Tomáš Markovič, Jan Hirschner. Oči fyzika  “ Vidí to, co je lidským očím odepřeno “ Teplota, osvětlení, zvuková intenzita Vzdálenost, rychlost Zrychlení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zatížení od dopravy v tunelu metra
Advertisements

Dráha, rychlost, čas.
Graf pohybu 1. díl Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
11. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB II.
10. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB I.
Vysoká rychlost největším zabijákem Při každé padesáté nehodě, kterou způsobí řidič „závodník“, zemře jeden člověk. V roce 2008 tak zahynulo 432 lidí,
Inerciální měřící systémy
CAIS Pohled na pneumatiku v řezu Senzor Styčná plocha ・ deformace ・ zrychlení ・ tlak ・ teplota, atd. Sledování stavu pneumatiky v oblasti styčné plochy.
Změny teploty vzduchu v průběhu času
Fy – sekunda Yveta Ančincová
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Kinematika 4. PRŮMĚRNÁ RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
Recyklace RNDr. Ladislav Pospíšil, CSc EXKURZE PETKA CZ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Fyzika 2. stupeň VY_52_INOVACE_01_06 Rychlost dopravních prostředků.
Grafické znázornění pohybu
Skládání kmitů.
Termoluminiscenční dozimetrie
Plánování a organizace veřejné dopravy
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dopplerův jev a vzduchová dráha Jan Bednařík Gymnázium Šternberk Jan Tomášek SŠ aplikované kybernetiky Hradec Králové.
Struktura měřícího řetězce
DYNAMIKA Newtonovy zákony: První Newtonův zákon: (zákon setrvačnosti)
Měření rychlosti světla Foucaultovou metodou
Dopplerův jev a vzduchová dráha
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Matematické modelování Dopravní nehoda Bc.Ondřej Tyc Stavba výr. strojů.
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
V této práci jsme se zaměřili na použití buzoly a azimutu v praxi. Ověřili jsme si také znalost trigonometrie, kterou jsme probírali v druhém ročníku.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Gymnázium Jakuba Škody Septima A 2011/2012.  Cílem tohoto matematicko-fyzikálního projektu byla ukázka využití vektorů v praxi.  Základním úkolem projektu.
vektorová fyzikální veličina vyjadřuje míru vzájemného působení dvou těles Účinky: a)statické b) dynamické měří se siloměrem je příčinou pohybu.
SNÍMAČE A AKČNÍ ČLENY - senzory polohy, rychlosti a zrychlení - FD ČVUT PRAHA Y1SC.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Trigonometrie v praxi. 1) Vánoční strom Naším prvním úkolem bylo, zjistit výšku vánočního stromu v Kozlovicích před místním pivovarem.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Impuls síly.
Vysoká rychlost je největším zabijákem Při každé padesáté nehodě, kterou způsobí řidič „závodník“, zemře jeden člověk. V roce 2008 tak zahynulo 432.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_41_06 Název materiáluRovnoměrně.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.1.
Kosík, Novák, Stiskálek, Trhlík. vektorová veličina odvozená ze soustavy SI změna polohy za čas při mechanickém pohybu dělení: okamžitá rychlost průměrná.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
RNDr. Ladislav Pospíšil, CSc.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Délka kružnice, obvod kruhu
Úvod do praktické fyziky
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Průměrná rychlost – úlohy II
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Grafy popisující pohyb
Vibrační reproduktor zvukem budoucnosti?
Rychlost a dráha rovnoměrného pohybu. Vypracoval: Lukáš Karlík
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pohyb těles-fyzika hrou
Vztah výchylky, rychlosti a zrychlení
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
e/m měření měrného náboje elektronu
Transkript prezentace:

Tomáš Markovič, Jan Hirschner

Oči fyzika  “ Vidí to, co je lidským očím odepřeno “ Teplota, osvětlení, zvuková intenzita Vzdálenost, rychlost Zrychlení na dvou osáchZrychlení na jedné ose Interface Ovládací prvek měření Uchovává naměřená data Komunikuje s počítačem pomocí programu Datastudio

Co a kde jsme měřili ?  Metro – linka A Depo HostivařDejvická  Autobusy – linky 176 a Stadion StrahovKarlovo náměstí 217 DejvickáKoleje Strahov  Tramvaj – linka 18 Karlovo náměstíStaroměstská  Eskalátory – stanice Náměstí Míru

Laboratoř vs. terén V laboratořiV terénu  Neočekáváme přesné výsledky  Práce pod tlakem času  Zaměřujeme se spíše na konkrétní interpretaci naměřených hodnot  Vyžadujeme přesné výsledky  Čas nás většinou netlačí  Větší možnosti použití naměřených hodnot (odvozování, potvrzování teorií, průběh děje …)

Měření č. 1 – Metro linka A Jak to vypadalo ? (Ilustrační foto)

Zde by měla být ukázka práce s grafem, protože ale grafy bylo možno spustit jenom v programu datastudio a měli 70 MB tak jsme je nemohli uploadovat. Jejich ukázka je proto jenom v proceedingu.

Co jsme zjistili ?  Metro ujelo trasu za 21 minut 40 s  Nikdy prudce nezatáčelo  Automatika vyrovnává drobná zpoždění  Při otřesech nejsou výstupní hodnoty směrodatné  Ověřili jsme, že naměřené hodnoty korespondují s reálnými pozorováními

Měření č. 2 – autobus č. 176

Zde by měla být ukázka práce s grafem, protože ale grafy bylo možno spustit jenom v programu datastudio a měli 70 MB tak jsme je nemohli uploadovat. Jejich ukázka je proto jenom v proceedingu.

Co jsme zjistili ?  Autobus ujel trasu za 16 minut 30 sekund  V autobuse na nás působí při zatáčkách větší setrvačné síly než při zrychlení / brzdění.  Nastala hrubá chyba měření  Naměřené hodnoty přesto měly výpovědní hodnotu

Měření č. 3 – tramvaj č. 18

Zde by měla být ukázka práce s grafem, protože ale grafy bylo možno spustit jenom v programu datastudio a měli 70 MB tak jsme je nemohli uploadovat. Jejich ukázka je proto jenom v proceedingu.

Co jsme zjistili ?  Z Trojanky jsme se na Břehovku dostali 18kou za 8 minut 30 sekund.  V tramvaji na nás působí větší setrvačné síly při zrychlování / brzdění než v zatáčkách.  Odhadli jsme, že senzor zrychlení funguje na principu gyroskopu.

Měření č. 4 – autobus č. 217

Zde by měla být ukázka práce s grafem, protože ale grafy bylo možno spustit jenom v programu datastudio a měli 70 MB tak jsme je nemohli uploadovat. Jejich ukázka je proto jenom v proceedingu.

Co jsme zjistili ?  Autobus ujel trasu za 6 minut.  V zatáčkách před Strahovem jsme naměřili největší hodnoty zrychlení vůbec.  V autobuse se zřejmě projevuje zpětný ráz po průjezdu zatáčkou.  Díky otřesům a velkým výchylkám je měření dost nejednoznačné.

Měření č. 0 - Eskalátor Eskalátory na náměstí Míru

Jak jsme měřili hloubku ? ZrychleníSklon Vzdálenost v čase Rychlost Dráha uražená na eskalátoru Čas strávený na eskalátoru Hloubka

Jak jsme měřili hloubku ? α g α y gn 1.Naměřili jsme čas a poměr pohybové složky zrychlení ke tíhovému zrychlení. 2. Pomocí dopplerova efektu jsme změřili rychlost. 3.Odvodili jsme vztah mezi úhlem α a pohybovou složkou zrychlení. 4. Odvodili jsme si vzorec pro výpočet hloubky metra. t=134 s y=5m/s²=0,5 G v=0,67 m/s 5. Dosadili jsme a vypočítali hloubku. = g*sin α v*t v*t*sinα

Závěr  V terénu je nutno mít jiný přístup k měření.  Všechny přístroje se ukázaly být spolehlivé a přesné. My ne.  Díky chybě jsme odhadli princip senzoru zrychlení.  Vhodným postupem jsme změřili hloubku eskalátorů na nám. Míru ( 44,89 m ).

Poděkování  Ing. Vojtěchu Svobodovi, Csc  Dopravnímu podniku hlavního města Praha