Název EMBenzen Název sady EM BUL_CHE_12 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Iveta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hvjkbhkj Název EMPL 02 Kyslík a oxidy Název sady EM BUL_CHE_16 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie.
Advertisements

Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Digitální učební materiál
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Organická chemie.
Hvjkbhkj Název EMPL 01 Vodík a halogenidy Název sady EM BUL_CHE_15 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační.
NÁZVOSLOVÍ AROMATICKÝCH UHLOVODÍKŮ
sp2 ARENY cyklické aromatické uhlovodíky
ORGANICKÁ CHEMIE Organické látky jsou hlavně sloučeniny C, O ,H ,N dále také S, P, halogeny Vznikají v živých organismech, mohou se i vyrobit 1828 Friedrich.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Aromatické uhlovodíky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.1.10/
Identifikace vzdělávacího materiálu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Kovalentní vazby H Atomy vodíku - chybí 1 elektron do plného zaplnění elektronové slupky.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZVOSLOVÍ, DĚLENÍ, VZORCE
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
VY_32_INOVACE_06 - UHLOVODÍKY
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Aromatické uhlovodíky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Aromatické sloučeniny
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Organická chemie Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Areny.
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Areny cyklické uhlovodíky s benzenovým jádrem = 6 atomů uhlíku uspořádaných do šestiúhelníku, spojených konjugovanou vazbou (ani jednoduchá, ani dvojná!)
Organická chemie Chemie 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Areny – aromatické uhlovodíky
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Areny.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Transkript prezentace:

Název EMBenzen Název sady EM BUL_CHE_12 Vzdělávací obor Chemie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Iveta Bulawová Ročník 2 Anotace Prezentace věnovaná seznámení se základním aromatickým uhlovodíkem. Obrázky a modely vytvořeny v programu Chemsketch. Přírodní vědy aktivně a interaktivně Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace

BENZEN cyklický uhlovodík (aromatický), tvořen 6-ti atomy uhlíku

Benzen historie vazby vzorce modely reakce

Historie Benzen, který je základním aromatickým uhlovodíkem izoloval poprvé Michael Faraday v roce Strukturu navrhnul čistě intuitivně až v roce 1865 Friedrich August von Stradonitz Kekulé, německý chemik českého původu (předkové ze staročeského rodu ze Stradonic u Slaného). Údajně poté co se mu zdál sen o hadovi chytající vlastní ocas. Ovšem pozor!!! Kekulému se zdálo a navrhnul cyklickou strukturu molekuly benzenu jako takové. Co se týče aromatického jádra, myslel si, že se střídají jednoduché vazby s dvojnými. Tak se mu podařilo vysvětlit řadu vlastností benzenu, zejména jeho značnou stabilitu, přístupnost pro substituční reakce a neochotu k reakcím adičním. Nemohl však zdůvodnit, proč existují pouze tři deriváty.Friedrich August von Stradonitz Kekulé

Vazby Vazby mezi atomy uhlíku v benzenovém jádře (0,139 nm) nejsou ani jednoduché (0,154 nm), ani dvojné (0,134 nm), všechny jsou rovnocenné. Vazbu benzenového jádra vytvářejí elektrony, které spojují atomy uhlíku v kruhu a dále elektrony nad a pod rovinou molekuly benzenu, které jsou rovnoměrně rozloženy po celém řetězci a společné všem šesti uhlíkům (delokalizace)

Vzorce C6H6C6H6 Mezomerní vzorce skutečné rozložení elektronů je mezi těmito dvěma strukturami O znázornění vzorce benzenu se pokoušeli také Ladenburg a Dewar.

Reakce Nejčastější reakcí je elektrofilní substituce elektrofilní substituce  Schématický zápis + EB  HB Podrobný zápis

Modely tyčinkový (sticks) kuličky a tyčinky (baal and sticks) kalotový (spacefill)