Rané teoretické uvažování o nonfikčním filmu. desátá léta: Ricciotto Canudo: The Birth of the Sixth Art (1911)  dva aspekty kinematografické reprezentace:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Filmové vizuální efekty
Řeč, jazyk, mluva.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Obecné poučení o literatuře
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Rozbor uměleckého textu
Úvod do sociální a kulturní antropologie
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
MGR. MICHAL OBLOUK KULTURA A JEJÍ PROJEVY. KULTURA slovo latinského původu, colere = pěstovat od 16. století se používá pro označení vybraných lidských.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Science fiction & fantasy
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Je ekonomika živý objekt? Martin Vlček Smilovice‘ 04.
1 v Dřevozpracujícím družstvu Lukavec Září 2007 Jiří Majer Role benefitů.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Kultura.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Malba akrylovými barvami
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_318_Sci-fi AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Poezie ve světové literatuře
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Moje záliby Přemýšlení Kateřina Veverková
Portrét - anfas Název školy
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
KOMUNIKACE.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Koláž podle H. Bosche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými systémy.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Ideologie v digitálních hrách
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Novoplatonismus.
Základní filozofické otázky
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

rané teoretické uvažování o nonfikčním filmu

desátá léta: Ricciotto Canudo: The Birth of the Sixth Art (1911)  dva aspekty kinematografické reprezentace: 1) symbolický aspekt 2) reálný aspekt

symbolický aspekt kinematografické reprezentace ASPEKT RYCHLOSTI „Kinematograf poskytuje možnost úžasných sérií kombinací, proplétajících se dějů, jež se spojují, aby vytvořily spektákl sestávající ze sérií obrazů, pohledů v energických seskupeních, podobných živému organismu…“ „Kinematograf poskytuje možnost úžasných sérií kombinací, proplétajících se dějů, jež se spojují, aby vytvořily spektákl sestávající ze sérií obrazů, pohledů v energických seskupeních, podobných živému organismu…“ „…srážky pohybů jsou regulovány s matematickou přesností, jež uspokojí i nejfanatičtějšího běžce…“ „…srážky pohybů jsou regulovány s matematickou přesností, jež uspokojí i nejfanatičtějšího běžce…“ „Kinematograf uspokojí i nejnáročnějšího řidiče – ten při přesednutí z vozu na sedadlo v kině nepocítí, že by se cokoli zpomalilo. Kinematograf mu naopak ukáže vzdálené země, neznámé lidi, méně známé lidské zvyky, pohyby, to vše pulsující před očima v extrémní rychlosti.“ „Kinematograf uspokojí i nejnáročnějšího řidiče – ten při přesednutí z vozu na sedadlo v kině nepocítí, že by se cokoli zpomalilo. Kinematograf mu naopak ukáže vzdálené země, neznámé lidi, méně známé lidské zvyky, pohyby, to vše pulsující před očima v extrémní rychlosti.“

reálný aspekt kinematografické reprezentace ASPEKT VZTAHU K AKTUÁLNÍMU SVĚTU – MÉDIUM JAKO ODRAZ DOBY ASPEKT VZTAHU K AKTUÁLNÍMU SVĚTU – MÉDIUM JAKO ODRAZ DOBY „Kinematograf je shrnutím hodnot vědeckého věku, je formou pověřenou Kalkulem spíše než operacemi Fantazie a představuje se jako nový druh divadla – vědeckého divadla vytvářeného z precizních kalkulací a vyplývajícího z mechanického způsobu vyjádření.“ „Kinematograf je shrnutím hodnot vědeckého věku, je formou pověřenou Kalkulem spíše než operacemi Fantazie a představuje se jako nový druh divadla – vědeckého divadla vytvářeného z precizních kalkulací a vyplývajícího z mechanického způsobu vyjádření.“

dvacátá léta: Germaine Dulac: The Essence of the Cinema: The Visual Idea (1925) technické jako předpoklad estetického „V době, kdy Lumiérové přišli s kinematografem, se filmová kamera stala vědeckým nástrojem, precizní zaznamenávací pomůckou. Když později lidé, kteří pracují s ideami, objevili, že film má duši, převedla představa o duchovním(rozumovém) významu film z oblasti vědy do oblasti umění.“ „V době, kdy Lumiérové přišli s kinematografem, se filmová kamera stala vědeckým nástrojem, precizní zaznamenávací pomůckou. Když později lidé, kteří pracují s ideami, objevili, že film má duši, převedla představa o duchovním(rozumovém) významu film z oblasti vědy do oblasti umění.“

- film otrokem stávajících druhů umění (jako ztvárnění románové nebo dramatické literatury) - otroctví v umělecké sféře násilně odňalo filmu jeho původní podstatu: „ Jednou z hlavních vlastností filmu je jeho vzdělávací a poučná moc.“ „ Jednou z hlavních vlastností filmu je jeho vzdělávací a poučná moc.“

film ve své podstatě: „Ve filmu není neprozkoumaných oblastí. Film je okem otevřeným do života, okem mocnějším lidského, vidícím to, co my nespatříme. Film nás učí věci, které bychom bez něj nepoznali.“ „Ve filmu není neprozkoumaných oblastí. Film je okem otevřeným do života, okem mocnějším lidského, vidícím to, co my nespatříme. Film nás učí věci, které bychom bez něj nepoznali.“ - film jako druh mikroskopu, kterým pozorujeme to, co ve vlastní realitě sami nespatříme - film jako druh mikroskopu, kterým pozorujeme to, co ve vlastní realitě sami nespatříme - ve filmu se před námi svět vyjevuje v nekonečném detailu, ve vývoji, jež normální oko nemůže sledovat - ve filmu se před námi svět vyjevuje v nekonečném detailu, ve vývoji, jež normální oko nemůže sledovat (pomalá studie rozkvétání květů) (pomalá studie rozkvétání květů) - film jako učitel - film jako učitel

definice filmu: „Na příkře vědecké a materiální bázi můžeme položit teoretický základ nového umění, umění vizuální myšlenky, jež má kořeny v přírodě, v realitě, v nevypočitatelnosti. Vizuální myšlenka je utvářena pohybem a životem, jedná se o koncepci umění oka, umění pravdy, umění detailu a jemných nuancí, vycházející z neočekávanosti.“

raný nonfikční film

raný nonfikční film versus dokumentární film (= nonfikční film před a po 1. sv. válce – transformace nonfikčního filmování) časté rozlišení: aktualita x dokument Grierson : raná nonfikce jako deskriptivní

protoforma nonfikčního filmu : VIEW  rané nonfikční filmy strukturovány kolem potřeby prezentovat něco vizuálního  VIEW předvádí akt dívání se a pozorování  kamera funguje jako turista, divák, průzkumník  prezentovat konkrétní, vizuální; nikoli sdělení  nekonstruovanost – moment náhody, nepředpojatosti (techniky rámování, střihu, práce s offscreen ne vždy rozvíjeny jako estetické prostředky) (techniky rámování, střihu, práce s offscreen ne vždy rozvíjeny jako estetické prostředky)

žánry VIEW - popisy míst (placefilms): - popisy míst (placefilms): scény z měst, venkova, cest po cizích zemích scény z měst, venkova, cest po cizích zemích - popisy procesů (processfilms): - popisy procesů (processfilms): průmyslová výroba, stádia procesu v logickém pořádku od suroviny v užitkový předmět (např.) průmyslová výroba, stádia procesu v logickém pořádku od suroviny v užitkový předmět (např.)

nové koncepce filmu: cca 1907 – 1. sv. válka raný film:  film archivem budoucnosti  síla autenticity – herci, dekorace, krajina, rekvizity – odkaz k aktuální realitě minulosti  důvěra v objektivní neutralitu fotografického aparátu  dokumentární hodnota filmu - první výslovně rozpoznaný aspekt filmu při pokusech definovat pozici nového média v rámci širšího kulturního kontextu x ustavení stálých kin = nové téma fikčního filmu x ustavení stálých kin = nové téma fikčního filmu  válečná propaganda, Flaherty

časté obrazy: skály a moře, východ slunce, vodopády  statické, bez známek civilizace, bez lidí  kanál nepřerušovaných, opakujících se procesů  zájem konce devatenáctého století o „živost“ (simultaneita – telefon, pre-televize) (simultaneita – telefon, pre-televize)

rané cestopisné filmy  napětí mezi exotickým a konvenčním: senzační obrazy v rámci realistické estetiky senzační obrazy v rámci realistické estetiky + vzdělávací aspekt + vzdělávací aspekt  hlavní účel: sloužit jako zprostředkovaná cesta: náhrada za skutečnou cestu, kterou lze uskutečnit bez tolika peněz v kratším čase  druhy: orientace na krajinu x orientace na lidi