Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Advertisements

Habsburská monarchie v 1. polovině 19. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
Revoluce 1848/1849 v Evropě Jaro národů
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Svět v první polovině 19 století
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
III/2 XV A
Kultura na počátku novověku
skotský mechanik, vynálezce a fyzik
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_39.
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
James Watt Fyzik Matematik vynálezce.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Průmyslová revoluce.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Michaela Sieglova 8.B. → nejstarší tepelný motor → Přeměňuje část vnitřní energie paliva uvolněné hořením na energii mechanickou → vynálezce James Watt.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Skot -P=1W -dvojčinný parní stroj -především matematik a fyzik.
Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
19. století opakování.
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Novověk – průmyslová revoluce
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848 Společnost

Anotace Materiál tvoří 15 slidů, v nichž je zachycen stav společnosti od Vídeňského kongresu dále s přihlédnutím k hospodářským a společenským dějinám Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák se seznámí s částí hospodářských dějin 1. poloviny 19. století obecně, pracuje spojmy průmyslová revoluce atd. použitý materiál. učebnice SPN a Prodos pro 8. ročník, Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a provádíme zpětnou vazbu pomocí shrnujících otázek následuje možnost zápisu do sešitu

Společnost – Emancipace národů mnoho národů žije pod nadvládou jiných národů postavení podmaněných národů je pochopitelně horší než národů vládnoucích, jako úřední řeč je jim vnucena řeč ovladatelů vytrácí se kultura podmaněných národů už před VFBR sílí zájem o vlastní jazyk, literaturu a původní kulturu snaha o emancipaci po revoluci tyto snahy sílí objevují se názory, že lidé si jsou rovni ve svých právech u různých národů je národní emancipace různá. balkánské národy se snaží v první řadě o vymanění zpod turecké nadvlády v našich zemích šlo především o jazykové a kulturní zrovnoprávnění a v další fázi o zrovnoprávnění politické – viz Národní obrození Němci nejsou pod nadvládou, ale nežijí v jednotném státě Italové také touží po sjednocení a vymanění části italského území zpod nadvlády jiných zemí

Společnost – Průmyslová revoluce masivní rozvoj techniky se nejprve projevuje v zemědělství žací stroje, mlátičky mnoho lidí se stalo „přebytečnými“ a museli hledat obživu ve městech, kam mohli odcházet po zrušení nevolnictví ve městech je práce dostatek vznikají továrny, které potřebují lidi pro obsluhu strojů lidská práce je nahrazována prací strojů manufakturní výroba je nahrazována výrobou tovární průmyslová revoluce = zavádění strojů do výroby

Společnost – Průmyslová revoluce Anglie – strojovna Evropy kolébka průmyslové revoluce 1769 – James Watt zdokonalil parní stroj univerzální motor v Anglii byly nejlepší podmínky pro rozvoj průmyslu: mír – od 17. století se neválčilo nevolnictví neexistuje od 14. století dostatek surovin díky koloniím odbytiště pro výrobky díky koloniím

James Watt James Watt (19. ledna 1736 Greenock, Skotsko – 19. srpna 1819 Handsworth, Anglie) byl skotský mechanik, vynálezce a fyzik – samouk, známý především skrze své vynálezy a vylepšení parních strojů.

Společnost – Průmyslová revoluce Technický pokrok parní stroj = symbol průmyslové revoluce nové stroje se objevují ve všech odvětvích průmyslu textilní výroba – mechanický spřádací stroj, tkalcovský stav, válcový potiskovací stroj, šlapací šicí stroj (1832, Singer) strojírenství hutnictví – vysoké pece, uhlí, koks těžební průmysl – zvýšená poptávka po železné rudě, uhlí doprava – suroviny je nutno dostat do továren 1814 – vynález parní lokomotivy – George Stephenson 1803 – parník – Robert Fulton telegraf

Robert Fulton (14. listopad, 1765 – 24. únor, 1815) byl Američan známý především jako vynálezce parníku. Toto označení není úplně přesné, protože parníky existovaly už dříve, Fulton byl však první, kdo z parníku učinil věc praktickou a později i komerční.

George Stephenson (9. června 1781, Wylam poblíž Newcastle upon Tyne - 12. srpna 1848) byl britský inženýr. Později začal vyučovat na Killingworth Colliery[zdroj?]. Jako inženýr zlepšoval v dolech parní stroje a čerpadla. Zřídil tam i několik šikmých ploch pro přepravu uhlí a nakonec 12 km dlouhou důlní dráhu. V roce 1814 předvedl úspěšně parní lokomotivu, která na kolejích postavených do svahu utáhla osm vozů s nákladem 30 tun. O rok později si ji nechal patentovat. V roce 1823 projektoval první veřejnou železniční trať pro dopravu osob na světě mezi britskými městy Stockton a Darlington (osazena strojem Locomotion). 27. září 1825 ji uvedl do provozu.

Společnost – Průmyslová revoluce Sociální důsledky průmyslové revoluce v západní a střední Evropě rychlý rozvoj, východ Evropy a Balkán zůstává agrární objevují se nové společenské vrstvy: dělníci, buržoazie dělníci pracují v továrnách, dolech a hutích 14-16 hodin denně včetně dětí dělníci byli naprosto závislí na platu, neexistovala žádná sociální síť objevují se stále dokonalejší stroje, které zastanou více práce  mnoho dělníků je propouštěno aby si zachovali práci, rozbíjejí stroje v domnění, že si zachrání místo buržoazie = bohaté měšťanstvo (továrníci, bankéři, obchodníci) = kapitalisté Pokusy o řešení situace dělníků svépomocné dělnické spolky se společnou pokladnou, z níž se vyplácela podpora stávky za lepší pracovní podmínky někteří kapitalisté si uvědomují, že v lepších podmínkách bude dělník odvádět kvalitnější práci  zřizovaly se „školky“ stavěly se domy pro dělníky; nicméně takto k dělníkům přistupovalo pouze málo kapitalistů pomoc státu – vydávány zákony, které měly zlepšit situaci – zákaz práce dětí, zkrácení pracovní doby na 12 (10)hodin, pojištění atd. vznikají i nové filozofické směry, které hledají řešení složité situace uvažují o změně systému – socialismus

Společnost – Průmyslová revoluce nereálné Karel Marx, Bedřich Engels Proměna měst příchod nový lidí vznikají předměstí = čtvrti zakládané za hradbami, které už dávno neplní svůj účel továrny, tovární čtvrti dělnické kolonie Změna způsobu života snadná přeprava zásilek na velké vzdálenosti  cizokrajné zboží se stává dostupnějším zlevňuje cestování pro zábavu i za obchodem „svět se zmenšil“ zprávy se šíří rychleji díky telegrafu, atd.

Otázky: Vysvětli pojem emancipace národa Proč u balkánských národů hovoříme o národněosvobozeneckém hnutí? Po čem toužili Němci a Italové? Zopakuj si, co jsou to manufaktury a kdy bylo u nás zrušeno nevolnictví? Kdo a kdy vynalezl parní tsroj? Proč došlo k průmyslové revoluci nejdříve v Anglii? Jaké stroje se používaly v textilní výrobě? Ovlivnilo použití strojů cenu výrobků? Které odvětví průmyslu se začala rozvíjet a proč?

Otázky: Proč muselo dojít ke změnám v dopravě? Které vynálezy dopravu usnadnily? Jaký je přínos telegrafu? Jaké bylo postavení dělníků? Proč dělníci rozbíjeli stroje? Co je buržoazie? Proč byly bourány hradby? Jaké domy se začaly stavět? Proč vznikala nová města? Jaké důsledky měl pro obyčejné lidi vynález parní lokomotivy, parníku a telegrafu?