IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 40 Anotace Prezentace, která se zabývá nepřímou úměrou. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci využívají k výpočtu trojčlenku a nepřímou úměru. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Tabulka, graf, nepřímá úměra, koeficient a trojčlenka Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 297 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Poměr Nepřímá úměra.
Nepřímá úměra úvahou Pět dělníků vykope základy za deset dní. Za jak dlouho je vykope deset dělníků? Čím více lidí, tím míně času potřeba. Čím méně jím, tím větší hlad. Čím více se učím, tím méně volna mám. Nepřímá úměra: čím více = tím méně čím méně = tím více Zapište příklady nepřímé úměry a podtrhněte podle jakých slov se jedná o tuto úměru.
Vzorec přímé úměry Vzorec: y k rovnice nepřímé úměrnosti x výsledek koeficient proměnná Pět dělníků vykope základy za deset dní Koeficient je za jak dlouho práci udělá jedna osoba (nemění se). Počet dělníků je proměnná (určuji kolik je osob). Počet dní je výsledek. Obr. 1 © Václav Simandl
Graf přímé úměry Pět dělníků vykope základy za deset dní. Za jak dlouho je vykope deset dělníků? Vytvoříme tabulku (vybereme tři hodnoty za x) y k x 2. Vytvoříme graf: y 50 Grafem nepřímé úměry 10 5 je PARABOLA 1 5 10 x x 1 5 10 y 50 Obr. 2 © Václav Simandl
Trojčlenka Pět dělníků vykope základy za deset dní. Za jak dlouho je vykope deset dělníků? U nepřímé úměry postupujeme takto: 5 dělníků . . . 10 dní 10 dělníků . . . x dní 5 x 10 10 0,5 x 10 . 0,5 = x 5 = x Deset dělníků vykope základy za 5 dní. Obr. 3 © Václav Simandl
Příklad 4 dělníci odvedou práci za 600 hodin. Za kolik hodin odvede práci 12 dělníků? 4 dělníci . . . 600 hodin 12 dělníků . . . x hodin 4 x 12 600 0,333 x 600 . 0,333 = x 200 = x Dvanáct dělníků odvede práci za 200 hodin. Obr. 4 © Václav Simandl
Čerpáno Obr. 1 - 4. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.