Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Druhá mocnina dvojčlenu
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny a algebraické výrazy
Rozdíl druhých mocnin.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Název Rozklad mnohočlenů na součin – vytýkání Předmět, ročník
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Druhá mocnina rozdílu (a – b)2.
Výrazy.
Rozklad na součin vytýkání
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Úpravy mnohočlenů - vzorce
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sčítání mnohočlenů Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová.
Milan Hanuš Přehled učiva TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
41.1 Rozkládání mnohočlenů pomocí vytýkání a vzorců
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Opakování na 3. písemnou práci
Matematika pro 8. ročník Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním „mínus jedničky“ před závorku.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Rovinné nosníkové soustavy
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Rozklad mnohočlenů na součin vzorce
Rozklad mnohočlenů na součin
Příprava na lomené výrazy
Matematika 9. ročník Jak rozložím výraz na součin? Výklad a procvičení.
3.4 ROZKLAD MNOHOČLENŮ Mgr. Petra Toboříková. Rozklad mnohočlenů = místo jednoho mnohočlenu zapíšeme výraz jako součin několika mnohočlenů Vytýkání (před.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzorce pro druhé mocniny dvojčlenů (a – b)²=(a – b).(a – b)
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad mnohočlenu na součin
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 08 Vytýkání II
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
VY_32_INOVACE_Pel_I_06 Výrazy – postupné vytýkání
Příprava na lomené výrazy
Rozdíl a součet třetích mocnin
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MOCNINY Operácie s mocninami.
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad mnohočlenů na součin vytýkáním před závorku
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_84_M8
Matematické operace, práce s výrazy, algebraické vzorce, poměr
Transkript prezentace:

Rozklad mnohočlenů na součin - vytýkání

Uprav na součin vytýkáním: 3abm – 6amn = 36s4t2 – 48s3t3 = ab2 – ab = 3x2y – 9xy2 = x3y2 + 8x3y3 = 105r3 + 65r5 = 18ab2 + 21a2 b2 = 75 – 45c3 =

Řešení úprav na součin vytýkáním: 3abm – 6amn = 3am (b – 2n) 36s4t2 – 48s3t3 = 12s3t2 (s – t) ab2 – ab = ab(b – 1) 3x2y – 9xy2 = 3xy(x – y) x3y2 + 8x3y3 = x3y2(1 + 8y) 105r3 + 65r5 = 5r3 (21 + 13r2 ) 18ab2 + 21a2 b2 = 3ab(6b + 7a) 75 – 45c3 = 15 ( 5 – 3c3)

Rozlož na součin dvou činitelů ( vytkni společnou závorku) a(x + y) + b(x + y) = p(r + 2r) – q(r + 2r) = x(m – n) + 5(m – n) = 5(k – l) + (k – l) = 2(u – 1) + v(u – 1) = x(3z +1) + y(3z + 1) + 2z(3z + 1) = a(u – 2) – 6b(u – 2) + (u – 2) = 7(a2 + b) + x(a2 + b) – y(b + a2) = 2z(x +y2 )+ (x + y2 ) – 7z(x + y2) =

Rozlož na součin činitelů: a(x + y) + b(x + y) = (x + y) (a + b) p(r + 2r) – q(r + 2r) = (r + 2r)(p – q) x(m – n) + 5(m – n) = (m – n) (x + 5) 5(k – l) + (k – l) = 6 (k – l) 2(u – 1) + v(u – 1) = (u – 1)(2 + v) x(3z +1) + y(3z + 1) + 2z(3z + 1) = (3z + 1)(x + y+2z) a(u – 2) – 6b(u – 2) + (u – 2) = (u – 2)(a + 6b + 1) 7(a2 + b) + x(a2 + b) – y(b + a2) = (a2 + b)(7 + x – y) 2z(x +y2 )+ (x + y2 ) – 7z(x + y2) = (x + y2)(2z +1 – 7z) = (x + y2 ) (1 – 5z)

Z jednoho dvojčlenu vytkni -1, potom rozlož na součin dvou činitelů: x(a – 1) + 2(1 – a) = 4(x – y) + 7z(y – x) = 3s(5 – r) + t(r – 5) = a2(2a – 3) + (3 – 2a) = q(p – 4) – r(4 – p) = a(c – d) – b(d – c) = a(x + y) + (– x – y) = r2(2a – 5b) – 3s(5b – 2a)= 3(h2 + 2q) – 4k(– h2 – 2g) =

Z jednoho dvojčlenu vytkni -1, potom rozlož na součin dvou činitelů: x(a – 1) + 2(1 – a) = (a – 1) (x – 2) 4(x – y) + 7z(y – x) = (x – y) (4 – 7z) 3s(5 – r) + t(r – 5) = (5 – r)(3s – t) a2(2a – 3) + (3 – 2a) = (2a – 3)(a2 - 1) q(p – 4) – r(4 – p) = (p – 4)(q + r) a(c – d) – b(d – c) = (c – d)(a + b) a(x + y) + (– x – y) = (x + y)(a – 1) r2(2a – 5b) – 3s(5b – 2a)= (2a – 5b)(r2 + 3s) 3(h2 + 2q) – 4k(– h2 – 2g) = (h2 + 2q)(3+ 4k)

Doplň vhodně závorky a rozlož na součin: y(3 + z) + 3 + z = u(2 – v) – 2 + v = ab(2c + d) + 2c + d = 5x(a – 7) – a + 7 = m2(p – 1) + p – 1 = 3x(4 + y) – 4 – y = rs3(t – 12) + t – 12 = 2a2(m + n2) – m – n2 = 8m + 3n – 2(3n + 8m) = – y + 9z – 3x(9z – y) =

Doplň vhodně závorky a rozlož na součin: y(3 + z) + 3 + z = (3 + z)(y + 1) u(2 – v) – 2 + v = (2 – v)(u – 1) ab(2c + d) + 2c + d = (2c + d)(ab + 1) 5x(a – 7) – a + 7 = (a – 7)(5x – 1) m2(p – 1) + p – 1 = (p – 1)(m2 + 1) 3x(4 + y) – 4 – y = (4 + y)(3x – 1) rs3(t – 12) + t – 12 = (t – 12)(rs3 + 1) 2a2(m + n2) – m – n2 = (m + n2)(2a2 – 1) 8m + 3n – 2(3n + 8m) = – (3n + 8m) – y + 9z – 3x(9z – y) = (9z – y)(1 – 3x)

Rozlož na součin (postupné vytýkání): ax + bx + cx + dx = 5u + 5 + uv + v = am + an + bm + bn = 10ax + 2ay + 15bx + 3by = pm – pq + 7m – 7q = qr + r + q + 1 = 2ay – 8az + 3xy – 12xz = 5ab – 5ac + 4bc – 4c2 = a3 - a2 + a – 1 = y4 + y3 – y – 1 =

Rozlož na součin (postupné vytýkání): ax + bx + cx + dx = 5u + 5 + uv + v = am + an + bm + bn = 10ax + 2ay + 15bx + 3by = pm – pq + 7m – 7q = qr + r + q + 1 = 2ay – 8az + 3xy – 12xz = 5ab – 5ac + 4bc – 4c2 = a3 - a2 + a – 1 = y4 + y3 – y – 1 =

Rozlož na součin (postupné vytýkání): ax + bx + cx + dx = 2x (a + b) 5u + 5 + uv + v = (u + 1)(5 + v) am + an + bm + bn = (m + n)(a + b) 10ax + 2ay + 15bx + 3by = (5x + y)(2a + 3b) pm – pq + 7m – 7q = (m – q)(p – 7) qr + r + q + 1 = (q + 1)(r + 1) 2ay – 8az + 3xy – 12xz = (y – 4z)(2a + 3x) 5ab – 5ac + 4bc – 4c2 = (b – c)(5a + 4c) a3 - a2 + a – 1 = (a – 1)(a2 + 1) y4 + y3 – y – 1 = (y – 1)(y3 – 1)