM p - proměnná; U n = konst; š = konst.; Jednotlivé parametry impulsového signálu lze zakódovat číslicovým dvojkovým kódem, pak se jedná o impulsovou kódovou modulaci PCM. Základní druhy modulace s nosným impulsovým signálem UnUn t (s) U (V) šp UnUn šp

Signál získaný impulsovou amplitudovou modulací (PAM) je tvořen impulsy se stejnou šířkou a periodou, amplituda impulsu sleduje okamžitou hodnotu spojitého vzorkovaného signálu v okamžiku vzorkování. Systém PAM lze použít pouze na kratších přenosových trasách s nízkou hladinou šumu. vzorkování PAM - impulsově amplitudová modulace PAM modulace Obr. 8

Při impulsové šířkové modulaci (PŠM) je Informace o amplitudě signálu v okamžiku vzorkování zachycena šířkou impulsů. Amplituda impulsů získaných touto modulací je konstantní a nenese žádnou informaci. Na přijímací straně je proto možno amplitudovým omezením omezit zašumění signálu – v tom je přednost PŠM před PAM. vzorkování PŠM - impulsově šířková modulace PŠM modulace Obr. 9

Při vytvoření signálu impulsovou polohovou modulací (PPM) je informace o amplitudě vzorků vyjádřena okamžitou polohou (fází) impulsů. Amplituda i šířka impulsů zůstávají stejné a nenesou žádnou informaci. vzorkování PPM - impulsově polohová modulace PPM modulace Obr. 10

Při impulsové kódové modulaci (PCM) odpovídá každé kódové slovo na výstupu kvantizované amplitudě vzorku vstupního signálu. Přínos PCM spočívá v tom, že dvojková soustava PCM signálu má univerzální použití při zpracování i při přenosu informace, a jediným podstatným faktorem z hlediska dekódování PCM signálu je přítomnost či nepřítomnost kódového impulsu v přijatém kódovém slovu. Na příkladu jsou pro názornost použita 2 řádová místa – tedy 2 2 = 4 kvantizační hladiny. Jednotlivým vzorkům PAM se přiřadí hodnota vyjádřená v dvojkové soustavě podle příslušné kvantizační hladiny. Předností je tedy především malá citlivost na šum, rušení a snadná regenerace kódovaného signálu jeho tvarováním. Nevýhodou je potřeba vysokých přenosových rychlostí – PCM signál vyžaduje několikanásobně širší frekvenční pásmo než vzorkovaný spojitý signál. Zpracování a přenos může být v sériovém nebo paralelním kódu. Paralelní kód umožňuje vysokou přenosovou rychlost snížit. PCM - impulsově kódová modulace Obr. 11

PCM - impulsově kódová modulace (16 kvantizačních úrovní) U (V) t (s)

Otázky ke zkoušení 1)Co je to vzorkování signálu ? 2)Jaké jsou podmínky vzorkovacího signálu ? 3)Popiš princip modulace PAM. 4)Popiš princip modulace PŠM. 5)Popiš princip modulace PPM. 6)Popiš princip modulace PCM. 7)Co jsou kvantizační hladiny ? 8)Kolik je kvantizačních hladin při vyjádření v n-řádech (např. pro 2; 4; 8; n řádů) ?

Kesl, Jan. Elektronika I – Analogová technika. Praha :BEN, s. ISBN Obr. 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10;11: Ing. Hojka, Jiří.; Ing. Vomela,Ladislav. Radioelektronická zařízení II. Praha :SNTL, s. ISBN L26-C2-IV-31/ Ilustrace: archiv autora Použité zdroje: