Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován Mgr. Evou Majlišovou Zdroj obrázků - Rozklad výrazů na součin VYTÝKÁNÍ
Zapiš tato čísla jako součin 2O ?
20 = Číslo jsme rozložili na součin Máme dvě čísla 56 a 84. Jak s těmito čísly souvisí tato čísla? 2,4,7 ? Najdi aspoň dva společné dělitele těchto čísel: 36 a a a a a a a a a 25 Jsou to společní dělitelé čísel 56 a 84.
= x. x. x. y x. x. y Rozlož tento výraz na součin: 56x²y³ = 4x³y + 6x²y = x. x. y. y. y 1) Rozložíme každý člen na součin. 2) Najdeme společného dělitele všech členů. 3) Společného dělitele napíšeme před závorku = „VYTKNEME“ a zbytek opíšeme do závorky.. (2x + 3). x. y= 2x²y. (2x + 3)= 2
Rozklad výrazu na součin – 1. způsob VYTÝKÁNÍ Postup: 1) najdeme společného dělitele všech členů výrazu (společná proměnná = stejný základ a nejmenší exponent) 2) společného dělitele vytkneme před závorku a zbytek dáme do závorky 4x²y + 14xy = 2xy. (2x + 7) Rozlož tyto výrazy na součin: 24xy + 36x – 12xy² 56x²y – 24xy + 32xy² 39ab + 26ab² - 13a³b 25klm – 15klm³ + 35k²lm 12x. (2y + 3 – y²) 8xy. (7x – 3 + 4y) 13ab. (3 + 2b – a²) 5klm. (5 – 3m² + 7k)
Tak co si odnášíte z dnešní hodiny? Jak rozkládáme výrazy na součin? Doufám, že se vám hodina líbila. Děkuji za pozornost.