Radoslav Škapa. Retail in Czech Republic (overview) Retail market of consumer goods Dynamical development in the past 20 years Supplier’s dominance transformed.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
Advertisements

HLAVNÍ TRENDY ROKU 2006 koncentrace trhu nabrala prudce tempo, TOP 10 obchodníků má 63% podíl na trhu rychloobrátkovým zbožím - o 10 pct více než před.
Macroeconomic Forecast Macro: GDP Growth … even though GDP dropped significantly in 2009, performance in the last two quarters suggested.
1 Trh GfK. SEB 11,5% 11,2% 1 Trh GfK CZECH REPUBLIC +22 IT*) SDA MDA Photo CE Hardware TC +2 SALES VALUE CZK (%) YTD Jan-Dec 2006/2005.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
2004 Symantec Corporation, All Rights Reserved Program ELITE pro státní správu Stanislav Jehlička Sales manager Central & Eastern Europe SYMANTEC GmbH.
Teaching programme: Economic lyceum Topic: Economic State Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ČESKÁ REPUBLIKA SLUŽBY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
NázevOlomouc Region – Basic facts Předmět, ročník Anglický jazyk, roč., kvinta - oktáva Tematická oblast Reálie - Česká republika, Olomoucký kraj,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_09.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Retail in Czech Republic
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-12-Zaměstnání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
Statistická analýza dat
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-23-Počasí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-16-Praha Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CZECH STATISTICAL OFFICE Na padesátém 81, CZ Praha 10, Czech Republic Blind Friendly Website Helena Koláčková Czech Statistical Office.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-20-Mezilidské vztahy Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INTEGRATED RESCUE SYSTEM Střední průmyslová škola Hranice Mgr. Radka Vorlová 02_Integrated Rescue System CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_14_Konverzace v Aj 6.ročník_Shopping Téma: Shopping CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_3_INOVACE_ANJ43 Název školySPŠ a.
Christmas in the UK VY_32_INOVACE_02-57 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Anglický jazyk Tematický okruh: Cvičení.
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
Czech Republic: overview of premier outsourcing hot‐spot Michal Zalesak Czech ICT Alliance Holubova 2527/ Praha 5
P OPULATION Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření Ročník2. ročník,
1 H2020 Smart, green and integrated transport Zoltan Horvath Intelligent Transport System Department, Space activities and R&D Evropská podpora výzkumu.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ V ARNSDORF, E DISONOVA 2821, OKRES D ĚČÍN, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE J AZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE, A NGLICKÝ JAZYK, V ÁNOCE A UTOR : M ICHAELA.
Název vzdělávacího materiálu
1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Kinds of shops Shopping dialogue Payment
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Shopping (Nakupování).
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Czech Christmas.
SHOPPER TRENDY NIELSEN SNÍDAŇOVÝ WORKSHOP
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Logaritma a.s. Moravičany Moravičany Czech Republic IČO: DIČ: CZ Registered at the Regional Court in Ostrava, section B, inset.
Writing commas Autor: Pavel Vágai Autor: Pavel Vágai
Transkript prezentace:

Radoslav Škapa

Retail in Czech Republic (overview) Retail market of consumer goods Dynamical development in the past 20 years Supplier’s dominance transformed into customer’s dominance Multinational supply companies established new, more efficient and modern distribution channels The market proportion of hypermarkets, supermarkets and discount stores is fully comparable to the Western European countries, following actual tendencies

Share on turnover TOP50 Coop State Local Internatioal Pramen: INCOMA Research The share of turnover per proprietor type

THE MAIN SHOPPING PLACE FOR FOOD (development )

Small shops THE MAIN SHOPPING PLACE FOR FOOD (development )

Cumulative number of hypermarkets

Tendencies in Czech retail (2008) Large-area shops (hypermarkets, discounts and supermarkets) as a whole have been permanently strengthening their market share but have been losing customers in sensitive goods categories. Remain the main point for shopping of durable food products as packed food products, beverages (Consumers preferences are usually from 75% to 83% Loosing in fresh food products (bread, pastry etc.) or specialized assortment of drugstore and cosmetics products (which are interesting from point of view of the margin!!!)

TREND: POKLES ROLE MENŠÍCH PRODEJEN plocha hypermarketů 2006: m 2  podíl malých prodejen rychle klesá  rostou velké širokosortimentní prodejny Pramen: INCOMA Research / SHOPPING MONITOR

TREND: RŮST ROLE MENŠÍCH PRODEJEN! (hlavní nákupní místo čerstvého masa)  pozice formátů se čím dál víc liší podle nakupovaného sortimentu „category killer“ roku 2010? Pramen: INCOMA Research / SUPERMARKET&DISKONT

TREND: RŮST ROLE MENŠÍCH PRODEJEN! (parfémy / deodoranty) Pramen: INCOMA Research / Drogerie

TREND: RŮST ROLE MENŠÍCH PRODEJEN! (dekorativní kosmetika) Pramen: INCOMA Research / Drogerie

Market share and the size of municipality

Floor space of hypermarkets in square meters per 1000 inhabitants

The differences in per capita purchasing power in the Czech regions Source: Purchasing power in the Czech districts and municipalities 2005 (GfK + INCOMA)

Cities with the highest shopping center space per 1,000 inhabitants Western Europe *Eastern Europe Leonding (Austria) 1,558 m2 Ljubljana (Slovenia)1,667 m2 Sankt Pölten (Austria) 1,444 m2 Karlovy Vary (Czech Republic )1,343 m2 Wiener Neustadt (Austria) 1,406 m2 Hradec Kralove (Czech Republic)1,040 m2 Stockholm (Sweden) 1,165 m2 Plzen (Czech Republic) 922 m2 Geneva (Switzerland) 891 m2 Olomouc (Czech Republic) 899 m2 * (Germany and France are not included in the statistics. Germany is available separately as “GfK GeoMarketing Retail Location Guide Germany“. The guide for France is currently under way. All retail location studies are updated annually.)

Retail TOP10: process of concentration (turnover on Czech market) 7%70% Pramen: INCOMA Research

TOP10 in Czech Retail (estimations) TOP10 marketshare 64%

The main shopping place for food- 2006

Pramen: Shopping Monitor 2006 (INCOMA Research + GfK Praha)

SHOPPING AS A WAY OF SPENDING TIME Source: SHOPPING MALL 2004 (INCOMA + GfK)

Selling time restriction Shops open during red-letter day? Non-stop Open untill 22:00? GfK Praha, 2004   

WHAT IS IMPORTANT FOR YOU WHEN BUYING FOOD?

A new contradictious tendency? Alternative trade channels In accordance with PriceWaterhouse Coopers, more than 50% of food will be traded outside classical retail. (That is, in independent convenience stores, stalls, in marketplace or multiplex.) Time-saving People-centered not technology-centered

Two-way shopping Why ATC? Aging population Single parent families, singles, one child f. No time for shopping ATC in Czech rep. Turnover 5-10 mdl. CZK per year Rate of grow: 10 – 20% A new contradictious tendency?

THE PER CAPITA PURCHASING PARITY LEVEL IN CENTRAL EUROPE RELATED TO EU 15

 Unpretentious stoic  Loyal housewife  Mobile pragmatic  Cautious Conservatie  Saver  Ambitious  Influenceable  60  80  100  120  140  50  60  70  80  90  100  110  120  130 Prefer smaller stores Prefer hypermarkets Buy necessary thing only Buy avoidable things as well Shopping behaviour

A CO TO DĚLÁ SE ZÁKAZNÍKY? -> positioning řetězců a segmentace nákupního chování cena kvalita ŠETŘIVÝ KOMUNIKATIVNÍ HOSPODYNĚ MOBILNÍ PRAGMATIK NÁROČNÝ VELKORYSÝ POHODLNÝ OPORTUNISTA NENÁROČNÝ KONZERVATIVEC EKONOM  nakupující tak trochu bloudí…  …a vnímají více rozdíly mezi formáty než mezi řetězci Pramen: INCOMA Research / Shopper Typology

Trademarks of retail chains economical (best price) Clever (Billa) Euro Shopper (Albert, Hypernova) Mince (J. Meinl) Tesco výhodný nákup (Tesco) 1 (Carrefour) 365 (Delvita) standard quality for better price Albert (Albert) Carrefour (Carrefour) Delvita (Delvita) Hypernova (Hypernova) Spar (Interspar) Tesco (Tesco) special (selected range of products) Best farm (Kaufland) Selský dvůr (Hypernova) Chef Menü (Billa) Extra kvalita (Delvita) Quality first (Billa) Julius Meinl (J. Meinl)