Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuPřetváření přírodní krajiny v kulturní Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhEnvironmentalistika Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace prezentace popisuje problematiku změn v krajinném rázu na zemi, hlavně zásah člověka, který přetváří přírodní krajinu v krajinu kulturní a industriální Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaIndustrializace, urbanizace, domestikace Datum PŘETVÁŘENÍ PŘÍRODNÍ KRAJINY V KULTURNÍ
CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDCHOZÍCH PREZENTACÍ rozdělili jsme si globální problémy, které trápí naši planetu v předchozí prezentaci jsme se bavili o problematice oteplování globálního klimatu (globální oteplování země) foto: autor
PŘETVÁŘENÍ KRAJINY jedná se o zásah člověka (lidstva) do krajiny člověk si neustále podmaňuje a přetváří krajinu lidstvo zasahuje do rázu krajiny nejrazantněji ze všech živočichů foto: autor
OBLASTI ZMĚN A JEJICH DOPADY a)urbanizace, industrializace a infrastruktura b)devastace moří a oceánů c)kácení lesů a pralesů d)odvodňování a zemědělství e) znečišťování povrchových a podzemních vod foto: autor
urbanizace přesun (stěhování) lidí z venkova do měst (většinou za prací), městské aglomerace se zvětšují industrializace je tzv. BOOM průmyslu, kdy se zvyšuje podíl průmyslové činnosti na úkor ostatních ekonomických sektorů infrastruktura budovy, elektrické vedení, odpadní potrubí, vodovodní řad, silnice, chodníky, kabeláž … URBANIZACE, INDUSTRIALIZACE A INFRASTRUKTURA
přetváření krajiny z pohledu urbanizace, industrializace a infrastruktury je v různých částech planety rozdílná většinou je vázána na ekonomický potenciál daného území Evropa již zažila několik fází urbanizace, industrializace a infrastruktury neustále buduje, nejvíce investuje do služeb, vědy, výzkumu a školství v některých chudých zemích se teprve urbanizace a industrializace rozjíždějí ZAJÍMAVOST
znečišťování moří a oceánů (průmyslová činnost a odpadní vody) rybolov prostřednictvím tzv. vlečných sítí (úbytek ryb a mořských živočichů) síť velikosti fotbalového hřiště se vleče po dně moře a ničí veškeré mořské biotopy DEVASTACE MOŘÍ A OCEÁNŮ
lesy či tropické deštné pralesy se kácejí z důvodu využití dřeva jako materiálu, nebo za účelem přetvoření lesní a pralesní krajiny na krajinu zemědělskou KÁCENÍ LESŮ A PRALESŮ foto: autor, 2x
ÚBYTEK TROPICKÝCH DEŠTNÝCH PRALESŮ foto: autor za posledních 100 let se plocha pralesů snížila o více než polovinu! dříve cca. 15 mil. Km2 dnes okolo 6 mil. Km2 pralesní plocha zaniká rychlostí cca Km2 za rok a to jak kácením, tak vypalováním nejcitelnější devastaci zaznamenávají Amazonské pralesy (Brazílie)
lidstvo potřebuje vodu pro svůj život a práci, proto reguluje vodní toky (např. problém Aralského jezera) volnou půdu využíváme k zemědělským účelům, čímž ji degradujeme a chemicky znečišťujeme (hnojiva, pesticidy) foto: autor, 2x ODVODŇOVÁNÍ A ZEMĚDĚLSTVÍ
lidstvo používá stále více chemických látek, které znečišťují ovzduší a i vodu podzemní vodu nejvíce ohrožují „kyselé“ deště, zemědělská hnojiva a únik lidských či živočišných výkalů foto: autor ZNEČIŠŤOVÁNÍ POVRCHOVÝCH A PODZEMNÍCH VOD
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Proč lidé potřebují neustále více kulturní krajiny? 2)Kdy v historii se nejčastěji hovoří o urbanizaci a industrializaci? 3)Co degraduje půdní fond v ČR nejvíce? 4)Jak vypadají oblasti na planetě, do kterých člověk vůbec nezasahuje a proč (uveď příklad)? foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN