IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 8 Anotace Prezentace, která se zabývá společným jmenovatelem. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci hledají společného jmenovatele. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Jmenovatel, nejmenší společný násobek a rozšiřování. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 187 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Hledání společného jmenovatele. Zlomky Hledání společného jmenovatele.
Rozšiřování zlomků Jelikož chceme najít stejného jmenovatele, tak budeme rozšiřovat zlomky. 1 ; 3 5 Znázorni jakým číslem jsme rozšiřovali. Podtrhni společného jmenovatele. 1 2 3 4 5 3 6 9 12 15 Společný jmenovatel je 15. 3 6 9 5 10 15
Společný jmenovatel Společný jmenovatel je společný násobek čísel ve jmenovatelích zlomků. Podtrhni nejmenšího spol. jmenovatele. Čísel: Společný jmenovatel: 2 ; 4 např. 6, 12, 18, … 2 3 2; 3; 4 např. 12, 24, 48, . . . 2 3 4 Obr. 1 © Václav Simandl
Převádění zlomků na společného jmenovatele 3 2 Najdeme nejmenší společný násobek čísel ve jmenovatelích. n (3,2) = 6 Zjistíme kolika jsme museli jmenovatele rozšířit a stejným číslem rozšíříme čitatele. 2 4 4 12 6 2 6 Znázorni postup hledání společného jmenovatele na vlastních zlomcích.
Hledání společného jmenovatele Nejmenší násobek (společného jmenovatele) můžeme hledat i takto: Najdeme největší číslo ve jmenovatelích. Zjistíme zda ostatní jmenovatele nejsou jeho dělitelem beze zbytku (pokud nesou). Největšího jmenovatele postupně rozšiřujeme, dokud nebudou ostatní jmenovatele jeho dělitelem. 5 ; 2 ; 3 . 5 ; 2 ; 3 . 3 2 6 6 3 2 4 12
Příklady Rozšiřte na spol. jm. a podtrhávejte jmenovatele: 2 a 4 7 3 7 3 2 4 6 4 8 12 16 20 24 28 7 14 21 3 6 9 12 15 18 21 Je to pravda? 7 a 8 35 a 42 4 5 20 20 NE Převeďte na spol. jm.: 6 a 2 9 7 6 42 2 18 9 63 7 63
Čerpáno Obr. 1. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.