Shrnutí – 1. přednáška 1) Proč studovat sociologii? Předmět, metoda a funkce sociologie 2) Pojem paradigma – paradigma jako základ vědy a paradigmatická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Advertisements

SOCIOLOGIE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Média: nástroj vládnoucí třídy
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vývoj sociologie. A. Formulování teorií a hypotéz B. Verifikace těchto hypotéz C. Propracování metodologie dosahování žádoucích změn V rámci sociologie.
Společnost vědění/učící se společnost
Politologie jako věda Politika moc
Historické etapy vývoje managementu
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologie Z latiny – societas – společnost, logos – věda = věda o společnosti zkoumá společnost jako celek od globálních problémů lidstva po zkoumání.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Emile Durkheim (1858 – 1917). Život E.D. Narozen v židovské rodině s rabínskou tradicí Krátce katolicmus, později agnostik Celoživotní zájem o náboženství.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie
Sociologie jako věda - opakování
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
SOCIOLOGIE Tereza Vrbová Vznik a předmět sociologie Vznik sociálních věd Vznik a vývoj sociologie – proč? Okolnosti vzniku S Podmínky vědeckosti.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
August Comte Émile Durkheim Max Weber
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Historická sociologie Martin Vávra konzultace v pátek mezi 11:30 a 12:30 na katedře sociologie.
Název politologie je složen z následujících slov:
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Soudobé společnosti Jan Sládek Katedra sociologie FFUK Sociologický ústav AV ČR
1. Úvod do studia sociologie FSS MU Brno, jaro 2015.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Dějiny sociologie.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
FILOsOFIE A VĚDA.
Dějiny sociologie Mgr. Vladimír Velešík.
Klasická sociologie (Max Weber)
Pedagogické disciplíny
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Pedagogika jako vědecká disciplína
Auguste Comte (1798 – 1857) Francie v době A. Comta (7 různých politických režimů) Otázky stability v nové (moderní) společnosti Vliv osvíceneckých myšlenek,
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Shrnutí – 1. přednáška 1) Proč studovat sociologii? Předmět, metoda a funkce sociologie 2) Pojem paradigma – paradigma jako základ vědy a paradigmatická struktura sociologie

Sociologie je věda teoreticko-empirická Metoda sociologie Sociologie je věda teoreticko-empirická Teorie jsou systémem pojmů a tvrzení, umožňujícím porozumět fenoménům světa, vysvětlovat, předpovídat, kritizovat klade hypotézy, přináší podněty ke zkoumání Empirie je systematické, kontrolované a kritické zkoumání hypotetických výroků o předpokládaných vztazích mezi přirozenými, výsledky zkoumání obohacují teorii, prověřují teorii

Funkce sociologie Kognitivní (rozšiřovat lidské poznání) Humanizační (poskytovat lidem orientaci ve společnosti, uvědomění je podmínkou svobody) Sociotechnická (funkce regulační, snaha na základě poznatků ovlivňovat skutečnost, provádět opatření)

Věda a její paradigmatický základ Vědou je takový obor, kde komunita vědců přijímá shodné paradigma. Jinak řečeno, věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru Podle T. Kuhna je vědou ten obor, kde skupina vědců zastává shodné paradigma – tzv. koncept „normální vědy“ Je sociologie „normální vědou“? Jsou tzv. exaktní vědy jednotné z hlediska paradigma?

Paradigma v sociologii Jak rozumět pojmu paradigma? - označuje převládající názor přijímaný badateli určité vědecké disciplíny za vzorový též model vědy, tradice zkoumání, struktura představ, koncepcí, hodnot, postupy řešení sociologie je věda multiparadigmatická Paradigma v sociologii: určitý pohled na společnost, na sociální skutečnost v sociologii panuje paradigmatický pluralismus a) faktualistické (svět jako objektivní realita, sociální fakta) b) behaviorální ( základem je chování lidí v sociálním kontextu) c) definiční (svět definován jedincem, interpretace reality – tzv. Thomasův teorém – není ani tak důležité, jaké věci objektivně jsou, ale jak jim lidé rozumějí, jak je definují a podle toho jednají)

Paradigma v sociologii autorita metodologie optika PARADIGMA problematika jazyk teorie

Dějiny sociologického myšlení - vznik sociologie a etapy vývoje sociologie 1) Historické a společenské podmínky vzniku sociologie – sociologie jako produkt krize moderní společnosti 2) Etapy vývoje sociologie do současnosti

Sociologie vzniká jako produkt historického přechodu od tradiční k moderní společnosti V období 17.-19.st. dochází v důsledku politických revolucí, sociálních bouří a průmyslové revoluci k převratným ekonomickým, sociálním a politickým změnám ve společnosti a) hroutí se dosavadní regulace světa práce (cechovní zřízení, agrární sektor) b) rozpad velkých rodin, tradičních forem domácností a sociálního zajištění c) krize monarchie a tradičních forem legitimizace moci d) krize náboženství jako tradičního výkladu světa Hroutí se základy tradiční společnosti (feudální, agrární, stavovské) a dochází v důsledku modernizačních procesů – byrokratizace, urbanizace, sekularizace, demokratizace k přerodu ve společnost moderní (průmyslovou, kapitalistickou, třídní) Dřívější řád, stabilita, význam náboženství nízká sociální a geografická mobilita, nízká dělba práce je nahrazován změnou, pokrokem, vědou jako výkladem světa, individualismem, racionalizací, generalizací sociálních vztahů

Dějiny sociologického myšlení – podmínky vzniku sociologie Od tradice k modernitě Společnost tradiční (feudální, agrární, stavovská) – řád, tradice, stabilita – život byl dán „osudovostí“ Společnost moderní (kapitalistická, industriální, třídní) – změna, pokrok, individualizace – život určován životním stylem

Sociologie vznikla jako produkt krize moderní společnosti Ústředním společným problémem myslitelů: radikální proměna charakteru tradiční společnosti a otázky nově vznikající moderní průmyslové společnosti - společná snaha definovat kontrolní mechanismy nově vznikající společnosti

Představitelé klasického období sociologie – otcové zakladatelé sociologie: A. Comte E. Durkheim K. Marx H. Spencer V. Pareto M. Weber G. Simmel

Etapy vývoje sociologie Klasické období (1840-1920) 2) Období empirické sociologie (1920-1945) 3) Návrat k „velkým teoriím“ (50.-70. léta) 4) Soudobá sociologie (od pol. 70.let)

Etapa „velkých teorií“ - období klasické sociologie (Comte, Durkheim, Marx, Pareto, Weber, Simmel) 1840 1920 Etapa empirické sociologie (Chicagská škola, Thomas/Znaniecky, Mayo,…) 1920 1945 Etapa návratu k „velkým teoriím“ (Strukturní funckionalismus, Parsons, Merton,…) 1945 60. - 70. lét Soudobá sociologie (Teorie pozdní modernity, Beck, Bauman,…..) 70.léta současnost

Zakladatelé sociologie August Comte Sociologii zakládá jako reakci na stav společnosti (obavy z myšlenkové anarchie, egoismu, anomie, enormní dělby práce) Sociologii koncipovat po vzoru přírodních věd (pozitivní přístup) Odhalovat zákonitosti společnosti, tyto znalosti lze využít k zásahům do společnosti, věřil v racionální sociální plánování Cílem sociologie je vybudovat systém teoretický poznatků – poslouží k překonání společenských krizí – sociologie bude sloužit elitní kastě expertů

Zakladatelé sociologie August Comte Lze opravdu vědecky řídit a regulovat společnost? Rozdělení sociologie na sociální statiku (rodina, stát, náboženství) a dynamiku (zákon tří stádií) Možnosti vědy opírá o stadiální koncepci vývoje lidského poznání teologická (fiktivní), metafyzická (abstraktní), pozitivní (vědecká)

Zakladatelé sociologie E. Durkheima – představitel sociologismu, předmětem zkoumání sociologie jsou sociální fakta, život člověka je determinován sociálními fakty „Sebevražda“ (1897) – empirický výzkum k otázce sebevražednosti v době ranně moderní společnosti Typologie sebevražd. egoistická – výsledek přehnané individuace, povýšení individuálního „Já“ nad „Já“ sociální, izolace, deprese, bezútěšnost (intelektuálové) altruistická – výsledek příliš silné integrace do společnosti, člověk absorbován společností, život má menší cenu, než to co přikazuje skupina (staří a nemocní) anomická – výsledek nenaplněných očekávání, nepoměr aspirací a možností, nerealistický pohled na skutečnost (úspěšní obchodníci) fatalistická – výsledek příliš silné společenské regulace (otroci)

Etapa empirické sociologie 1920-1945 Abstraktní uvažování o společnosti střídá orientace na konkrétní problémy, empirii, exaktnost Empirické výzkumy se rozvíjejí především v USA – výzkum sociálně patologických jevů (prostituce, alkoholismus, trestná činnost) Chicagská škola a městské studie (problém imigrace, život v ghettech, pouliční gangy, prostituce, bezdomovectví) Významné výzkumy v armádě, průmyslu E. Mayo – Hawtornský experiment (základy HR) Další výzkumy: Thomas, Znaniecky (Polský sedlák v Evropě a Americe), S. Stouffer (American Soldier), F. Trasher (The Gang)

Etapa návratu k „velkým teoriím“ 50. - 60. léta teorie společnosti---empirické výzkumy teorie středního dosahu (R. K. Merton) - teorie referenčních skupin, teorie deviantního chování, teorie názorových vůdců teorie konsensuální - strukturní funkcionalismus (T. Parsons – hlavní téma je stabilita (nikoli vývoj a proměna) společenských systémů a jejich zachování, snaha o univerzalitu a všeobecnou platnost), kořeny Comte, Durkheim, Spencer teorie konfliktu (Coser, Dahrendorf…) interpretativní sociologie (Schutz, Garfinkel…) Pozn. k tomu studijní texty F. Zich: Úvod do sociologie (str. 13- 14) a J. Keller: Úvod do sociologie (str. 88-125)

Teorie pozdní modernity (Beck, Bauman, Lipovetsky aj.) Soudobá sociologie Teorie pozdní modernity (Beck, Bauman, Lipovetsky aj.) Je naše společnost stále ještě ve fázi průmyslové modernity? Není tato podoba modernity již vyčerpaná? Kam směřuje modernizační proces společnosti? Nepřichází sociologie o společnost? Jakou roli v těchto změnách sehrávají procesy globalizace?

Společnosti pozdní doby (Petrusek, M. 2006) Cynická společnost Dětinská společnost Hlučná společnost Informační společnost Komerční společnost Masová společnost Masturbační společnost Nedomyšlená společnost Postemocionální společnost Postindustriální společnost Postmaterialistická společnost Společnost vědění Společnost kreditních karet Společnost volného času Transkulturní společnost …………………………….