Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Korektory 2
Korekce Korekce podle požadavků posluchače změna poměru basových středových a vysokých kmitočtů Důvody korigování signálů nedokonalost lidského ucha (viz. Fletcher-Munson) nedokonalost aparatury – především reprosoustavy vliv poslechové místnosti individuální požadavky posluchače
Důvody korigování signálů Fletcher-Munsonovy křivky práh bolesti hranice bolesti hranice slyšitelnosti
Důvody korigování signálů pokles krajních kmitočtů reprosoustavy především basy korekce teoretické vyrovnání výsledné charakteristiky
Snižování prahu slyšení na vysokých kmitočtech
Úrovňový diagram, korekce B - V zkreslení šum odstup 95 dB skutečnost 90 dB potřebných 119 dB! KOREKCE + 12 dB - 12 dB basy, výšky 1 V 0,1 V 10 mV 1 mV 0,1 mV 10 µV 1 µV 0,1 µ V 10 nV
Typy korekcí Tónová clona nejjednodušší nejlevnější málo se používá bez korekce možnosti nastavení
Typy korekcí Basy - výšky nejobvyklejší citelná možnost změny zvuku ale neodborný uživatel nemá ve zvuku moc co pokazit
Typy korekcí Ekvalizér nejsložitější nejdražší neodborný uživatel může hodně pokazit výsledný zvukový vjem
Ekvalizér - maximum k 2k 4k 8k 16k všechna pásma zesílena
Ekvalizér - minimum k 2k 4k 8k 16k všechna pásma zeslabena
Reálné použití ekvalizéru k 2k 4k 8k 16k
Vlastnosti aktivních filtrů realizují korekce, které není možné udělat korekcí basy – výšky ve spojení s korekcemi basy – výšky nahrazují drahý, mnohapásmový ekvalizér jejich použití je obvykle jednoznačné: filtr 50 Hz hlukový filtr prezens filtr šumový filtr
Fitr 50 Hz omezuje častý brum síťového kmitočtu 50 Hz ostatní kmitočty omezuje minimálně selektivní filtr
Hlukový filtr strmě omezuje nejnižší kmitočty omezuje hluk větru a kročejový hluk u mikrofonů možnost nastavení obvykle od 20 Hz do 200 Hz bez korekce
Prezens filtr zdůrazňuje srozumitelnost řeči zesílení na středním kmitočtu 6 až 9 dB možnost změny středního kmitočtu 2 až 5 kHz bez korekce
Šumový filtr strmě omezuje nejvyšší kmitočty omezuje slyšitelný šum možnost nastavení obvykle od 2 kHz do 20 kHz bez korekce
Řazení filtrů mezi předzesilovač a koncový zesilovač filtry nízkých frekvencí obvykle před korekční zesilovač filtry vysokých frekvencí obvykle za korekční zesilovač
Použité zdroje: