jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd předmětchemie pořadové číslo DUM07
AnotacePrezentace vysvětluje pojem neutralizace a její využití v praxi.Žáci sami řeší rovnice. AutorMgr. Eva Truxová Očekávaný výstup napíše rovnice neutralizace Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivitykombinované Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina let neutralizace
+ → + kyselina hydroxid sůl voda NEUTRALIZACE HCl+KOH → KCl + H2OH2O sůl – je označena žlutě
+→+ vodík kyslík H + + OH - → H 2 O rovnice neutralizace kyselinahydroxidvodasůl chlor z vodíku od kyseliny H a skupiny OH od hydroxidu vzniká voda H 2 O draslík Napište rovnici HCl + KOH → H 2 O + KCl
v roztoku kyseliny jsou vodíkové kationty H + v roztoku hydroxidu (zásady) jsou anionty OH - reakci kaniontu kovu s aniontem kyseliny vzniká sůl H + + OH - → H 2 O K + + Cl - → KCl
Neutralizace je reakce kyseliny a hydroxidu, při čemž vzniká voda a sůl rovnice neutralizace : H + + OH - → H 2 O využití neutralizace: výroba solí úprava odpadních vod v laboratořích v zemědělství zápis
Napište rovnice neutralizace kys. chlorovodíková a hydroxid sodný → HCl + NaOH → H 2 O + NaCl kys. chlorovodíková a hydroxid vápenatý → 2HCl + Ca(OH) 2 → 2H 2 O + CaCl 2 kys.sírová a hydroxid draselný → H 2 SO 4 + 2KOH →2H 2 O + K 2 SO 4 kys.uhličitá + hydroxid vápenatý→ H 2 CO 3 + Ca(OH) 2 → 2H 2 O + CaCO 3