Základní principy anatomického názvosloví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ
Advertisements

TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Algebraické výrazy: lomené výrazy
ENERGIE Energie souvisí s pohybem a s možností pohybu, je to tedy nějaká míra množství pohybu. FORMY ENERGIE Mechanická (kinetická, potenciální) Vnitřní.
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Přívlastek (Pk).
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ČÍSLOVKY.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Substantiva 1. deklinace
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní principy anatomického názvosloví
Substantiva 1. a 2. deklinace
Nulla est medicina sine lingua Latina
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Za předpokladu použití psacích potřeb
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Substantiva 4. a 5. deklinace
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
Úvod do lékařské terminologie
Co je lékařská terminologie?
Základní gramatika latiny
Substantiva 2. deklinace
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Množina bodů dané vlastnosti
Dělitelnost přirozených čísel
Definiční obor a obor hodnot
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Dělitelnost přirozených čísel
Staroslověnština Flexe jmen.
Universitá degli Studi di Udine
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
I. – III. deklinace.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_CISLOVKY Název materiálu: Číslovky
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Základní principy anatomického názvosloví Rembrandt: Hodina anatomie doktora Tulpa, 1632, galerie Mauritshuis, Haag

Historie anatomického názvosloví Počátky anatomického názvosloví lze hledat v dílech starých řeckých a římských lékařů (Hippokratés, 5. st. př.n.l.; Galénos, 2. st. n.l.). Základy moderního anatomického názvosloví položili: Jacques Dubois (lat. Jacobus Sylvius) 1478 – 1555 Kostem ponechává stará řecká označení, zavedená Hippokratem a Galénem, vytváří však zcela nové latinské termíny pro svaly, cévy a nervy. Andreas van Wesel (lat. Andreas Vesalius) 1514 – 1564 Vydal dílo De corporis humani fabrica libri septem (Sedmi knih o ustrojení lidkého těla), ve kterém pojmenovává všechny části lidského těla výhradně latinsky. Gaspard (Caspar) Bauhin (vysl. bóen) 1560 – 1624 Zavedl přesný systém popisu anatomických struktur.

Andreas Vesalius, portrét in: Andreae Vesalii Bruxellensis, invictissimi Caroli V. Imperatoris medici, de humani corporis fabrica libri septem. (Basileae, per Ioannem Oporinum [1555]).

Historie anatomického názvosloví Pro anatomickou terminologii se tedy jako základní jazyk prosadila latina. Až do konce 19. st. je anatomické názvosloví značně rozvolněno, chybí jeho kodifikace. Odhaduje se, že na konci 19. st. existovalo přibližně 50 000 anatomických termínů, které však popisovaly asi jen 5 – 6 tisíc anatomických struktur. Pokusy o kodifikaci anatomického názvosloví: 1895 – Basilejské anatomické názvosloví (Basiliensia Nomina Anatomica; BNA). Toto názvosloví však nebylo přijato celosvětově, užívalo se jen v německy mluvících zemích, Skandinávii, Itálii, USA, Velké Británii a Japonsku. 1935 – Jenské anatomické názvosloví (Jenaiensia Nomina Anatomica; JNA nebo INA). Jedná se o revizi BNA. 1955 – Pařížské anatomické názvosloví (Parisiensia Nomina Anatomica; PNA). Přijato téměř ve všech zemích světa a platí dodnes, pouze čas od času dochází k drobným úpravám, k poslední revizi došlo v roce 1998.

Poslední úprava Pařížského anatomického názvosloví: Terminologia Anatomica. Stuttgart, Thieme Verlag, 1998.

Základní principy anatomického názvosloví Nejprve je třeba osvětlit, proč se tento kurz věnuje primárně anatomické terminologii: Anatomie je lékařský obor, v jehož názvosloví nejlépe funguje (byť v omezené míře) systém latinské gramatiky – setkáváme se zde s tvořením množného čísla a se skloňováním. Anatomie je důležitý preklinický obor, který je na lékařských fakultách studován v prvních ročnících souběžně s úvodem do lékařské terminologie. Pochopení základních principů anatomického názvosloví, tj. lingvistický vhled, velmi usnadní studium vlastní anatomie.

Základní principy anatomického názvosloví Základní principy anatomického názvosloví budeme nejprve sledovat na základě češtiny. Pochopíme-li systém v češtině, snadno ho přeneseme do latiny, protože systém latinské gramatiky je češtině velmi podobný. Varování: Pokud v této fázi, kdy budeme pracovat pouze s češtinou, systém nepochopíme, nemůže pochopit další výklad.

Základní principy anatomického názvosloví Základem pojmenování nějaké věci či osoby je podstatné jméno neboli substantivum. Toto substantivum je v 1. pádě neboli nominativu. Pokud označuje jednu věc či osobu, je v čísle jednotném neboli singuláru, označuje-li více věcí nebo osob, je v čísle množném neboli plurálu. SUBSTANTIVUM

Základní principy anatomického názvosloví Příkladem takového substantiva budiž slovo „krček“: Toto slovo je v nominativu, a protože označuje jen jednu věc, je v singuláru. KRČEK

Základní principy anatomického názvosloví Pouhé substantivum je pro přesné anatomické určení většinou nedostatečné a příliš obecné. Například „krčků“ je v těle několik. Přichází tedy potřeba výchozí substantivum nějak blíže určit (specifikovat). Blíže substantivum určíme (specifikujeme), pokud k němu přidáme další slovo. Máme dvě možnosti specifikace: a) Pomocí přídavného jména neboli adjektiva. Řekneme např., že se jedná o krček chirurgický. Všimněme si, že adjektivum odpovídá na otázku „jaký?“ – jaký krček? – chirurgický. b) K výchozímu substantivu přidáme další substantivum. Řekneme např., že se jedná o krček femuru (stehenní kosti). Všimněme si, že druhé substantivum odpovídá na otázku „koho, čeho?“ – krček čeho? – krček femuru. Oba dva typy specifikátorů /a) pomocí adjektiva, b) pomocí dalšího substantiva/ nazýváme přívlastky, protože vyjadřují vlastnosti výchozího substantiva.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem shodným První situace (a) by schematicky vypadala takto: Připomeňme si, že substantivum krček je v nominativu singuláru. Položme si nyní otázku: V jakém pádě, čísle a rodě je adjektivum „chirurgický“? Odpověď: Adjektivum „chirurgický“ je v nominativu singuláru a v rodě mužském neboli maskulinu. Všimněme si tedy, že adjektivum „chirurgický je ve stejném pádě, čísle a rodě jako řídící substantivum „krček“. Platí tedy následující pravidlo:  CHIRURGICKÝ KRČEK Adjektivum se shoduje s řídícím substantivem vždy v pádě, čísle a rodě.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem shodným Protože se takové adjektivum shoduje s řídícím substantivem v pádě, čísle a rodě, nazýváme jej přívlastek shodný Převeďme probrané schéma (a) do latiny: V tuto chvíli není potřeba, abychom latinské verzi plně rozuměli. Bude stačit, pokud si uvědomíme, že latinská verze se řídí stejnými zákonitostmi jako verze česká, tedy: Adjektivum „chīrūrgicum“ je v nominativu. S řídícím substantivem se shoduje v pádě, čísle a rodě.  COLLUM CHIRURGICUM

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem neshodným Druhá situace (b) bude schematicky vypadat takto: Řídící substantivum „krček“ je dále specifikováno druhým substantivem „femur“. Substantivum „krček“ je v nominativu, v jakém pádě je ale „femur“? Odpověď: v 2. pádě neboli genitivu, odpovídá zde na otázku „koho, čeho?“. Platí tedy následující pravidlo: KRČEK  FEMURU Je-li substantivum (I) specifikováno dalším substantivem (II), je toto substantivum (II) vždy v genitivu.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem neshodným Všimněme si, že druhé substantivum (v našem případě femur) se s řídícím substantivem neshoduje v pádě (a nemusí se shodovat ani v čísle a rodě), takové substantivum tedy nazýváme přívlastek neshodný. Opět převeďme probrané schéma (b) do latiny: Není potřeba latinské verzi zcela rozumět. Opět postačí uvědomit si, že latinská verze se řídí naprosto stejnými zákonitostmi jako verze česká, tedy: Substantivum „collum“ je v nominativu, substantivum femur je v genitivu, což se projevuje jeho jiným tvarem: nom. femur, gen.: femoris. COLLUM  FEMORIS

Základní principy anatomického názvosloví Příklad kombinované konstrukce s přívlastkem shodným i neshodným Výchozí substantivum lze specifikovat zároveň přívlastkem shodným i neshodným. Představme si substantivum: „přepážka“. Toto substantivum budeme specifikovat: a) adjektivem: „kostěná“, přívlastek shodný; b) substantivem: „nos“, přívlastek neshodný. Schematicky bude spojení vypadat takto:  PŘEPÁŽKA KOSTĚNÁ  NOSU

Základní principy anatomického názvosloví Příklad kombinované konstrukce s přívlastkem shodným i neshodným Okomentujeme si předchozí schéma: Substantivum „přepážka“ je v nominativu singuláru, rodu ženského neboli feminina. (Pozor: Pracujeme zde s českým slovem „přepážka“, které je v češtině rodu ženského, latinský ekvivalent „septum“ je však rodu středního /neutrum/. Podobně i v následujících příkladech nemusí rod českého substantiva odpovídat rodu substantiva latinského.) Adjektivum „kostěná“ (přívlastek shodný), které ho specifikuje, proto musí být také v nominativu singuláru a musí to být také femininum. Druhé substantivum „nos“ (přívlastek neshodný), které rovněž specifikuje řídící substantivum „přepážka“, musí být v genitivu. Můžeme se na něj zeptat: čeho přepážka – přepážka nosu. Jen pro zajímavost si uveďme tento termín v latinském znění, mějme na vědomí, že zde platí stejná pravidla jako v češtině: Sēptum nāsī osseum

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (I) Struktura anatomického termínu však může být složitější než tomu bylo v předchozích ukázkách. Přívlastky totiž mohou mít své vlastní přívlastky, a tak se může struktura anatomického termínu různě „větvit“. Vyjděme z již známého schématu: KRČEK  FEMURU

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (I) Představme si, že budeme chtít dodat, že se jedná o femur levý. Jinými slovy: substantivum „femur“ budeme dále specifikovat adjektivem „levý“. Toto adjektivum se pak stává přívlastkem shodným ke slovu femur. Schéma pak bude vypadat následovně: Otázka: V jakém pádě, čísle a rodě bude adjektivum „levý“? Odpověď: Adjektivum „levý“ je přívlastkem shodným k substantivu „femur“, proto se s ním musí podle pravidel o přívlastku shodném shodovat v pádě, čísle a rodě, bude tedy v genitivu singuláru a bude to maskulinum. Kdybychom nechali adjektivum „levý“ v nominativu, výraz by neříkal: „krček levého femuru“, ale „levý krček femuru“ – což by nedávalo smysl, protože femur má krček pouze jeden. Pro zajímavost si uveďme toto spojení v latině: collum femoris sinistrī KRČEK   FEMURU LEVÉHO

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (II) Jinou strukturu pozorujeme u výrazu „vnitřní týlní hřeben“. Jedná se o výraz složený z jednoho substantiva „hřeben“, které je blíže určeno dvěma adjektivy „týlní“ a „vnitřní“. Schéma vypadá takto: Komentář ke schématu: Substantivum „hřeben“ je specifikováno dvěma adjektivy (přívlastky shodnými), tzn. obě dvě adjektiva musejí být v nominativu singuláru a musejí to být maskulina. Pro zajímavost uveďme latinskou podobu výrazu: crista occipitālis interna   TÝLNÍ HŘEBEN VNITŘNÍ

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (III) Posledním příkladem je spojení „volná část horní končetiny“. Jedná se o výraz složený ze dvou substantiv „část“ a „končetina“ a ze dvou adjektiv „volná“ a „horní“. Adjektivum „volná“ blíže určuje substantivum „část“, adjektivum „horní“ specifikuje substantivum končetina. Schéma bude vypadat takto:  ČÁST VOLNÁ   KONČETINY HORNÍ

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (III) Komentář ke schématu: Výchozí substantivum „část“ je specifikováno přívlastkem shodným (adjektivem) „volná“ a zároveň přívlastkem neshodným (substantivem) „končetina“ – proto je končetina v genitivu. Substantivum „končetina“ je dále specifikováno svým vlastním přívlastkem shodným „horní“. Jmenné kategorie užitých slov jsou následující: část – nominativ singuláru, femininum volná – nominativ singuláru, femininum končetiny – genitiv singuláru, femininum horní – genitiv singuláru, femininum Pro zajímavost uveďme latinskou podobu výrazu: pars lībera membrī superiōris

Základní principy anatomického názvosloví Shrnutí Poznali jsme, že anatomické názvosloví pracuje se substantivy, které je možno dále specifikovat: adjektivem (popř. řadovou číslovkou – např. „pátý obratel“), které se s řídícím substantivem shoduje v pádě, čísle a rodě – přívlastek shodný; dalším substantivem, které je vždy v genitivu (2. pádě) – přívlastek neshodný Substantivum v genitivu může být dále specifikováno ať už adjektivem, které v tomto případě musí být v genitivu (shoduje se se svým substantivem), nebo dalším substantivem, které je jako přívlastek neshodný vždy v genitivu. Z toho vyplývá: Pro účely anatomické terminologie stačí seznámit se se substantivy a adjektivy (řadovými číslovkami), které se budou objevovat pouze v nominativu a genitivu (1. a 2. pádě) – na tyto dva pády se tedy můžeme omezit (přestože latina má pádů šest). Přirozeně však budeme muset rozlišovat singulár (jednotné číslo) a plurál (množné číslo), protože řada termínů bude označovat větší počet: Např. ve spojení „svaly zad“ – budou „svaly“ v nominativu plurálu, nebo ve spojení „ohybač prstů“ – bude ohybač v nominativu singuláru /je jeden/, zatímco „prsty“ v genitivu plurálu /je jich více).

Základní principy anatomického názvosloví Důležité pojmy V předchozím výkladu jsme poznali několik důležitých pojmů, shrňme si je a uveďme i jejich zkratky, které budou užívány v dalších textech. Odborné jazykové termíny, vycházející z latiny, je třeba dobře ovládnout, protože budeme pracovat výhradně s nimi, tzn. již nezazní „jednotné číslo“, ale pouze „singulár“ nebo „sg.“ český termín odborný termín zkratka podstatné jméno substantivum subst. přídavné jméno adjektivum adj. 1. pád nominativ nom. 2. pád genitiv gen. číslo jednotné singulár sg. číslo množné plurál pl. rod mužský maskulinum m. rod ženský femininum f. rod střední neutrum n.